Ondernemers en belasting betalen tijdens de coronacrisis
Vanwege de uitbraak van het coronavirus heeft het kabinet een crisisteam gevormd. Dit crisisteam stelt landelijke regels op, die voor elke gemeente gelden. Zo mogen ondernemers bepaalde belastingen later betalen.
Ook de Regionale Belastingsamenwerking Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) DOWR heeft veel vragen gehad. Die vragen gaan over verschillende onderwerpen zoals bijvoorbeeld: worden er nog belastingaanslagen verstuurd? Moeten ondernemers die rechtstreeks getroffen zijn door de crisis de aanslagen nog steeds betalen? Op deze pagina staan de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Worden er nog belastingaanslagen opgelegd?
De aanslagen worden nog opgelegd. Er worden geen belastingaanslagen uitgesteld.
Opgelegde belastingaanslagen
- OZB (woningen en niet woningen)
- Rioolheffing
- Reclamegelden
Betalingsregeling
We kunnen ons voorstellen dat het in deze tijd niet altijd haalbaar is om aan uw financiële verplichtingen te verplichtingen te kunnen voldoen. Onze medewerkers denken graag met u mee en kunnen samen met u afspraken maken voor een regeling op maat. Meer informatie over uitstel van betaling voor ondernemers en organisaties vindt u op aangepaste betalingsregeling.
Uitstel van betaling
Het college heeft besloten ondernemers uitstel van betaling te verlenen tot 31 augustus. Uitstel van betaling vraag je aan via via het aanvraagformulier Uitstel van betaling voor ondernemers. Meer informatie over de uitstel van betaling voor ondernemers vind je in dit nieuwsbericht.
Dienstverlening
Vanwege de afgekondigde coronamaatregelen werken de medewerkers van de Regionale Belastingsamenwerking Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) zoveel mogelijk vanuit huis. Wij zijn telefonisch, per e-mail en via WhatsApp bereikbaar.
- Telefoon belastingen 0570-693443
- Telefoon betalingen, kwijtschelding 0570-693350
- E-mail [email protected] / [email protected]
- WhatsApp 06 83 54 25 52
- Postadres Regionale Belastingsamenwerking DOWR, Postbus 5000, 7400 GC Deventer
Meest gestelde vragen
-
Aanslag belastingen
- Kan ik uitstel aanvragen voor de betaling van gemeentelijke heffingen?
Ja, je kan uitstel aanvragen via het aanvraagformulier Uitstel van betaling voor ondernemers. Meer informatie? Bekijk het nieuwsbericht over uitstel voor ondernemers.
- Moet ik inkomen vanuit de Tozo opgeven bij mijn belastingaangifte?
Heb je in 2020 gebruikgemaakt van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)? Dan heb je een jaaropgave ontvangen. De Tozo-uitkering telt mee als inkomen over het jaar 2020. Dit inkomen moet je opgeven bij jouw belastingaangifte.
Ben je gehuwd of samenwonend, dan is de Tozo-uitkering aan jullie gezamenlijk toegekend. Ook al heeft jouw partner geen enkele rol in de onderneming. Jullie ontvangen dan beiden een jaaropgave voor de helft van de totaal verstrekte Tozo-uitkering. Het vermelde bedrag is inclusief de door de gemeente afgedragen loonheffing.
Het kan zijn dat op de jaaropgaves verschillende bruto bedragen staan. Dit komt doordat voor jouw partner meer loonheffing is afgedragen. Bij het verstrekken van de Tozo-uitkering zijn we ervan uitgegaan dat je partner inkomsten ontving, waarbij we al rekening hielden met de loonheffingskorting. Daarmee voorkomen we dat jouw partner bij de aangifte van de inkomstenbelasting 2020 extra belasting moet afdragen.
Heb je nog andere vragen met betrekking tot jouw Tozo-uitkering, dan verwijzen we je naar de website van de Rijksoverheid.
- Kan de vervaldatum op de aanslag verzet worden?
Nee, de betaaldatum is wettelijk bepaald. Wel kan kun je een verzoek indienen voor gespreid betalen. Je kunt ook een betalingsregeling of uitstel van betaling aanvragen. Voorwaarde is dat je betalingsproblemen hebt.
- Wie is bevoegd te beslissen over het uitstellen van invorderingsstappen?
Daartoe is de ontvanger bevoegd, de Regionale Belastingsamenwerking DOWR.
- Geldt uitstel van betaling alleen voor ondernemers of voor iedereen?
Een aangepaste betalingsregeling of uitstel van betaling is voor iedereen mogelijk. Voorwaarde is wel dat je betalingsproblemen hebt, als direct gevolg van de coronamaatregelen.
- Is het mogelijk alle automatische incasso’s op te schorten?
Nee, dat is niet mogelijk. De mogelijkheid voor automatische incasso is door jouzelf afgegeven. De Regionale belastingsamenwerking DOWR kan de incasso daarom niet zomaar stopzetten. De data waarop de betalingen automatisch van de rekeningen worden afgeschreven liggen wettelijk vast. Bij betalingsproblemen kun je contact opnemen met Regionale belastingsamenwerking DOWR.
- Geldt het bijzonder uitstel van betaling voor ondernemers ook voor de BIZ?
Ja, omdat de BIZ wordt opgelegd met de aanslag zoals verzonden eind februari. Als je voor deze aanslag uitstel van betaling aanvraagt, gaat de BIZ hierin mee. De BIZ is een heffing op verzoek van de ondernemersverenigingen.
- De Regionale belastingsamenwerking DOWR voert ook de (dwang)invordering uit van andere aanslagen van de gemeenten, zoals de leges). Wordt die invordering net als de overige belastingen opgeschort?
Nee. Het gaaf hier om een heffing voor levering van een product, door u aangevraagd.
- Is het een idee om woonlastenaanslagen uit te stellen om nu meer lucht te creëren?
Woonlastenaanslagen zoals onroerende en roerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolheffing worden zoveel mogelijk conform planning opgelegd. Wel kun je bellen om een betalingsregeling te treffen. Ook automatische incasso is een goede manier om de lasten te spreiden.
- Waar kunnen betrokken ondernemers terecht voor meer informatie?
Vanwege de afgekondigde coronamaatregelen werken de medewerkers van de Regionale Belastingsamenwerking Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) zoveel mogelijk vanuit huis.
Je kunt voor meer informatie telefonisch, per e-mail, via Whatsapp en via de website bij ons terecht:- Telefoon belastingen: 0570 69 34 43
- Telefoon betalingen - kwijtschelding: 0570 69 33 50
- E-mail: [email protected] / [email protected]
- WhatsApp: 06 83 54 25 52
- Postadres Regionale Belastingsamenwerking DOWR: Postbus 5000, 7400 GC Deventer