In de tekst kan verwezen worden naar een juridische procedure met een letter of een cijfer. Hieronder vindt u de betekenis daarvan terug.
1. Inzage
De stukken en/of (ontwerp)besluiten en de daarop betrekking hebbende stukken liggen ter inzage in het gemeentehuis te Lichtenvoorde. Ook zijn ze digitaal in te zien op deze pagina.
2. Zienswijze
Gedurende de inzagetermijn bestaat de gelegenheid schriftelijk of mondeling en gemotiveerd zienswijzen naar voren te brengen/in te dienen.
De schriftelijke zienswijze kunt u richten aan:
A. het college van burgemeester en wethouders
B. de burgemeester
C. de gemeenteraad
Postbus 17, 7130 AA Lichtenvoorde
Voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met de afdeling:
I. Omgeving
II. Onderwijs, Welzijn en Zorg
III. Publiek en Bestuur
IV. Bedrijfsvoering en Economische Ontwikkeling
3. Bezwaarschrift
Belanghebbenden die het niet eens zijn met het besluit, kunnen binnen zes weken na de datum die in de tekst is genoemd, een bezwaarschrift indienen bij:
A. het college van burgemeester en wethouders
B. de burgemeester
C. de gemeenteraad
Postbus 17, 7130 AA Lichtenvoorde
Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het gericht is en de gronden van het bezwaar.
Als u bezwaar maakt tegen het besluit dan blijft het besluit van kracht. Heeft dit voor u op korte termijn gevolgen en wilt u hier iets tegen doen, dan kunt u de rechtbank vragen een voorlopige voorziening te treffen. Dit kunt u alleen doen als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend. U kunt een voorlopige voorziening vragen door een brief te sturen aan: Rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Hieraan zijn kosten verbonden.
4. Beroepschrift
Belanghebbenden die het niet eens zijn met het besluit, kunnen binnen de beroepstermijn die in de tekst is genoemd, een beroepschrift indienen bij de:
A. Rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem
B. Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA ’s-Gravenhage
Het beroepschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het gericht is en de gronden van het beroep.
Als u beroep instelt tegen het besluit dan blijft het besluit van kracht. Heeft dit voor u op korte termijn gevolgen en wilt u hier iets tegen doen, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de Rechtbank Gelderland (ten aanzien van punt A), dan wel bij de voorzitter van de Raad van State (ten aanzien van punt B). Dit kunt u alleen doen als u ook een beroepschrift heeft ingediend. Aan het instellen van beroep en het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden.
In de tekst kan verwezen worden naar een juridische procedure met een letter of een cijfer. De betekenis daarvan vindt u terug onder het tabje Procedures.
Ingekomen aanvragen omgevingsvergunning
Groenlo
- Emmasingel 90, bouwen schutting en overkapping (29-1-2016)
- De Hoge Es 10, bouwen schuur met carport (2-2-2016)
Lichtenvoorde
- Acaciastraat 27, bouwen carport en uitbreiden woning (7-2-2016)
Lievelde
- Eefselerweg 13/13a, bouwen kapschuur (5-2-2016)
Mariënvelde
- Veldweg 1, 2e fase onderdeel bouwen uitbreiden ligboxenstal (2-2-2016)
Vragender
- Vosdijk 10, plaatsen tijdelijke woonunit (1-2-2016)
Zieuwent
- Rouwhorsterdijk 16a, verbouwen bestaande schuur (7-2-2016)
Ingetrokken aanvragen omgevingsvergunning
Lichtenvoorde
- Oude Aaltenseweg 72, realiseren 2 camperplaatsen in weiland (1-2-2016)
- Oude Aaltenseweg 72, wijzigen plaats sanitairgebouw (1-2-2016)
- Oude Aaltenseweg 72, bouw verkoopstalletje (1-2-2016)
- Oude Aaltenseweg 72, gebruiken weiland als parkeerterrein tijdens Zwarte Cross en Over de Top festival (1-2-2016)
Ontvangen sloopmeldingen
Voor het slopen van bouwwerken waar meer dan 10 m3 sloopafval vrijkomt of wanneer asbest wordt verwijderd, geldt een meldingsplicht. Een sloopmelding wordt ten minste vier weken voor aanvang van de sloop ingediend.
De afgelopen periode hebben burgemeester en wethouders de volgende sloopmelding(en) ontvangen:
Lichtenvoorde
-
Bilderdijkstraat 26, verwijderen asbest (3-2-2016)
Zieuwent
- Rouwhorsterdijk 16a, verwijderen asbest kap (7-2-2016)
Tegen deze melding(en) is geen bezwaar en beroep mogelijk. Voor meer informatie over deze melding(en) kunt u terecht bij de afdeling Omgeving.
