U kunt de informatie op de pagina groter of kleiner maken. Druk hiervoor de Ctrl-toets samen met de + of - toets in (op Mac is het Cmd met + of -).

Vreemdelingenpaspoort

Als u de Nederlandse nationaliteit niet heeft, maar wel in Nederland woont en verblijft, kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Dit kan alleen als u kunt aantonen dat u geen paspoort kunt krijgen in het land waar u vandaan komt. Met het vreemdelingenpaspoort kunt u naar het buitenland reizen. Het paspoort is in alle landen geldig, behalve in het land waar u vandaan komt. Vaak heeft u daarnaast een visum nodig.

De geldigheid van het paspoort hangt af van het soort paspoort dat u krijgt. Het is maximaal 5 jaar geldig. In het paspoort worden uw vingerafdrukken opgenomen. Dit geldt niet voor kinderen onder de 12 jaar.

Heeft u een vluchtelingenstatus?
Dan kunt u geen vreemdelingenpaspoort aanvragen. Mogelijk kunt u een vluchtelingenpaspoort aanvragen. 

Aan de balie regelen
Wij sturen uw aanvraag door aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zij moeten toestemming geven voor uw vreemdelingenpaspoort.

U betaalt het paspoort bij de aanvraag. Verder heeft u nodig:

  • een geldige verblijfsvergunning type I of II;
  • een verlopen vreemdelingenpaspoort, als u er al 1 had;
  • een bewijs van uw identiteit;
  • 1 kleurenpasfoto die goed lijkt;
  • schriftelijke toestemming van de curator, als u onder curatele staat.

Voor kinderen onder de 18 jaar:

  • moet een ouder of voogd mee naar de aanvraag (neem uw geldige legitimatie mee);
  • moeten de ouders of de voogd schriftelijke toestemming geven. Het formulier moet door beide ouders of door de voogd ondertekend worden.

De gemeente maakt bij uw aanvraag een scan van uw vingerafdrukken.

Aanvragen en ophalen
U vraagt een vreemdelingenpaspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. In Olst-Wijhe kunt u hiervoor zowel in het gemeentehuis als in het Holstohus terecht. Bij de aanvraag betaalt u de kosten van het vreemdelingenpaspoort. Uw nieuwe vreemdelingenpaspoort ligt voor u klaar op de locatie waar u het paspoort aanvroeg.

Wilt u een nieuw reisdocument aanvragen naar aanleiding van verlies of diefstal?

  • Vraag een nieuw identiteitsbewijs aan.
  • Leg daarbij de verklaring van vermissing af. De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het basisregister reisdocumenten. Dit doet u om identiteitsfraude te voorkomen.

Een vreemdelingenpaspoort kost € 55,35. Bij een spoedaanvraag betaalt u € 49,85 extra.

U betaalt dit bij de aanvraag.

Voorwaarden zijn onder andere:

  • Uw eigen land geeft u geen paspoort.
  • U heeft een geldige verblijfsvergunning (type I of II). 
  • U staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP).
  • U heeft geen vluchtelingenstatus.

Kinderen moeten ook een eigen paspoort hebben. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden.

Maak voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort een afspraak bij het klantcontactcentrum. Een afspraak vindt plaats tijdens openingstijden van het klantcontactcentrum. 

Heeft u vragen over een vreemdelingenpaspoort?

Iets melden?
Deel dit
Mail
Bellen