Detailhandelsvisie
Inleiding
In de afgelopen jaren hebben zich veel veranderingen in de economie en
maatschappij voorgedaan. Veranderingen op het gebied van gebruik van
sociale media, toename van digitalisering en mobiliteit, toenemende vergrijzing
en ontgroening. Dat vraagt van de gemeente Olst-Wijhe dan ook om visies
te actualiseren of in samenhang nieuw op te stellen. In de jaren 2016 en
2017 zijn een nieuwe Structuurvisie, Woonvisie, Verkeersstudie Olst en een
Detailhandelsvisie opgesteld en aangeboden aan de gemeenteraad.
Voorliggende Detailhandelsvisie 2017-2021 gaat in op de detailhandel in de
dorpen Olst en Wijhe en welke ontwikkelingen zich hebben voorgedaan met
invloed op de detailhandel.
De ‘Visie’ is gericht op de ambitie om vitale kernwinkelgebieden te behouden
en waar mogelijk te versterken, alsmede het verbinden met de kansen en
mogelijkheden, zoals in de Structuurvisie ‘Ruimte voor initiatief en innovatie’
worden genoemd. Samenwerking tussen diverse partijen die actief zijn in
onder meer detailhandel, horeca en toerisme/recreatie is van groot belang
om consumenten te verleiden Euro's te besteden in Olst-Wijhe. Een goede
promotie en marketing is nodig om de identiteit van onze gemeente te
versterken en bekendheid te vergroten om zo de voordelen van het IJsselfront
Olst-Wijhe te kunnen benutten. Daarbij hoort een ondernemende instelling
met oog voor partnership en bereidheid tot het gezamenlijk investeren in de
toekomst. Om de centra in Olst en Wijhe ook voor de
komende jaren attractief en interessant te houden is er
‘werk aan de winkel’.
Periode
Vanaf 1 januari 2017 tot 31 december 2021
Documenttype
Visie