Blind of slechtziend op straat - Volwassene

Blind of slechtziend op straat - Volwassene

U zicht wordt steeds minder of u bent misschien al lange tijd blind of slechtziend. Hierdoor kunt u problemen ervaren als u op weg gaat. Er zijn veel mogelijkheden om lopen en reizen makkelijker te maken.

Herkenningsstokken en taststokken

Een herkenningsstok is bedoeld om omstanders te laten weten dat u slechtziend bent. Een herkenningsstok is korter dan een taststok. Een taststok komt tot aan de grond en is bedoeld om de weg mee te vinden. Het hulpmiddel kan (gedeeltelijk) vergoed worden door de zorgverzekering.

Blindengeleidehond

Een geleidehond kan u veilig door het verkeer en langs obstakels helpen. De hond kan ook voor u zoeken naar een zitplaats, een geldautomaat, een brievenbus of een zebrapad. Om in aanmerking te komen voor een geleidehond moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze kunt u nalezen op de website van KNGF Geleidehonden. De kosten van een geleidehond worden vergoed door de basisverzekering, mits er een medische indicatie is.  Ook ontvangt u van uw zorgverzekeraar een bedrag voor de gebruikskosten van de hond. Dit kan per zorgverzekeraar verschillen.

Andere hulpmiddelen

Er zijn nog meer hulpmiddelen verkrijgbaar die het lopen en reizen makkelijker kunnen maken. Kijk hiervoor in de hulpmiddelenwijzer van Vilans.

Met korting reizen in het openbaar vervoer

Als u blind of slechtziend bent, kunt u gebruik maken van speciale reisproducten voor het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie op de webpagina ‘Reizigers met een visuele beperking’ van OV-chipkaart.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over het leven met een visuele beperking, oogaandoening of doofblindheid? Dan kunt u terecht bij de Ooglijn van de Oogvereniging: (030) 29 45 444.

Ik heb een ondersteuningsvraag

Neem contact op met het Wmo-loket:
(0544) 39 36 16 (09.00-17:00)

  1. Snel informatie en antwoord
  2. Uw vraag staat centraal
  3. Indicatiestelling wanneer nodig

Velden zo volledig mogelijk invullen

* De inhoud van dit veld is verplicht.

Nadat wij uw ondersteuningsvraag hebben ontvangen, nemen wij binnen 3 werkdagen via mail of telefoon contact met u of uw contactpersoon op.