Lees voor

Controles op gebruik en verstrekking alcohol

De Nederlandse gemeenten zijn sinds 1 januari 2013 verantwoordelijk voor toezicht op en handhaving van de Drank- en Horecawet.
Per 1 april start een project in Veldhoven met als doelstelling het terugdringen van alcoholgebruik in het openbaar gebied en het voorkomen dat alcohol wordt verstrekt aan jongeren onder de 16 jaar. De gemeente voert bijvoorbeeld controles uit in parken en op pleinen in Veldhoven en houdt leeftijdsgrenzencontroles bij horecagelegenheden, kantines, supermarkten en slijterijen.

Gewijzigde wetgeving

Sinds 1 januari 2013 zijn de gemeenten in Nederland verantwoordelijk voor toezicht op en handhaving van de Drank- en Horecawet. Voorheen was de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit hiervoor verantwoordelijk. Na een voorbereidingsperiode start de gemeente Veldhoven per 1 april 2013 met de uitvoering van het toezichtprogramma. Naast het reguliere toezichtprogramma 'Horeca' gaan twee projecten van start:
1. Integrale controles bij vergunninghouders;
2. Controle van hotspots in het openbaar gebied en verkooppunten van alcohol.

Controles vergunninghouders

Ingaande 1 april 2013 gaat de gemeente ook bij vergunninghouders integrale controles uitvoeren. Dit betekent dat cafés, dorpshuizen en kantines gecontroleerd worden op naleving van alle relevante wet- en regelgeving. Zo’n integrale controle betekent voor de ondernemer dat hij minder vaak wordt geconfronteerd met toezicht. Tijdens een controlebezoek beoordeelt de gemeente immers alles in één keer. Om de vergunninghouders voor te bereiden op de wijzigingen organiseert de gemeente Veldhoven een aantal informatiebijeenkomsten.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met de afdeling Omgevingszaken van de gemeente Veldhoven. Stuur een e-mail naar [email protected] of bel telefoonnummer 14 040.

Bekijk ook

1. Stuur door