Bij de voorbereiding van dit stuk van het Slingepad was het een eerste optie om te kijken of de verbinding over het onderhoudspad bij de Slinge kon worden aangelegd. Waterschap Rijn en IJssel ging hiermee niet akkoord. Vervolgens pleitten enkele bewoners voor aanleg langs de uiterste noordzijde van de groenstrook. Tijdens het proces hebben we veel geleerd over de aanpak en de rol van bewoners, bestuurders en ambtenaren. Ervaringen die we bij toekomstige projecten meenemen.
Kwaliteit en behoud van groen
Aanleg van het pad door de groenstrook betekent een keuze voor extra kwaliteit. Recreanten en toeristen kunnen straks in een groene ambiance langs de Slinge fietsen. Het nieuwe tracé slingert om grote oude struiken en bomen heen zodat deze worden gespaard. Zo wordt het groen en de ecologie het minst aangetast. Het pad is anderhalve meter breed, dus alleen de wat lichtere begroeiing wordt verwijderd. Bij de aanleg voldoen we zoveel mogelijk aan de wens van bewoners om het pad zover mogelijk van de woningen af te leggen.
Buffer tussen Slinge en pad
Door het sparen van de randbeplanting aan de zijde van de Groenlose Slinge blijft er een buffer bestaan tussen het pad en het steile talud. Dit betekent dat er geen extra maatregelen genomen hoeven te worden om de veiligheid te garanderen. De buffer zorgt er ook voor dat er naar verwachting geen uitspoeling van het talud plaats gaat vinden, waardoor we toekomstige kosten voorkomen.
Aanleg zodra vergunning is afgegeven
Bij het Waterschap Rijn en IJssel wordt een watervergunning aangevraagd voor de aanleg van het pad bij de Schaepmanstraat. De procedure hiervoor duurt ongeveer twee maanden. Zodra de vergunning is afgegeven kan de aanleg starten. De aanleg neemt enkele dagen in beslag. Hierbij wordt rekening gehouden met het komende broedseizoen.