Briefadres
Kunt u uw post niet ontvangen op het adres waar u verblijft? Bijvoorbeeld omdat u tijdelijk in het buitenland woont, omdat u schipper bent of omdat u in een instelling verblijft? Dan kunt u een briefadres aanvragen bij de gemeente.
Let op! Bij het online aanvragen van een briefadres moet u een aantal bijlagen toevoegen. Zorg dat u deze als pdf. bij de hand hebt.
Het gaat om de volgende bijlagen:
- Het vragenformulier voor degene die een briefadres aanvraagt;
- Het toestemmingsformulier voor degene die toestemming geeft om zijn adres als briefadres te gebruiken.
Kosten
Geen.
Voorwaarden
- U kunt een briefadres aanvragen als u:
- geen vaste woon- of verblijfplaats heeft (de gemeente onderzoekt dit) of u wilt om veiligheidsredenen een briefadres aanvragen (de burgemeester beoordeelt dit)
- korte tijd in het buitenland verblijft (maximaal 8 maanden)
- vaart op een schip met Nederland als thuishaven en daardoor minder dan 2 jaar in het buitenland verblijft
- verblijft in een opvanginstelling voor vrouwen of mannen zoals een blijf-van-mijn-lijf huis
- verblijft in een zorginstelling
- verblijft in een huis van bewaring
- Valt u niet onder een van de genoemde categorieën? Ook dan kunt u een briefadres aanvragen als u geen woonadres heeft. De gemeente beoordeelt of u in aanmerking komt voor een briefadres.
- U kunt een briefadres kiezen in heel Nederland. Het hoeft niet in de gemeente te zijn waar u woont. Het kan bijvoorbeeld het adres zijn van een familielid, vriend of kennis in een andere gemeente in Nederland.
- De bewoner van uw briefadres moet schriftelijk toestemming geven en moet ervoor zorgen dat u uw post krijgt.
- Uw briefadres moet een officieel adres zijn uit de Basisregistratie Personen (BRP).
Meenemen
- Een schriftelijke uitleg waarom u een briefadres nodig heeft.
- Schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.
- Een kopie van het paspoort of de identiteitskaart van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.
Zorg dat u een veilige kopie maakt. - Een (kopie van een) geldig paspoort of identiteitskaart (van u zelf)
Meer informatie
- Wilt u het aanvragen van een briefadres toch regelen op het gemeentehuis? Maak dan een afspraak.
- U kunt de aanvraag voor een briefadres ook per post doen.
- Lees meer over een briefadres op Rijksoverheid.nl.