U kunt de informatie op de pagina groter of kleiner maken. Druk hiervoor de Ctrl-toets samen met de + of - toets in (op Mac is het Cmd met + of -).

Eerste inschrijving in Nederland

Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij een gemeente.

Hebt u niet eerder in Nederland gewoond?
U moet dan een ‘eerste inschrijving’ doen. Hebt u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 geëmigreerd, dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.

Om u voor het eerst in te schrijven, hebben wij verschillende documenten van u nodig:

  • een geldig identiteitsbewijs, waaruit uw nationaliteit blijkt;
  • een bewijs dat u woonruimte hebt, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van het pand;
  • een akte van geboorte, als u geboren bent in het buitenland;
  • bij een vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie: een bewijs van rechtmatig verblijf. Dit vraagt u aan bij de IND;
  • als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba komt: een verhuisbericht;
  • eventueel de volgende akten:
    • een huwelijks- of een echtscheidingsakte;
    • een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden);
    • geboorteakten van de kinderen;
    • Bewijs van ongehuwdheid.

Hebt u een bewijs van uitschrijving uit het vorige land? Neem dat dan ook mee.

Aan de balie regelen
U schrijft zich in bij de gemeente. U doet dit persoonlijk.

Schrijf uzelf binnen 5 werkdagen na aankomst in Nederland in bij de gemeente. Wij kunnen u een boete opleggen, wanneer u zich niet houdt aan de aangiftetermijn.

U moet over de juiste documenten beschikken om in Nederland te mogen wonen. Als u met uw hele gezin naar Nederland verhuist, moeten ook uw partner en uw kinderen zich persoonlijk inschrijven.

Maak voor een eerste inschrijving in Nederland een afspraak. U kunt tijdens openingstijden een afspraak maken.

Hebt u vragen over een eerste inschrijving in Nederland? 

Iets melden?
Deel dit
Mail
Bellen