Klanttevredenheidsonderzoek Wmo over 2014

11-06-2015   0 reacties
Klanttevredenheidsonderzoek Wmo over 2014

Dit artikel wordt geplaatst onder verantwoordelijkheid van de onafhankelijke Wmo-raad Oost Gelre | Ook dit jaar voert de gemeente Oost Gelre weer een klanttevredenheidsonderzoek uit onder de cliënten van de Wmo over het jaar 2014. Daarvoor ontvangt een groot aantal cliënten deze of volgende week een vragenlijst. Tijdens onze Wmo-raadsvergadering in mei hebben we die vragenlijst besproken.

Hoe meer mensen de vragenlijst invullen, hoe beter

In de afgelopen jaren hebben behoorlijk veel Wmo-cliënten uit Oost Gelre de vragenlijst ingevuld. Zeker als je dat vergelijkt met andere gemeenten. Toch willen wij graag dat nóg meer mensen de vragenlijst invullen. Het is voor ons heel belangrijk dat we weten wat er leeft in onze achterban. Hoe meer we weten over uw ervaringen met de Wmo-aanvraag en ondersteuning, hoe beter we het college van burgemeester en wethouders (B&W) kunnen adviseren. We willen dan ook een warm pleidooi houden voor het invullen van het klanttevredenheidsonderzoek: Krijgt u straks een vragenlijst toegestuurd? Neem er dan even de tijd voor. Vraag eventueel een vertrouwd persoon om u te helpen bij het invullen van de vragenlijst. Het is namelijk in het belang van alle cliënten die gebruik maken van de Wmo. Want op deze manier helpt u mee om de Wmo-ondersteuning te verbeteren.

Onderwerpen in de vragenlijst

Heeft u vorig jaar contact gehad met de gemeente over een Wmo-voorziening? Dan kan het zijn dat u een vragenlijst ontvangt. In deze vragenlijst kunt u aangeven of u tevreden bent over dit contact. Het gaat dan bijvoorbeeld over de manier waarop het gesprek is verlopen. En of er voldoende tijd voor u was en of u goede informatie heeft gekregen. Andere vragen zijn bijvoorbeeld of u van te voren is verteld welke onderwerpen aan de orde zouden komen, zodat u zich kon voorbereiden. En was er voldoende ruimte om uw situatie uit te leggen? Daarnaast gaan er vragen over of u bent gewezen op uw recht op ondersteuning van iemand die onafhankelijk en deskundig is. De gemeente is verplicht u op dit recht te wijzen en weet ook tot wie u zich kunt wenden.

Hoe tevreden bent u over de geboden oplossing?

Het is ook belangrijk dat u in het onderzoek k aangeeft of u tevreden bent met de oplossing. Als u het advies van de gemeente niet of gedeeltelijk heeft opgevolgd, is het goed om te weten waarom u dit niet heeft gedaan. Vaak vinden mensen het moeilijk om hulp te vragen van hun omgeving. Daarom ook is het zo fijn als een vertrouwd persoon u helpt tijdens het gesprek. Dit alles geldt voor algemene voorzieningen (zoals meedoen aan activiteiten) en voor individuele voorzieningen (zoals hulp bij het huishouden, hulpmiddelen en vervoer).

Het onderzoek is anoniem

Het onderzoek is anoniem en de vragenlijsten worden willekeurig naar een aantal cliënten verstuurd. De antwoorden die u geeft op de vragen zijn dus van geen enkele invloed op de voorziening die u heeft.

Namens de Wmo raad,

Ria Knufing en Ineke Beenen,
leden van de Wmo-raad