Verleende omgevingsvergunningen
Groenlo
- Schaepmanstraat 7, plaatsen dakkapel achterzijde (2-2-2016)
Lichtenvoorde
- Breughelhof 2, plaatsen dakkapel op voordakvlak (2-3-2016)
- Nabij Potgieterstraat 30 en Gebr. Ketteringstraat 18 en 26, plaatsen 3 tijdelijke woonunits tot uiterlijk 1 februari 2017 (4-2-2016)
Zieuwent
- Dorpsstraat 3, bouwen berging (3-2-2015)
Bezwaar
Procedure 3A is van toepassing
Omgevingsvergunningvrij
Groenlo
- Kuyperstraat 14, bouwen berging met afdak (1-2-2016)
Bezwaar
Procedure 3A is van toepassing
In de tekst kan verwezen worden naar een juridische procedure met een letter of een cijfer. De betekenis daarvan vindt u terug onder het tabje Procedures.
Geaccepteerde melding Besluit algemene regels inrichtingen milieubeheer
Lichtenvoorde
- James Wattstraat 10, veranderen inrichting: uitbreiden magazijn (28 januari 2016)
In het hierboven genoemde Besluit zijn doelvoorschriften en maatregelen voor specifieke activiteiten opgenomen, waaraan de daaronder vallende inrichting moet voldoen. Deze doelvoorschriften en maatregelen voor specifieke activiteiten richten zich op de bescherming van het milieu. De gemeente controleert de betreffende inrichting periodiek op de naleving van deze doelvoorschriften en maatregelen voor specifieke activiteiten.
1. Beleidsregels terugkeergarantie bij beëindiging begeleid werken in het kader van de Wsw
In de vergadering van 5 januari 2016 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre de “Beleidsregels terugkeergarantie bij beëindiging begeleid werken in het kader van de Wsw gemeente Oost Gelre 2015 vastgesteld.
In deze beleidsregels staat o.a. vermeld dat de doelgeroep Wsw’ers die begeleid werken aanspraak kunnen maken op de terugkeergarantie tot 10 jaar na datum van de start van begeleid werken.
De beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
U kunt de volledige tekst van de Beleidsregels vinden op de pagina Beleidsnota's en beleidsregels > onder Maatschappelijke zorg en welzijn
2. (regionale) Beleidsregels Job coaching
In de vergadering van 1 september 2015 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre de “Regionale Beleidsregels Job coaching Participatiewet regio Achterhoek” vastgesteld.
In deze beleidsregels staat o.a. vermeld dat het college van B&W een voorziening “persoonlijke ondersteuning” kan aanbieden aan een persoon uit de doelgroep (die zonder ondersteuning de aan hem opgedragen werkzaamheden niet kan verrichten). Ook wordt het instrument job coaching mogelijk gemaakt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die niet direct aan een arbeidsbeperking is toe te schrijven.
De beleidsregels treden in werking met terugwerkende kracht met ingang van 1 september 2015.
U kunt de volledige tekst van de Beleidsregels vinden op de pagina Beleidsnota's en beleidsregels > onder Maatschappelijke zorg en welzijn
3. Beleidsregels individuele studietoeslag Participatiewet 2015
In de vergadering van 25 augustus 2015 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre de “Beleidsregels individuele studietoeslag Participatiewet 2015” vastgesteld.
In deze beleidsregels staat o.a. vermeld hoe mensen een verzoek om individuele studietoeslag moeten indienen en wie tot de doelgroep voor de individuele studietoeslag horen. Met deze individuele studietoeslag dienen jongeren die tot de doelgroep behoren gestimuleerd te worden om scholing te volgen.
De beleidsregels treden in werking met terugwerkende kracht met ingang van 1 januari 2015.
U kunt de volledige tekst van de Beleidsregels vinden op de pagina Beleidsnota's en beleidsregels > onder Maatschappelijke zorg en welzijn
4. Beleidsregels verlagen norm woonlasten en schoolverlaters Participatiewet 2015
In de vergadering van 25 augustus 2015 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre de “Beleidsregels verlagen norm woonlasten en schoolverlaters Participatiewet 2015” vastgesteld.
In deze beleidsregels staat o.a. vermeld dat het college van B&W de mogelijkheid krijgt om de uitkering te verlagen bij schoolverlaters en bij het ontbreken van woonlasten. De voorgestelde beleidsregels stellen een korting voor van 15% voor het verlagen van de norm woonlasten en een korting van 20% bij schoolverlaters gedurende 6 maanden (na beëindiging van studiefinanciering).
De beleidsregels treden met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2015.
U kunt de volledige tekst van de Beleidsregels vinden op de pagina Beleidsnota's en beleidsregels > onder Maatschappelijke zorg en welzijn
5. Beleidsregels zakelijke relatie kostendelersnorm Participatiewet 2015
In de vergadering van 25 augustus 2015 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre de “Beleidsregels zakelijke relatie kostendelersnorm Participatiewet 2015” vastgesteld.
