Fietsplan Olst

Olst is flink in ontwikkeling: het kerkplein nemen we onderhanden, er komt een kindcentrum bij Averbergen, er wordt een fietstunnel aangelegd en er komen woningen op de Abersonlocatie en ook op de schoollocaties die vrijkomen als het kindcentrum in gebruik genomen is. Dit heeft ook effect op de fietsroutes in dit gebied. We vinden het belangrijk dat er herkenbare en veilige fietsroutes zijn. We willen daarmee het fietsen en het gebruik van de fietstunnel stimuleren. Hoe we dit willen doen en welke aanpassingen daarvoor nodig zijn, beschrijven we in het Fietsplan Olst.

Het Fietsplan Olst maken we niet alleen. Inwoners, verenigingen, (verkeers)organisaties en andere partijen met expertise op dit gebied spelen een grote rol. 

Ontwikkelingen in Olst
Zoals aangegeven zijn er veel ontwikkelingen in Olst. We hebben het dan over de Fietstunnel, het Kindcentrum Olst, het Woningbouwplan Aberson, de Vrijkomende schoollocaties Olst, de Herinrichting Kerkplein Olst, het Flexwonen Olst (Vink), het Hart van Boskamp, de Provinciaal Kernnet fiets en daarnaast is de provincie Overijssel bezig met de Oversteek Veerweg en met Rijksstraatweg Den Nul

Fietsplan Olst in 6 stappen
Het opstellen van het Fietsplan Olst gaat in 6 stappen. Welke stappen dat zijn en wat ze precies inhouden lees je hieronder.  

Over

15 reacties

6 stappen

Looptijd voorbij

Stappen

< >

1

Participatiegroep samenstellen

2

Kansen in kaart brengen

3

Kansen benutten

4

Voorlopig ontwerp

5

Reactienota

6

Definitief ontwerp

Stap 1: Participatiegroep samenstellen

We vinden het belangrijk dat het Fietsplan Olst geen plan van de gemeente alleen is, maar juist van de gebruikers. Naast medewerkers van de gemeente en een verkeerskundig bureau hebben we ook (lokale) partijen/personen benaderd om ons te helpen. Zij vormen de participatiegroep waar we nauw mee samenwerken.

De participatiegroep bestaat uit een afvaardiging van:

  • Plaatselijke Belangen / Belangengroepen Olst, Boskamp en Den Nul
  • Sportverenigingen
  • Onderwijs, verkeersouders en ouders van schoolgaande kinderen
  • Kinderopvang
  • Ondernemersvereniging
  • Ouderenbond
  • Salland Fietsnetwerk
  • Fietsersbond Deventer e.o.
  • CROW
  • Veilig Verkeer Nederland
  • Politie
  • Verkeerskundig bureau
  • Provincie Overijssel

Noot: enkele partijen hebben aangegeven niet iedere participatiebijeenkomst aanwezig te zijn, maar kijken regelmatig mee in ontwerpen en documenten vanuit hun expertise. 

Verslagen en documenten

  • Alle documenten met betrekking tot Fietsplan Olst en de en participatiegroepverlagen vind je op de pagina Documenten

Stap 2: Kansen in kaart brengen

We willen graag herkenbare en veilige fietsroutes. We willen daarmee het fietsen en het gebruik van de fietstunnel stimuleren. We vinden het belangrijk om te kijken welke kansen we zien met elkaar. We hebben daarom met medewerkers van het verkeerskundig bureau en de leden van de participatie door Olst gefietst om een voorzet te maken voor de kansen die wij met elkaar zien. Dit hebben we verwerkt in een 'kansenkaart' met een toelichting

Deze kaart is daarna aangevuld door inwoners. Zij konden de kansenkaart tot 15 november aanvullen. Deze aangevulde kansenkaart vormt de basis voor het Fietsplan Olst.

Stap 3: Kansen benutten

Nu we weten waar de kansen liggen (zie aangevulde kansenkaart), gaan we met het verkeerskundig bureau en de participatiegroep kijken hoe we deze kansen kunnen benutten. Welke aanpassingen zijn er nodig om het doel te behalen. Niet onbelangrijk zijn ook de kosten die erbij komen kijken en de prioritering.

Kosten
Voor de uitvoering van het Fietsplan Olst ligt geen geld op de plank klaar. De bedragen worden waar mogelijk uit het verwante project gehaald of uit het regulier onderhoud. Valt het niet onder één van beide, dan maken we een voorstel voor de raad om te beslissen of er geld voor vrij wordt gemaakt. 

Prioritering
In Olst spelen vele projecten die elkaar ook overlappen in de planning. We kijken daarom ook naar deze planningen, om dubbel werk en extra kosten te voorkomen. We stemmen daarom de prioritering nauw af met de projectleiders van alle verwanten projecten in Olst enmet de participatiegroep. Ook kijken we met de participatiegroep naar quickwins. Zijn er zaken we die we al op heel korte termijn op kunnen pakken? We nemen het allemaal mee in het Fietsplan Olst. 

Stap 4: Voorlopig ontwerp

We hebben alle input (kansen) in kaart gebracht en ook hebben we gekeken naar welke aanpassingen we moeten doen om deze kansen te benutten. Dit hebben we in kaart gebracht en zo is het voorlopig ontwerp ontstaan. Dit ontwerp laten we nog een keer checken door de participatiegroep. Hebben we alles bij de hand gehad en alles verwerkt op dit ontwerp?

Als dat het geval is, dan leggen we het voorlopig ontwerp voor aan onze inwoners. Zij kunnen meekijken in het voorlopig ontwerp en eventuele laastste aanvullingen of verbeteringen aanbrengen. Dit kan digitaal door het reactieformulier in te vullen, maar dit kan ook tijdens een inloopbijeenkomst die hiervoor georganiseerd wordt. Naar verwachting vindt dit medio januari 2023 plaats. Dit wordt aangekondigd in de Huis-aan-Huis- Reklamix, onze website en onze socials.

Stap 5: Reactienota

Alle kansen en aanpassingen die gedaan zijn gedurende dit traject houden we bij. Dit doen we in een zogeheten reactienota. Hierin zetten we wat er aangedragen is en wat we hiermee gedaan hebben. Dit doen we samen met het verkeerskundig bureau en de participatiegroep. Met de reactienota willen we iedereen inzicht geven in de keuzes die zijn gemaakt. 

Iedereen die wat heeft ingebracht krijgt hierover bericht en we publiceren de reactienota (geanonimseerd) op deze website. We maken hiervan ook een melding in de Huis-aan-Huis-Reklamix en op onze socials.

Stap 6: Definitief ontwerp

Aan de hand van het voorlopig ontwerp en eventuele aanvullingen maken we het definitief ontwerp. Dit vormt samen met een toelichting over de fasering en kosten het Fietsplan Olst. Het geeft antwoord op de vraag: Hoe willen we veilige en herkenbare fietsroutes creëren om het fietsgebruik en de fietstunnel te stimuleren? 

 Het plan wordt voordat het naar het college van B&W gaat getoetst door: 

  • onszelf (beleid en regelgeving van de gemeente)
  • verkeerskundig bureau (experts op gebied van verkeer)
  • participatiegroep (zij moeten het plan herkennen als het plan waaraan zij hebben gewerkt, er mogen geen verrasssingen in staan)

Als het college akkoord is met het Fietsplan Olst, wordt het gefaseerd uitgevoerd zoals in de plan beschreven staat. 

Iets melden?
Deel dit
Mail
Bellen