- Procedures
- Bouwen en wonen
- Milieu
- Ruimtelijke ontwikkeling
- Evenementen
- Overige vergunningen en ontheffingen
- Verordeningen en beleid
In de tekst kan verwezen worden naar een juridische procedure met een letter of een cijfer. Hieronder vindt u de betekenis daarvan terug.
1. Inzage
De stukken en/of (ontwerp)besluiten en de daarop betrekking hebbende stukken liggen ter inzage in het gemeentehuis te Lichtenvoorde. Ook zijn ze digitaal in te zien op deze pagina.
2. Zienswijze
Gedurende de inzagetermijn bestaat de gelegenheid schriftelijk of mondeling en gemotiveerd zienswijzen naar voren te brengen/in te dienen.
De schriftelijke zienswijze kunt u richten aan:
A. het college van burgemeester en wethouders
B. de burgemeester
C. de gemeenteraad
Postbus 17, 7130 AA Lichtenvoorde
Voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met de afdeling:
I. Bouwen en Milieu
II. Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer
III. Onderwijs, Welzijn en Zorg
IV. Publiek en Bestuur
V. Bedrijfsvoering en Economische Ontwikkeling
3. Bezwaarschrift
Belanghebbenden die het niet eens zijn met het besluit, kunnen binnen zes weken na de datum die in de tekst is genoemd, een bezwaarschrift indienen bij:
A. het college van burgemeester en wethouders
B. de burgemeester
C. de gemeenteraad
Postbus 17, 7130 AA Lichtenvoorde
Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het gericht is en de gronden van het bezwaar.
Als u bezwaar maakt tegen het besluit dan blijft het besluit van kracht. Heeft dit voor u op korte termijn gevolgen en wilt u hier iets tegen doen, dan kunt u de rechtbank vragen een voorlopige voorziening te treffen. Dit kunt u alleen doen als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend. U kunt een voorlopige voorziening vragen door een brief te sturen aan: Rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Hieraan zijn kosten verbonden.
4. Beroepschrift
Belanghebbenden die het niet eens zijn met het besluit, kunnen binnen de beroepstermijn die in de tekst is genoemd, een beroepschrift indienen bij de:
A. Rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem
B. Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA ’s-Gravenhage
Het beroepschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het gericht is en de gronden van het beroep.
Als u beroep instelt tegen het besluit dan blijft het besluit van kracht. Heeft dit voor u op korte termijn gevolgen en wilt u hier iets tegen doen, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de Rechtbank Gelderland (ten aanzien van punt A), dan wel bij de voorzitter van de Raad van State (ten aanzien van punt B). Dit kunt u alleen doen als u ook een beroepschrift heeft ingediend. Aan het instellen van beroep en het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden.
In de tekst kan verwezen worden naar een juridische procedure met een letter of een cijfer. De betekenis daarvan vindt u terug onder het tabje Procedures.
Ingekomen aanvragen omgevingsvergunning
Groenlo
- Beltrumsestraat 15-17-19, brandveilig gebruiken streekmarkt (20 januari 2015)
- Mattelierstraat 33, plaatsen 2 banieren (29 januari 2015)
Lichtenvoorde
- Koemaatsdijk 1, legaliseren 3 bergingen (27 januari 2015)
- Oude Aaltenseweg 41, bouwen werktuigenberging (28 januari 2015)
Vragender
- Vosdijk, uitweg- en kapvergunning (27 januari 2015)
Ontvangen sloopmeldingen
Voor het slopen van bouwwerken waar meer dan 10 m3 sloopafval vrijkomt of wanneer asbest wordt verwijderd, geldt een meldingsplicht. Een sloopmelding wordt ten minste vier weken voor aanvang van de sloop ingediend.
De afgelopen periode hebben burgemeester en wethouders de volgende sloopmelding(en) ontvangen:
Harreveld
- Lindeboomweg 28/28a, het restaureren van het dak (28 januari 2015)
Lievelde
- Eimersweg 8a, 8b, 8c, het slopen van het woongebouw (30 januari 2015)
Tegen deze melding(en) is geen bezwaar en beroep mogelijk. Voor meer informatie over deze melding(en) kunt u terecht bij de afdeling Bouwen en Milieu.
Verleende omgevingsvergunningen
Groenlo
- Ruiterweg 5, uitbreiden ligboxenstal (27 januari 2015)
- Marhulzenweg 29, wijzigen bedrijfscategorie van categorie 1 naar categorie 2 (27 januari 2015)
- Lievelderstraat 45, 45a, 45b en 45c, verbouwen pand tot kantoor en 3 woningen en plaatsen erfafscheiding (27 januari 2015)
- Klaverdijk 1a, wijzigen gebruik voormalige bedrijfswoning naar plattelandswoning (27 januari 2015)
- Sweelinckstraat 1, aanleg nieuwe uitweg (24 januari 2015)
Vragender
- Eschrand 16, het bouwen van een woning met garage en carport (30 januari 2015)
Bezwaar
Procedure 3A is van toepassing
Kapmeldingen
Voor de volgende bomen is een melding gedaan. Hiertegen staat geen bezwaar open.