In deze beleidsregels is uitgewerkt wat het college van B&W verstaat onder een commerciële huurprijs en aan welke voorwaarden een huurcontract minimaal moet voldoen. Ook is vastgelegd hoe de (onder)huurder of kostganger de betalingen van de huurprijs verantwoord.
De beleidsregels treden in werking met terugwerkende kracht met ingang van 1 januari 2015.
U kunt de volledige tekst van de Beleidsregels vinden op de pagina Beleidsnota's en beleidsregels > onder Maatschappelijke zorg en welzijn
6. Beleidsregels Terugvordering en verhaal 2015
In de vergadering van 18 augustus 2015 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre de “Beleidsregels Terugvordering en Verhaal 2015 vastgesteld.
De “Beleidsregels Terugvordering en Verhaal 2013 en volgende jaren” worden ingetrokken.
De beleidsregels Terugvordering Verhaal 2013 en volgende jaren waren gebaseerd op de Wet Werk en Bijstand. Deze wet is opgegaan in de Participatiewet. Daarom is de tekst van de beleidsregels Terugvordering en verhaal 2015 aangepast. Er zijn echter geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht.
De beleidsregels treden met terugwerkende kracht met ingang van 1 april 2015 in werking.
U kunt de volledige tekst van de Beleidsregels vinden op de pagina Beleidsnota's en beleidsregels > onder Maatschappelijke zorg en welzijn
7. Beleidsregels boete Participatiewet 2015
In de vergadering van 18 augustus 2015 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre de “Beleidsregels boete Participatiewet 2015” vastgesteld.
De “Beleidsregels Bestuurlijke Boete”, die vanaf 1 januari 2013 zijn gehanteerd worden met ingang van 1 april 2015 ingetrokken.
In de nieuwe beleidsregels wordt op grond van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van 24 maart 2014, niet meer zomaar een boete, gelijk aan het benadelingsbedrag opgelegd. De beleidsregels zijn hierop aangepast.
De beleidsregels treden met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 april 2015.
U kunt de volledige tekst van de Beleidsregels vinden op de pagina Beleidsnota's en beleidsregels > onder Maatschappelijke zorg en welzijn
8. (regionale) Beleidsregels loonkostensubsidie
In de vergadering van 18 augustus 2015 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre de “Beleidsregels loonkostensubsidie Participatiewet gemeente Oost Gelre 2015" vastgesteld.
In deze beleidsregels staat o.a. vermeld dat het college van B&W loonkostensubsidie kan verstrekken aan werkgevers van personen die behoren tot de doelgroep van de Participatiewet.
De beleidsregels treden in werking met terugwerkende kracht met ingang van 1 januari 2015.
U kunt de volledige tekst van de Beleidsregels vinden op de pagina Beleidsnota's en beleidsregels > onder Maatschappelijke zorg en welzijn
9. Beleidsregels individuele inkomenstoeslag 2015 en volgende jaren
In de vergadering van 31 maart 2015 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre de “Beleidsregels individuele inkomenstoeslag 2015 en volgende jaren” vastgesteld. De “Beleidsregels Langdurige toeslag 2010” worden ingetrokken.
In de “Beleidsregels individuele inkomenstoeslag 2015 en volgende jaren” staat o.a. vermeld dat het college een individuele inkomenstoeslag kan verlenen (voorheen was dat verplicht). Het toekennen van een individuele inkomenstoeslag is daarmee een bevoegdheid geworden en geen verplichting, ook al voldoet een belanghebbende wel aan de wettelijke voorwaarden voor een dergelijke toeslag.
De beleidsregels treden met terugwerkende kracht in werking met ingang van 7 april 2015.
U kunt de volledige tekst van de Beleidsregels vinden op de pagina Beleidsnota's en beleidsregels > onder Maatschappelijke zorg en welzijn
10. Beleidsregels bijzondere bijstand en minimabeleid 2015 en volgende jaren
In de vergadering van 17 maart 2015 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre de “Beleidsregels bijzondere bijstand en minimabeleid 2015 en volgende jaren ” vastgesteld. De “Beleidsregels bijzondere bijstand en minimabeleid 2014 en volgende jaren” worden ingetrokken.
Met de nieuwe beleidsregels wordt zoveel mogelijk door middel van maatwerk uitvoering aan de bijzondere bijstand en het minimabeleid gegeven. In deze beleidsregels is nu geregeld dat bijvoorbeeld bij de kindregelingen, de slag gemaakt is van categoriale bijzondere bijstand met individuele groepskenmerken naar groepsgewijze (individuele) bijstand aan minima met kinderen t/m 18 jaar.
De beleidsregels treden met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2015.
U kunt de volledige tekst van de Beleidsregels vinden op de pagina Beleidsnota's en beleidsregels > onder Maatschappelijke zorg en welzijn