Aangepaste vervoersmiddelen

Aangepaste vervoersmiddelen

Het kan zijn dat u door een aandoening of klachten geen gebruik meer kunt maken van normaal vervoer. Er zijn veel aangepaste vervoersmiddelen op de markt waar u misschien wel gebruik van kunt maken. Hieronder vindt u een overzicht.

Fietsen

  • Elektrische fiets (E-bike). Dit is een fiets met een motor die op een accu loopt. Als u de trapondersteuning aanzet hoeft u zelf minder hard te trappen. Vraag om meer informatie bij uw fietsenmaker of kijk op de website van de ANWB.
  • Snorfiets. Dit is ook een fiets met een hulpmotor. U mag maximaal 25 km/uur rijden en u heeft een brommer- of autorijbewijs nodig.
  • Aangepaste fiets. Denk hierbij aan een driewielfiets, een vierwielfiets, een rolstoelfiets, een handbike, enzovoort. Kijk eens in de hulpmiddelenwijzer van Vilans wat er allemaal mogelijk is.

Brommers

  • Bromfiets. Dit is een brommer of een scooter. U mag maximaal 45 km/uur rijden en u moet een helm dragen. U heeft een brommer- of autorijbewijs nodig.
  • Brommobiel. Een brommobiel lijkt op een kleine personenauto, maar wordt voor de wet als bromfiets gezien. U moet zich dus houden aan de verkeersregels voor een bromfiets. U moet het theorie-examen van de bromfiets doen en het praktijkexamen van de brommobiel. Lees voor meer informatie de brochure ‘Examen doen voor de brommobiel’ van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
  • Gehandicaptenvoertuig. Dit kan een scootmobiel zijn, een gemotoriseerde rolstoel of een gesloten gehandicaptenvoertuig. Er gelden verschillende maximum snelheden. U heeft hiervoor geen rijbewijs nodig. Kijk in de hulpmiddelenwijzer van Vilans wat mogelijk is.

Auto’s

Wat betreft autoaanpassingen en gehandicaptenauto’s is er van alles mogelijk. U kunt denken aan een auto waarbij u met uw handen remt en gas geeft. Of een (bijrijder) stoel die kan draaien en naar buiten kan schuiven, zodat u gemakkelijk vanuit uw rolstoel in en uit de auto kunt komen. Kijk voor de mogelijkheden in de hulpmiddelenwijzer van Vilans.

Vergoedingen voor aangepast vervoer

Als u moeite heeft met reizen naar uw werk omdat u een langdurige ziekte of handicap heeft, kunt u terecht bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). Bijvoorbeeld voor een vergoeding voor aanpassingen aan uw fiets of auto, een bruikleenauto, een vergoeding voor het gebruik van uw eigen auto en een vergoeding voor taxivervoer. Kijk hiervoor op de webpagina ‘Aanvragen vergoeding vervoer’ van het UWV.

Heeft u aangepast vervoer nodig voor het bezoeken van sociale contacten dan kunt u voor een vergoeding terecht bij het Wmo-loket van de gemeente. Kijk voor meer informatie op de webpagina ‘Vervoersvoorzieningen’ van gemeente Oost Gelre.

Parkeren voor gehandicapten

Als u minder mobiel bent, is het fijn als u dicht bij huis kunt parkeren. Of op een handige plek bij uw werk of bij de supermarkt. Daarom zijn er speciale parkeerplekken voor gehandicapten. Met een gehandicaptenkaart mag u daar parkeren. Om in aanmerking te komen is er meestal een medisch advies nodig. Bij het Wmo-loket van de gemeente kunt u de parkeerkaart aanvragen. Zij bepalen of u een gehandicaptenparkeerkaart krijgt. Kunt u niet goed parkeren in de buurt van uw huis? Dan kunt u een parkeerplaats op kenteken aanvragen. Alleen uw auto met het bijbehorende kenteken mag dan op deze plek staan. Kijk voor meer informatie op de website van gemeente Oost Gelre.

Wanneer mag u niet meer rijden?

In sommige gevallen mag u niet meer rijden. Dit betekent dat u niet meer in staat bent om veilig te rijden. Bijvoorbeeld omdat u de diagnose diabetes heeft gekregen, een oogoperatie heeft gehad of last heeft van ouderdomsklachten. Het CBR beoordeelt of u rijgeschikt bent. Kijk voor meer informatie over dit onderwerp op de website van het CBR.

 

Ik heb een ondersteuningsvraag

Neem contact op met het Wmo-loket:
(0544) 39 36 16 (09.00-17:00)

  1. Snel informatie en antwoord
  2. Uw vraag staat centraal
  3. Indicatiestelling wanneer nodig

Velden zo volledig mogelijk invullen

* De inhoud van dit veld is verplicht.

Nadat wij uw ondersteuningsvraag hebben ontvangen, nemen wij binnen 3 werkdagen via mail of telefoon contact met u of uw contactpersoon op.