Buurtbemiddeling

De gemeente Hollands Kroon gelooft in de eigen kracht van haar inwoners. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor het creëren en behouden van een prettige leefomgeving. Dat is niet altijd even gemakkelijk, vandaar dat de inwoners van Hollands Kroon vanaf 1 maart 2015 hulp kunnen krijgen van buurtbemiddelaars.

Heeft u problemen met uw buren en komt u er zelf niet uit? Misschien lukt het u wel onder deskundige begeleiding van één van onze buurtbemiddelaars. Want door met elkaar te praten vindt u vaak samen een oplossing. Zo kan het probleem opgelost worden, zonder een beroep te doen op bijvoorbeeld politie, justitie of de gemeente. Onze buurtbemiddelaars zijn allemaal inwoners van Hollands Kroon, die een speciale opleiding hebben gevolgd om zich belangeloos in te zetten voor een prettige leefomgeving.

Wat is buurtbemiddeling?

Buurtbemiddelaars proberen partijen weer met elkaar te laten praten en helpen bij het gesprek. Zij zijn neutraal, geven geen oordeel en hebben een geheimhoudingsplicht. Zij proberen ervoor te zorgen dat partijen zelf een oplossing vinden. Bij ieder conflict schakelen we altijd twee vrijwillige buurtbemiddelaars in. Zij hebben een gesprek met de eerste partij en benaderen daarna de tweede partij om de andere kant van het verhaal te horen. Als beide partijen daartoe bereid zijn, vindt een bemiddelingsgesprek plaats op een neutrale locatie.

Huurwoning

Heeft u een probleem met uw buren en woont u allebei in een huurwoning, dan is dat geen kwestie voor buurtbemiddeling. In dat geval neemt u contact op met de verhuurder van uw woning, meestal de woningbouwvereniging. Op hun website vindt u informatie hoe behandeling dan verder in z’n werk gaat.

Geschikt voor buurtbemiddeling?

Problemen over geluidsoverlast, erfafscheidingen, overhangende bomen, overlast door kinderen, pesterijen,  overlast door huisdieren, vernielingen, rommel of vuilnis bij de woning, vreemde geuren, parkeeroverlast zijn geschikt voor buurtbemiddeling.

Mishandeling, alcohol- of drugsverslaving, buitensporige agressie, crisissituaties, conflicten binnen één familie, onenigheid met instanties en burenruzies waarbij strafbare feiten zijn gepleegd zijn niet geschikt voor buurtbemiddeling. Hiervoor kunt u beter contact opnemen met instanties als politie, Brijderstichting Alkmaar (verslavingszorg), Meldpunt Vangnet & Advies Den Helder (Openbare Geestelijke Gezondheidszorg).

Buurtbemiddeling inschakelen

Iedere inwoner van Hollands Kroon mag bij problemen gratis gebruikmaken van buurtbemiddeling. Voor informatie of het aanmelden van een probleem, kunt u contact opnemen met de coördinator buurtbemiddeling, telefoon 088-321 5000 of  e-mail  [email protected]. Na een intakegesprek bepaalt de coördinator of de klacht geschikt is voor buurtbemiddeling en selecteert vervolgens twee bemiddelaars.

Buurtbemiddelaars van Hollands Kroon

De buurtmiddelaars van Hollands Kroon.

Contact

Publieksbalie

Molenvaart 67​
1761 AB Anna Paulowna
t: 088-321 5000
f: 088-321 5999

Openingstijden

Vragen?

Gebruik het contactformulier

Postadres

Postbus 8
1760 AA Anna Paulowna

Hollands Kroon in social media