Live uitzending Gepauzeerd

Er is geen actieve pagina
vergroten Sluiten

Vergadering : Gemeenteraad (Oordeelsvormend), 31 januari 2017 19:30:00

Algemene vergader informatie

Datum:
31 jan. 2017, 19:30
Locatie:
Raadzaal

Agenda

Hoofdvergadering

Raadzaal
  • 1 Opening

    Bespreken
    Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 03:10:44 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten
  • - Mededelingen college in het kader van de actieve informatieplicht. - Vragen van raadsleden (indienen uiterlijk 48 uur voor de vergadering bij de griffie).
  • indienen uiterlijk 48 uur voor de vergadering bij de griffie
  • Het spreekrecht staat open op geagendeerde (raads-)voorstellen. U kunt zich aanmelden om gebruik te maken van het spreekrecht via e-mail [email protected] of telefoonnummer 14 040. Als inspreker hebt u maximaal vijf minuten de tijd om de vergadering te informeren.
  • Aan de Oude Kerkstraat 16 worden zes zorgappartementen ontwikkeld. Dit zijn appartementen voor mensen met een geïndiceerde zorgbehoefte. Op de locatie, centraal in Oerle en nabij voorzieningen is daar vraag naar. Op de locatie staat nu een verouderd winkelpand deels leeg. Om het bouwplan mogelijk te kunnen maken is een nieuw bestemmingsplan nodig. Tijdens de inzagetermijn van het ontwerpbestemmingsplan zijn er geen zienswijzen ingediend.
  • Om het oprichten van een extra vrijstaande woning mogelijk te maken op het bestaande woonperceel aan de Zandoerle 6 is een nieuw bestemmingsplan nodig. Er zijn tijdens de inzagetermijn van het ontwerpbestemmingsplan geen zienswijzen ingediend.
  • 8 Sluiting

    Bespreken
  • Voor het terrein aan de Provincialeweg 27 waar nu busbedrijf ‘Van Gerwen’ is gevestigd, is een ontwerpbestemmingsplan opgesteld. Dit bestemmingsplan maakt de bouw van 34 woningen mogelijk. Tijdens de ter inzage legging van het ontwerpbestemmingsplan is één zienswijze ingediend.
  • Het bestemmingsplan, op de voormalige locatie van Gruyters Banden, maakt de bouw van zeven woningen mogelijk: 5 appartementen aan de zijde van de Dorpstraat en twee semi-bungalows aan de achterzijde van het perceel.
  • Voor het dorp Huysackers is een ontwerp-beeldkwaliteitsplan opgesteld. Hiermee beoogt de gemeente regie te voeren op de kwaliteit van de bebouwde omgeving in Huysackers. Tijdens de inzagetermijn van het ontwerpbestemmingsplan zijn er geen zienswijzen ingediend.
  • Jaarlijks wordt een strategisch plan en een begroting opgesteld. De gemeenteraden van de deelnemende gemeenten hebben voorafgaand aan de vaststelling hiervan de mogelijkheid hun zienswijze te geven. In 2018 wordt voor de uitvoering van (delen van) de Participatiewet een tweede uitvoeringsorganisatie onder de bestaande GRWRE opgericht. Hiervoor is een aanpassing van de huidige gemeenschappelijke regeling nodig. De deelnemende gemeenteraden moeten hiermee instemmen. Daarnaast is het nodig om middelen beschikbaar te stellen aan de gemeenschappelijke regeling om uitvoering te kunnen geven aan (onderdelen van) de Participatiewet.
  • De raad heeft op 28 maart 2017 besloten het minimabeleid toegankelijker en meer passend te maken voor mensen met een laag inkomen, zodat zij beter in staat zijn tot maatschappelijke participatie. Een van de maatregelen die zijn genomen is het verhogen van de inkomensnorm voor de meedoen-voorziening van 110% naar 120% van de bijstandsnorm. De Verordening meedoen-voorziening moet hierop technisch worden aangepast.
  • De nieuwe Omgevingswet, die naar verwachting in 2021 inwerking treedt, bundelt alle wetgeving op het gebied van de fysieke leefomgeving. Dit is een omvangrijk proces, wat meer is dan enkel een juridische verandering. Om in de geest van de Omgevingswet te gaan werken, moet anders gedacht en gedaan worden. Om meer richting aan de implementatie te geven is een kernboodschap met vijf ‘ruimtemissies’ geformuleerd. Deze kernboodschap met ruimtemissies biedt de basis om keuzes te maken voor die onderdelen waar de gemeente afwegingsruimte heeft. Deze keuzes zijn vastgelegd in het keuzedocument ‘Implementatie Omgevingswet: Samen ruimte maken’
  • Nadat de raad op 24 oktober jl. het krediet voor de bouw van het zwembad beschikbaar heeft gesteld, is in het regeerakkoord van kabinet-Rutte III opgenomen om de btw-sportvrijstelling per 2019 aan te passen (op basis van een Europese btwrichtlijn), waardoor de btw niet langer kan worden terug gevorderd. Wel zal er sprake zijn van compensatie vanuit het Rijk. Hoe deze compensatie plaats gaat vinden is op dit moment nog onduidelijk. Deze voorgenomen wijzigingen hebben consequenties voor het reeds vastgestelde investeringskrediet voor de bouw van het zwembad. Over de nu te plegen investeringen kan straks immers geen btw teruggevorderd worden. Hierdoor moet op onderdelen het investeringskrediet met 21% verhoogd worden. Echter, om de aanbesteding van het zwembad te kunnen starten, dienen de hiervoor benodigde middelen vooruitlopend op besluitvorming door het Rijk al beschikbaar te worden gesteld. Hierdoor kan ongewijzigd uitvoering worden gegeven aan het ‘voorstel Behoud Zwembad’ (plan werkgroep) en ontstaat voor markpartijen zekerheid over de financiële borging voor de bouw van het zwembad. In het voorliggend voorstel wordt de raad gevraagd een aanvullend investeringskrediet van € 2,2 miljoen beschikbaar te stellen voor de bouw van het zwembad en het herstel van de sporthal.
  • Burgemeester Jack Mikkers nam in september jl. na 10 jaar afscheid van de gemeente Veldhoven. Om zijn gedachtengoed in Veldhoven ook na zijn vertrek te laten voortbestaan wordt voorgesteld een Jack Mikkers Fonds op te richten. Uit het Jack Mikkers Fonds kunnen gedurende 10 jaren initiatieven in Veldhoven die zich richten op onder andere innovatie, onderwijs en/of participatie worden ondersteund. De raad wordt voorgesteld de Algemene Subsidie Verordening Veldhoven 2017 te wijzigen zodat dit fonds mogelijk kan worden gemaakt en om hier de middelen voor beschikbaar te stellen.
  • Het huidige Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad dateert van 23 maart 2013. Sindsdien is een aantal praktische zaken in en rond de raadsvergaderingen en de werkzaamheden van de raad veranderd en hebben er in de Gemeentewet wijzigingen plaatsgevonden. Deze veranderingen zijn nu verwerkt in een geactualiseerd Reglement van Orde van de raad 2018. Voorgesteld wordt om het huidige Reglement van de Orde in te trekken en het geactualiseerde Reglement van Orde van de raad 2018 vast te stellen.
  • 18 Sluiting

    Bespreken