Met het openbaar vervoer - Volwassene

Met het openbaar vervoer - Volwassene

Het openbaar vervoer is een goed alternatief als u zelf niet beschikt over een vervoersmiddel en/of rijbewijs. De OV-chipkaart is het betaalmiddel voor het openbaar vervoer in Nederland. Vooral in grotere steden kunt u overal komen met het openbaar vervoer.

De OV-chipkaart

Er bestaan verschillende OV-chipkaarten. Welke voor u het meest geschikt is, hangt af van hoe vaak u reist. Kijk voor alle informatie over de OV-chipkaart op www.uitlegov-chipkaart.nl.
Kinderen, 65-plussers en groepen kunnen met korting reizen. Kijk voor meer informatie op de webpagina ‘Kinderen, 65-plus en groepen’ van OV-chipkaart.

Hulp bij het reizen

Sommige vervoersbedrijven hebben speciale diensten om mensen met een beperking te helpen bij hun reis. Als u bijvoorbeeld met de trein gaat, kan een medewerker van de spoorwegen u helpen bij het in- en uitstappen. Dit moet u wel van tevoren aangeven bij het vervoersbedrijf. Kijk voor meer informatie op de webpagina’s ‘Reizen als mindervalide’ van Arriva en ‘Reizen met een functiebeperking’ van NS.

Met een OV-begeleiderskaart kunt u gratis een begeleider mee laten reizen in het openbaar vervoer. Zelf betaalt u het normale tarief. Kijk voor meer informatie op www.ovbegeleiderskaart.nl.

Dienstregeling en reisinformatie

Treinen, bussen, trams en metro’s rijden volgens een vaste dienstregeling. Dienstregelingen en reisinformatie staan op de websites van de vervoersbedrijven.

Toegankelijkheid

De Wet gelijke behandeling chronisch zieken en gehandicapten geldt ook in het openbaar vervoer. Reizigers met een handicap hebben recht op een gelijke behandeling. Het OV-personeel moet klantvriendelijk zijn en reizigers met een handicap helpen als zij hierom vragen. Als dit niet het geval is kunt u een klacht indienen. Voertuigen, haltes en stations in Nederland die niet toegankelijk zijn, worden momenteel aangepakt. Heeft u klachten over bushaltes binnen Oost Gelre? Dan kunt u dit bij de gemeente melden. Ga naar www.oostgelre.nl en klik op ‘melding openbare ruimte’.

Ik heb een ondersteuningsvraag

Neem contact op met het Wmo-loket:
(0544) 39 36 16 (09.00-17:00)

  1. Snel informatie en antwoord
  2. Uw vraag staat centraal
  3. Indicatiestelling wanneer nodig

Velden zo volledig mogelijk invullen

* De inhoud van dit veld is verplicht.

Nadat wij uw ondersteuningsvraag hebben ontvangen, nemen wij binnen 3 werkdagen via mail of telefoon contact met u of uw contactpersoon op.