Senioren en veiligheid: laat je niet nabootsen

19 april 2022

April staat in het teken van senioren en veiligheid. Concrete tips om te voorkomen dat ouderen slachtoffer worden én wat te doen als het wel gebeurt. Onder de slogan ‘Maak het oplichters niet te makkelijk’ richt de campagne zich deze week op het thema spoofing.

Bij spoofing wordt een trucje gebruikt om een andere identiteit aan te nemen. De oplichter belt je op en zegt dat hij van jouw bank is. Door een truc zie je op jouw telefoon het nummer van je bank, maar dat is het in werkelijkheid niet. De oplichter zegt dat er wat mis is met je betaalrekening of bankaccount en vraag je om geld over te maken naar een zogenoemde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privé- of inloggegevens.

Waar moet je op letten en wat kun je zelf doen?

  • Let op: Banken vragen nooit om geld over te maken op een andere rekening;
  • Let op: Banken vragen nooit om persoonlijke gegevens;
  • Daarom: Verbreek de verbinding als je het niet vertrouwt;
  • Zoek zelf het telefoonnummer op van de instantie of bank en doe navraag.

Slachtoffer

Ben je toch slachtoffer geworden? Doe dan altijd aangifte of melding bij de politie.

Veel mensen schamen zich nadat zij slachtoffer zijn geworden van oplichting, dat hoeft absoluut niet! Deze criminelen gaan heel sluw te werk. Ze maken misbruik van het vertrouwen dat je hebt in een familielid of bekende. Iedereen kan slachtoffer worden.