Per 1 januari 2015 heeft de gemeente de taken voor de nieuwe Wmo en Jeugdwet van het Rijk overgenomen. De contracten met huidige zorgaanbieders lopen per 1 juli 2016 af. De zorg zoals deze nu geregeld is, is niet heel efficiënt. Allerlei regels en administratie zorgen ervoor dat zorgprofessionals niet de zorg kunnen verlenen, die ze eigenlijk moeten verlenen. Daarnaast zijn er bij gezinnen met meerdere problemen vaak meerdere zorgaanbieders betrokken. Partijen kunnen langs elkaar heen werken en de hulpverlening is niet efficiënt. Dit kan anders en beter. Hollands Kroon wil dat partijen meer samenwerken en hun zorgactiviteiten beter op elkaar afstemmen. Dit werkt een stuk efficiënter voor zowel de gemeente als de cliënt. Deze weet dan precies waar hij of zij terecht kan. Ook kan door betere samenwerking geld worden bespaard. Dit geld kunnen we dan besteden aan de verbetering van de kwaliteit van de zorg. Daarnaast vinden wij het ook belangrijk dat goede zorg betaalbaar moet blijven.
Wij zoeken naar een samenwerkingspartner die op basis van vertrouwen en gelijkwaardigheid samen met de gemeente de zaken anders wil aanpakken. En daarnaast de zorg voor onze inwoners beter wil organiseren met behoud en versterking van de kwaliteit van zorg. Een gemeente is verplicht om voor zaken waar veel geld aan wordt uitgegeven via een zogenoemde ‘aanbesteding’ in te kopen. Een aanbesteding is het op een transparante manier in de markt zetten van een opdracht. Meer informatie over de aanbesteding kunt u hier lezen. Bij deze aanbesteding maken wij gebruik van de methodiek ‘prestatie inkoop’. We leggen hierbij de nadruk op kwaliteit (85%). Wij gaan ervan uit dat onze samenwerkingspartner dé expert is en weet hoe onze opdrachtdoelstellingen het beste gerealiseerd kunnen worden. Die doelstellingen staan hieronder beschreven.
Om te komen tot een nieuwe samenwerkingspartner voor alle zorggebieden, hebben we allereerst meerdere marktconsultaties gehouden. Tijdens deze bijeenkomsten hebben we zorgaanbieders gevraagd hoe we met elkaar de zorg kunnen verbeteren. Op basis van deze uitgangspunten heeft de gemeente zorgaanbieders gevraagd zich voor 5 oktober in te schrijven voor de aanbesteding.
Op papier zorgt deze aanbesteding voor een verbetering van kwaliteit. Wat dit exact betekent voor u als individuele cliënt weten we nog niet precies. We zitten momenteel middenin het proces van selectie. Dit proces verloopt volledig anoniem. Over de concrete uitvoering gaan we binnenkort in gesprek met onze zorgpartner(s). Begin 2016 worden meer zaken duidelijk. Zodra we meer weten wordt u hierover geïnformeerd. Heeft u vragen? Dan kunt u contact met ons opnemen via [email protected].
Onderstaand vindt u eerdere berichten over dit onderwerp:
Molenvaart 67
1761 AB Anna Paulowna
t: 088-321 5000
f: 088-321 5999
Gebruik het contactformulier
Postbus 8
1760 AA Anna Paulowna