Ondersteuning vanuit gemeente (Wmo)

Ondersteuning vanuit gemeente (Wmo)

Als u hulp of ondersteuning nodig heeft die niet door mensen in uw omgeving gegeven kan worden, kunt u terecht bij het Wmo-loket van de gemeente. Hieronder leest u hoe dit in zijn werk gaat.

Ondersteuning nodig

De meeste mensen kunnen op een gegeven moment niet meer zonder hulp en ondersteuning van anderen. Misschien heeft u buren, vrienden of familie die u kunnen helpen met de dingen die u niet meer zo goed zelf kunt doen. Maar wat als u niemand heeft om op terug te vallen? Of wat als u ondersteuning nodig heeft die uw naasten niet kunnen geven? In deze gevallen kunt u contact opnemen met het Wmo-loket van de gemeente.

Wmo

De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze wet is erop gericht dat u zo lang mogelijk zelfstandig kunt blijven wonen en dat u actief kunt meedoen in de samenleving. De Wmo is bedoeld voor mensen die hulp nodig hebben om thuis te blijven wonen of hulp nodig hebben om mensen te ontmoeten en mee te doen in de samenleving.

De gemeente kan twee soorten voorzieningen aan u bieden:

  • Algemene voorzieningen
  • Maatwerkvoorzieningen, twee soorten:
    • In natura – de gemeente koopt de zorg voor u in
    • Persoonsgebonden budget (pgb) – u koopt zelf zorg in

Overgang van AWBZ

De gemeente is verantwoordelijk voor zorg die tot 1 januari 2015 onder de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) viel. Heeft u nog een geldige AWBZ-indicatie van het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg)? Dan vervalt deze uiterlijk op 1 januari 2016. De indicatie kan ook eerder vervallen. Tot dan heeft u recht op dezelfde zorg bij dezelfde aanbieder, als dat mogelijk is.

Voordat uw indicatie afloopt neemt de gemeente contact met u op. De gemeente bekijkt dan opnieuw wat voor zorg u nodig heeft. Het kan zijn dat de gemeente besluit dat uw zorg anders wordt georganiseerd dan eerst.

Werkwijze gemeente Oost Gelre

Bij de gemeente Oost Gelre werkt een Wmo-aanvraag als volgt:

Aanvraagfase – deze fase duurt maximaal 6 weken

  1. Neem contact op met het Wmo-loket.
    Dit heet een ‘melding’, en zet de Wmo-aanvraag in gang.
  2. Als u wilt kunt een persoonlijk plan inleveren bij uw Wmo-adviseur. Dit moet binnen 7 dagen na uw melding. In het persoonlijk plan geeft u aan welke ondersteuning volgens u nodig is. Het is niet verplicht om een persoonlijk plan te maken.
  3. De Wmo-adviseur plant een afspraak voor een gesprek met u.
    • U bepaalt wie u bij het gesprek ondersteunt: een familielid, vriend of vrijwilliger.
    • Als u wilt, kunt u bij het gesprek ook gebruik maken van gratis cliëntenondersteuning.
      Een onafhankelijk cliëntondersteuner helpt u bij (de voorbereiding op) het gesprek.
      Voor de gemeente Oost Gelre verzorgt MEE dit. De Wmo-adviseur vertelt over deze mogelijkheid bij het plannen van de afspraak.
  4. Onderzoek
    De Wmo-adviseur gaat met u onderzoeken wat uw situatie is en wat u nodig heeft. De basis voor dit onderzoek is het gesprek, maar mogelijk wordt er in overleg met u ook nog een medisch advies gevraagd. In het gesprek kunt u het volgende verwachten:
    • De Wmo-adviseur vraagt aan het begin van het gesprek of u zich wilt legitimeren.
    • Tijdens het gesprek bespreekt de Wmo-adviseur de volgende onderwerpen met u:
      • Uw persoonlijk plan, als u dat heeft ingediend.
      • Uw eigen wensen en behoeften.
      • Wat kunt u nog zelf? Eventueel met hulp van familie, vrienden of vrijwilligers.
      • Ondersteuning door mantelzorg.
      • Ondersteuning door algemene voorzieningen.
      • Ondersteuning door maatwerkvoorzieningen.
      • Persoonsgebonden budget.
      • Of we een eigen bijdrage in de kosten vragen.
        Het CAK (Centraal Administratie Kantoor) bepaalt de hoogte van uw eigen bijdrage. De gemeente gaat daar niet over. Als u hier een indicatie van wilt, kunt u dit zelf berekenen met de rekenhulpen op de website van het CAK.
  5. Afronding van het onderzoek
    • De Wmo-adviseur maakt een verslag van het onderzoek en stuurt het naar u op.
    • U heeft de mogelijkheid opmerkingen of aanvullingen toe te voegen aan het verslag.
    • U ondertekent het verslag (met eventuele opmerkingen en aanvullingen) en stuurt dit naar ons terug. Het door u ondertekende verslag is de Wmo-aanvraag. Hiermee wordt de aanvraag-fase afgesloten.

Besluitfase – deze fase duurt maximaal 2 weken

  1. Besluit
  • U ontvangt binnen 2 weken na uw Wmo-aanvraag de brief met het besluit thuis.
  • U kunt nog 6 weken bezwaar maken tegen het besluit.

Ik heb een ondersteuningsvraag

Neem contact op met het Wmo-loket:
(0544) 39 36 16 (09.00-17:00)

  1. Snel informatie en antwoord
  2. Uw vraag staat centraal
  3. Indicatiestelling wanneer nodig

Velden zo volledig mogelijk invullen

* De inhoud van dit veld is verplicht.

Nadat wij uw ondersteuningsvraag hebben ontvangen, nemen wij binnen 3 werkdagen via mail of telefoon contact met u of uw contactpersoon op.