Niet gebeld is geen geld

26 april 2022

Onder de slogan ‘Maak het oplichters niet te makkelijk’ richt de campagne senioren en veiligheid zich op concrete tips om te voorkomen dat ouderen slachtoffer worden van (internet)criminaliteit. Deze week aandacht voor het thema hulpvraagfraude.

Bij hulpvraagfraude doet een oplichter zich vaak voor als een bekende via bijvoorbeeld WhatsApp. Bijvoorbeeld als je (klein)zoon of (klein)dochter, maar ook regelmatig als vriend of vriendin. Er wordt gevraagd hem of haar snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek.

Vaak staat in het eerste bericht dat de ‘bekende’ een nieuw mobielnummer heeft. In het bericht staat dat er grote nood is en direct geld nodig is. Hierdoor zijn veel mensen geneigd om het geld aan ‘deze bekende’ toch maar snel over te maken. Vertrouw een dergelijk bericht daarom niet zomaar!

Waar moet je op letten?

Maak nooit zomaar geld over zonder dat je iemand zelf hebt gesproken. Controleer altijd rechtstreeks bij de bekende door zijn/haar oude nummer te bellen. Niet gebeld is geen geld!

Voorkomen dat oplichters je benaderen

Plaats je telefoonnummer niet openbaar op social media, website of online marktplaatsen. Om te voorkomen dat misbruik wordt gemaakt van je WhatsApp-account, stel je het best de tweestapsverificatie in. Dat is een extra beveiliging. Op veiliginternetten.nl staat hoe je dit doet.

Ben je toch slachtoffer geworden?

  • Meld het zo snel mogelijk bij je bank (ook bij een poging) om het rekeningnummer van de oplichter te laten blokkeren en zo andere slachtoffers te voorkomen;
  • Doe altijd aangifte bij de politie (ook bij een poging). Dit kan ook digitaal. Indien mogelijk, maak een bestandje aan van het WhatsApp-gesprek, zodat je die bij de aangifte kunt voegen.