Sporten op het Carmel College

Sporten en bewegen van 0 tot 100; daar draait het Roalter Sportakkoord om. Het Carmel College speelt hier een belangrijke rol in. Samen met lokale verenigingen wordt er op de school veel gedaan met bewegingsonderwijs en gezond leven. Maar ook het plezier van bewegen wordt door de school aangemoedigd. Van jongs af aan bewegen is belangrijk en goed voor de vaardigheden. “Niet alleen motorisch, maar ook sociaal”, vertelt docent lichamelijke opvoeding Jeroen Booijink. “Er is geen vak op school waarbij je zo veel moet samenwerken en afhankelijk bent van elkaar.”

Al 27 jaar werkt Jeroen op de VMBO-afdeling van de school waar hij zelf ook leerling is geweest. En van die keuze heeft hij nooit spijt gehad. “Ik denk ook dat de meeste leerlingen lichamelijke opvoeding (LO) een leuk vak vinden”, meent Jeroen. “Even niet met je hoofd in de boeken, maar op een leuke manier bewegen met je klasgenoten.”

Examen doen in sport

Naast de bekende keuzevakken als biologie, economie en natuurkunde kunnen de leerlingen van gemengd theoretische leerweg van het Carmel College ook examen doen in Lichamelijke Opvoeding. Jeroen legt uit: “We bieden het vak LO2 aan. Naast de reguliere gymlessen hebben deze leerlingen nog drie uur extra LO”. Wie denkt zich er zo makkelijk vanaf te maken, heeft het mis. “Het is best pittig”, vertelt Jeroen. “Er wordt echt wel wat meer van je verwacht wat betreft motorische vaardigheden. Daarnaast krijg je theorie, moet je eigen lessen organiseren en in het derde jaar moet je twintig uur stagelopen bij een sportvereniging.”

Ruim tien jaar geleden werd het idee voor de LO2-lessen aangekaart bij de schoolleiding. De docenten merkten dat er behoefte was aan extra verdieping, zeker voor de leerlingen die ook een vervolgopleiding in de sport kozen. Het lesprogramma is net als bij de andere vakken landelijk bepaald. LO2 wordt niet afgesloten met een centraal examen, maar de tussentijdse toetsen leveren een cijfer op dat meetelt voor het slagen van de leerlingen. Ook de leerlingen van de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg kunnen in de bovenbouw het keuzevak Sport en Bewegen kiezen.

Carmel Classes

Voor de leerlingen die geen genoeg kunnen krijgen van het sporten of geen LO2 kunnen volgen, is er de mogelijkheid tot sporten via de Carmel Classes. Dit verplichte programma is uniek voor het Carmel College. De Carmel Classes zijn ontstaan vanuit het ‘Fit for Life’-programma. Het doel van dit programma is om de persoonsvorming van leerlingen te stimuleren en hun rol in de maatschappij te laten ervaren. Niet alleen hun beroepsvaardigheden, maar ook hun sociale vaardigheden worden hierdoor verder ontwikkeld.

In de onderbouw kiezen de leerlingen, in de classes van twee uur per week, een verdieping die aansluit bij hun interesses. “Dat kan een dj-cursus zijn, vrijwilligerswerk voor een goed doel, maar ook mountainbiken en klimmen”, vertelt Jeroen. “De classes worden gevolgd door kleine groepen, dus er is veel één-op-één aandacht. Voor leerlingen die echt wat met sporten hebben is het een mooie aanvulling. Een leerling van de gemengd theoretische leerweg die LO2 heeft gekozen, kan zo wel zeven uur per week aan het sporten zijn.”

Voor de Carmel Classes wordt veel samengewerkt met lokale bedrijven, verenigingen en goede doelen. Om dit allemaal te kunnen bekostigen, werd het programma landelijk gesubsidieerd. Jeroen vertelt: “We huren voor de lessen externen in of gaan naar bedrijven toe. Ook is er op school een buurtsportcoach, die naast het lesgeven verantwoordelijk is voor het coördineren van de Classes.” De Fit for Life-subsidie is inmiddels afgelopen, maar ook het LEADER-programma heeft de school geholpen om de Classes mogelijk te maken. De school is nu op zoek naar andere manieren om het programma te kunnen bekostigen. “De schoolleiding heeft al aangegeven dat de Carmel Classes blijven bestaan, alleen moeten we kijken of dat nog steeds in deze vorm kan.”