Groenlo
- Borculoseweg nabij nr. 61, kap 1 spar i.v.m. slechte conditie
- Mesdagstraat voor nr. 11, kap 1 meidoorn
Harreveld
- Muldershof, kap 1 berk i.v.m. renovatie speeltuin
Lichtenvoorde
- Kerkhoflaan naast nr.20, kap 2 berken i.v.m. dunning/overlast
In de tekst kan verwezen worden naar een juridische procedure met een letter of een cijfer. De betekenis daarvan vindt u terug onder het tabje Procedures.
Snoeihoutverbrandingen
Harreveld
- Lindeboomweg 33: 10 m3 (28 januari 2015)
Lichtenvoorde
- Vondermansdijk 2: 10 m3 (26 januari 2015)
Lievelde
- Scheidingsweg 21: 20 m3 (27 januari 2015)
Bezwaar
Procedure 3A is van toepassing
Vastgestelde bestemmingsplannen
“Papendijk 1 te Groenlo”
Het bestemmingsplan omvat het perceel Papendijk 1 te Groenlo en maakt de bouw van een vrijstaande woning mogelijk.
Voor een dergelijke ontwikkeling dient op grond van de Wro tegelijk met het bestemmingsplan een exploitatieplan te worden vastgesteld, tenzij de economische uitvoerbaarheid anderszins is verzekerd. Omdat eventuele kosten via een zogenaamde anterieure overeenkomst worden verhaald op verzoekers en kostenverhaal daarmee anderszins is verzekerd, heeft de raad besloten om geen exploitatieplan vast te stellen.
Inzage
Procedure 1 en digitaal raadpleegbaar rechtstreeks op de nationale website RO-plannen: www.ruimtelijkeplannen.nl, van 6 februari t/m 19 maart 2015. Daarnaast kunt u de planbestanden vinden op de website http://ruimtelijkeplannen.oostgelre.nl. Het digitale kenmerk van het plan is "NL.IMRO.1586.BPGRO503-VG05".
Beroep
Procedure 4B van 6 februari t/m 19 maart 2015, met dien verstande dat uitsluitend belanghebbenden die tijdig zienswijzen ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan kenbaar hebben gemaakt of kunnen aantonen redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest zienswijzen bij de gemeenteraad kenbaar te maken, tegen het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan beroep kunnen instellen.
In de tekst kan verwezen worden naar een juridische procedure met een letter of een cijfer. De betekenis daarvan vindt u terug onder het tabje Procedures.
Oost Gelre
- WTC de Keitrappers, veldtoertocht over paden en wegen in de gemeente Oost Gelre op 1 maart 2015 (31 januari 2015)
Lichtenvoorde
- Basisschool de Regenboog, carnavalsoptocht in wijk van de school op 13 februari 2015 (30 januari 2015)
Lievelde
- Carnavalsoptocht op 15 februari 2015 van 14.00-15.00 uur (28 januari 2015)
Bezwaar
Procedure 3B is van toepassing
In de tekst kan verwezen worden naar een juridische procedure met een letter of een cijfer. De betekenis daarvan vindt u terug onder het tabje Procedures.
Lichtenvoorde
- Sensire, promotie vanuit een kraam voor ‘Open dag van de zorg’ op de Markt op 21 maart 2015 (29 januari 2015)
Bezwaar
Procedure 3A is van toepassing
Preventie- en Handhavingsplan alcohol 2015-2016
De gemeenteraad van Oost Gelre heeft op 27 januari 2015 het Preventie- en Handhavingsplan alcohol 2015-2016 vastgesteld. Daarin staat het alcoholbeleid van de gemeente beschreven, met als insteek het lokale gezondheidsbeleid en het voorkomen van alcoholgebruik onder jongeren. De Achterhoekse gemeenten hebben dit gezamenlijk opgepakt, om gebruik te kunnen maken van elkaars kennis en personeel.
Oost Gelre heeft als doel vermindering van (overmatig) alcoholgebruik in de gemeente. Het beleid richt zich op maatregelen om de beschikbaarheid van alcohol (voor jongeren) te beperken, voorlichting en educatie over (de gevolgen van) alcoholgebruik. De handhaving door de gemeente, vooral de controle van de leeftijdsgrens van 18 jaar, bestaat uit controles bij evenementen en horecabedrijven. Het alcoholbeleid en de uitvoering daarvan gebeurt in samenwerking met veel verschillende partijen: onderwijs, jeugd- en jongerenwerk, verenigingsleven, politie en justitie, zorginstellingen, GGD, maar ook alcoholverstrekkers als horeca, supermarkten en slijterijen.
Het plan vindt u bij onze Beleidsnota's en beleidsregels > onder de kop Maatschappelijke zorg en welzijn