Toelichting gesprek en Persoonlijk plan

Vraag om ondersteuning

Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? U kunt contact opnemen met het sociaal loket van de gemeente Raalte of met één van de Kr8 partners. Het is goed mogelijk dat de medewerker met wie u spreekt u direct al tips en adviezen kan geven waarmee u zelf aan de slag kunt. Is er meer nodig dan volgt er een gesprek bij u thuis of op een andere plek waar u dat prettig vindt. U kunt zich voorbereiden op dit gesprek door zelf een plan te maken; uw persoonlijk (gezins-)plan.

Persoonlijk plan

Het persoonlijk plan biedt u de mogelijkheid om uw ideeën over uw ondersteuning goed voor te bereiden. U maakt, eventueel met behulp van mensen uit uw omgeving, uw eigen persoonlijke plan. U neemt uw plan mee naar het gesprek. In dat gesprek bespreekt u wat u hebt ingevuld.

Gesprek

Tijdens het gesprek bespreekt u samen wat er speelt en waar u behoefte aan heeft. Uitgangspunt is dat wat u nog wel kunt. Ook bespreken we wat familie, vrienden en/of buren of vrijwilligers kunnen betekenen. Lukt dit niet of is er daarnaast nog andere ondersteuning nodig? Dan bekijkt de medewerker van een Kr8 partner samen met u wat mogelijk is. De medewerker vraagt of u ook andere hulp krijgt en of één van de gezinsleden hulp heeft. Zo kan bekeken worden of alle hulp gelijktijdig opgepakt kan worden. Als dat nodig is, wordt er een afspraak voor een tweede of een derde gesprek gemaakt.

Ondersteuning bij het gesprek

U kunt altijd iemand vragen om naast u bij het gesprek aanwezig te zijn. Dit kan een familielid zijn of iemand anders die u vertrouwt. Met hem of haar kunt u ook van te voren bespreken wat u precies in het gesprek wilt zeggen of vragen. Als u zelf niemand hiervoor heeft, dan kunt u om onafhankelijke cliëntondersteuning vragen. Een onafhankelijke cliëntondersteuner kan u begeleiden tijdens het gesprek. Deze medewerker zal uw belang tijdens het gesprek vertegenwoordigen. U kunt cliënt-ondersteuning aanvragen bij MEE IJsseloevers of Vriendendiensten Deventer. Cliëntondersteuning is gratis.

Mantelzorger is er bij

Mantelzorgers zijn mensen die zorgen voor een partner, familielid, vriend of kennis die hulp nodig heeft, een beperking heeft of langdurig ziek is. Is er een mantelzorger die nu een deel van de hulp op zich neemt? Dan willen we graag dat hij/zij bij het gesprek aanwezig is. Zo kunnen we de hulp door mantelzorgers goed afstemmen op de hulp door deskundigen. Ook let de medewerker van de gemeente erop dat ook de mantelzorger genoeg ondersteuning krijgt. Zo raakt de mantelzorger niet overbelast.

Na het gesprek

Het kan zijn dat u zelf aan de slag gaat, of dat u ondersteuning krijgt van uw omgeving of van een of meer professionals van de Kr8 partners. Zij vormen samen een Kr8 team. Een combinatie is ook mogelijk. Welke ondersteuning er eventueel afgesproken wordt, is niet vooraf te zeggen. We bieden geen standaardoplossingen, maar oplossingen die passen bij uw persoonlijke (gezins)situatie. Dit zetten we in het Kr8 plan. Hierin staat een korte weergave van het gesprek en de afspraken en acties die u samen heeft gemaakt.

WMO voorziening nodig?

ls een WMO maatwerkvoorziening onderdeel van uw plan, dan bespreekt de Kr8 partner dat met de (WMO) consulent van de gemeente. Wanneer u het gesprek met een (WMO) consulent van de gemeente hebt gevoerd dan is dit niet nodig. De consulent bepaalt welke voorziening precies wordt ingezet en voor hoe lang. U kunt zelf de organisatie kiezen die de ondersteuning gaat bieden. U krijgt van de gemeente een beschikking (brief met het besluit) thuisgestuurd waarin de hulp wordt toegewezen of afgewezen. Op basis van de beschikking kunt u contact opnemen met de organisatie die u heeft gekozen om u te ondersteunen. U maakt samen met deze organisatie afspraken over hoe de zorg wordt ingezet: een zorgplan. U kunt ook kiezen voor een PGB. Hiervoor stelt u zelf een budgetplan op.