Gezonde school

Naast dat er veel gesport kan worden in de lessen en de Carmel Classes, is het Carmel College ook daarbuiten betrokken bij sport en gezondheid. Zo zijn de snacks in de snoepautomaten gezonder en zijn ook de broodjes in de kantine een gezonde keuze. Ook komt de school topsporters tegemoet in hun roosters, zodat zij trainingen of belangrijke wedstrijden niet hoeven te missen. “Ze hoeven in de meeste gevallen ook niet met de reguliere gymlessen mee te doen”, vertelt Jeroen. “Zij maken al genoeg sporturen en het zou voor een aantal leerlingen te veel worden. In plaats daarvan helpen ze mij met de lessen en maken ze een vervangende opdracht.”

Voor de leerlingen die geen topsporter zijn, maar wel van competitie houden, is er Olympic Moves. Ieder jaar doet het Carmel College met meerdere teams mee aan dit landelijke evenement. “Binnen de school maken we selectieteams voor de verschillende sporten”, vertelt Jeroen. “Via regionale voorwedstrijden proberen we ons te plaatsen voor de landelijke afsluiting op Papendal. Daar gaan we dan met bussen naartoe.” Daarnaast doet het Carmel College mee met de campagne 'Ik wist niet dat ik het in me had' van het NOC*NSF. Elk jaar nomineert de school drie sporttalenten die naar een testdag van het NOC*NSF gaan. Daar wordt gekeken of ze misschien genoeg aanleg hebben voor een bepaalde sport, om ooit naar de Olympische Spelen te gaan. “Er worden scores gemeten en de talenten ontvangen een sportadvies”, vertelt Jeroen. “Het zou dus best kunnen dat iemand voetbalt, maar te horen krijgt dat hij of zij heel geschikt is voor een andere sport.”

Meer dan sporten

Volgens Jeroen zijn de LO-lessen een belangrijk onderdeel van het curriculum van de school. “Er is geen vak op school waarbij je zo veel moet samenwerken en zo afhankelijk bent van elkaar”, vertelt hij. “Het gaat om meer dan alleen motorische vaardigheden. Leerlingen leren ook over eerlijk spel en omgangsnormen.” Als voorbeeld noemt Jeroen de lessen klimmen die hij voor de Carmel Classes geeft. “Daar moeten sommige leerlingen hoogtevrees overwinnen door op de ander te vertrouwen. Het zekeren van elkaar brengt een hele verantwoordelijkheid met zich mee. Daar leren ze mee omgaan.”

Ook het beoordelingssysteem van de gymlessen is zowel gericht op motorische als sociale vaardigheden. Jeroen legt uit: “We kijken niet alleen naar hoe goed iemand is, maar ook naar zijn of haar sociale omgang en inzet. Dat weegt allebei even zwaar voor het cijfer. Zo kan iemand die niet zo goed is, maar bijvoorbeeld wel anderen helpt, toch een goed cijfer krijgen. We merken dat dat ook bijdraagt aan de motivatie van leerlingen”.

Corona

Veel praktijkles heeft Jeroen niet kunnen geven de afgelopen tijd. Door de komst van corona en de bijbehorende lockdowns, was de school regelmatig (deels) gesloten. “We hebben vervangende opdrachten bedacht voor de leerlingen”, vertelt Jeroen. “Ze moesten bijvoorbeeld theorie opzoeken, maar kregen ook praktijkopdrachten, zoals een hardloopschema.” Ook speelden de docenten in op trends, zoals van TikTok. “De leerlingen moesten filmpjes opsturen waarin ze met beweging bezig zijn, zoals de wc-rollenchallenge. Die zijn echt heel leuk geworden.”

Ook hebben zo’n 450 leerlingen samen met hun docenten de ‘Ommetje’-app gedownload. In competitievorm dagen ze elkaar in verschillende teams uit om elke dag een ommetje te maken en ook in deze tijd te blijven bewegen. Toch hoopt Jeroen dat de normale lessen snel weer hervat kunnen worden. “Elke leerling is natuurlijk blij als er een les uitvalt”, lacht hij. “Maar ik denk dat de meesten de structuur en sociale aspecten van school toch wel missen.”