Vliegtuigpassagiers met een beperking - Volwassene
Als u een beperking of lichamelijke handicap heeft, kunt u gewoon met het vliegtuig reizen. Uw boeking mag niet geweigerd worden vanwege uw handicap. U moet aangeven aan de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie dat u een beperking of handicap heeft, zodat zij u kunnen helpen. Binnen Europa is afgesproken dat u niets extra’s betaalt voor deze hulp en voorzieningen.
Geef op tijd aan wat u nodig heeft
Voordat u uw vlucht boekt kunt u aangeven wat u nodig heeft. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: assistentie, een rolstoel, een zuurstofapparaat, enzovoort. Bij de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij waar u uw reis boekt, vindt u meer informatie over het vliegen met een lichamelijke handicap.
Assistentie
U kunt op de luchthaven assistentie krijgen. Deze persoon helpt u bij het inchecken tot en met het begeleiden naar uw stoel in het vliegtuig. Wanneer u hier gebruik van wilt maken kunt u dit aangeven bij de boeking. Heeft u al geboekt? Dan kunt u vaak tot een paar dagen van te voren nog aangeven dat u assistentie nodig heeft.
Uw rechten
Als reiziger met een beperking heeft u verschillende rechten, vastgesteld door de Europese Unie. In het artikel ‘Rechten voor gehandicapte vliegtuig- en treinpassagiers’ (Atlas van Zorg en Vakantie) vindt u welke rechten u heeft en wat u kunt doen als u vindt dat deze geschonden zijn.
Meer informatie
Op de websites van verschillende luchtvaartmaatschappijen, staat uitgebreid beschreven waar u aan moet denken als u een lichamelijke handicap heeft en wilt vliegen. U kunt ook bij uw reisbureau vragen wat er allemaal mogelijk is.
Ik heb een ondersteuningsvraag
Neem contact op met het Wmo-loket:
(0544) 39 36 16 (09.00-17:00)
- Snel informatie en antwoord
- Uw vraag staat centraal
- Indicatiestelling wanneer nodig
Velden zo volledig mogelijk invullen