Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Dienstverlening

Website

De site is het afgelopen jaar door 338.649 mensen bezocht. Dat zijn er meer dan in 2012 toen de site door 282.748 personen werd bekeken. Wist u dat u steeds meer formulieren op onze website kunt invullen waardoor u niet meer naar het gemeentehuis hoeft te komen? In de onderstaande tabel staat de top tien van de meest opgevraagde e-diensten. 

Als u een bezoek wilt brengen aan de gemeente voor bijvoorbeeld een aanvraag voor een paspoort, dan kunt u dat uitsluitend op afspraak doen. U kunt onder andere via onze website een afspraak maken.

Meest opgevraagde e-diensten

2011

2012

2013

Melding openbare ruimte

521

424

387

Verhuizing

416

825

1331

Reactieformulier algemeen

267

269

304

Verloren en gevonden voorwerpen

222

356

513

Aanvraag uittreksel GBA

213

245

367

Aanvraag uittreksel Burgerlijke Stand

122

125

156

Aanvraag antireclamesticker

122

155

209

Hondenbelasting

122

189

230

Huur sportaccommodaties

62

421

548

 

Minder bezoekers publiekshal

In 2013 hebben 43.340 mensen de publiekshal bezocht. Dat zijn er veel minder dan in 2012 toen de publiekshal door 60.468 mensen is bezocht. Dit komt waarschijnlijk doordat er steeds meer formulieren op onze website worden ingevuld waardoor u niet meer naar het gemeentehuis hoeft te komen. In de onderstaande tabel ziet u welke producten en diensten er zijn aangevraagd.

Producten en diensten   

2008

2009

2010

2011

2012

2013

Rijbewijzen

6.949

7.140

6.235

6.258

4.277

3.783

Uittreksels gemeentelijke basisadministratie

5.498

5.027

4.392

2.131

3.717

2.821

Reisdocumenten

14.340

11.471

13.406

13.289

15.787

11.835

Verklaring omtrent gedrag

1.921

1.856

1.956

2.480

1.963

2.022

Huwelijken (inclusief partnerschap)

355

285

313

279

292

263

Aangifte overlijden

661

645

704

600

633

640

Aangifte geboorte

173

160

122

168

99

103

Afspraak maken

Als onderdeel van het verbeteren van de dienstverlening, werkt de gemeente Zeist vanaf 1 maart ’op afspraak’. Alleen voor algemene informatie, ja/nee stickers of hondenpoepzakjes én voor het maken van een afspraak kunt u ‘zomaar’ binnen lopen. Voor alle andere producten, zoals het verlengen van uw paspoort of rijbewijs of een uittreksel uit de burgerlijke stand, dient u van te voren een afspraak te maken. Dit kan online, telefonisch of aan de balie van het gemeentehuis.

Geen wachttijden meer en langskomen wanneer het u uitkomt. Bovendien kunnen onze medewerkers zich voorbereiden, waardoor er meer ruimte is voor persoonlijke aandacht. De afspraak zelf kan korter duren. Dit werkt kostenbesparend, zoals beschreven in de bezuinigingsdialoog.

De openingstijden blijven hetzelfde, alleen bij veel aanvragen kan het zijn dat er extra afspraakmogelijkheden komen. U kunt een afspraak maken van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 16.45 uur en op donderdagavond tussen 17.00 en 19.45 uur. Kijk voor meer informatie op zeist.nl/afspraak of bel ons via telefoonnummer 14 030.

Wachttijd en bedientijd zijn afgenomen

Sinds de gemeente op afspraak werkt is er nauwelijks of geen wachttijd was voor het aanvragen of ophalen van producten.

Nieuw telefoonnummer: 14 030

De gemeente Zeist is sinds 2011 al aangesloten op het landelijke nummer 14 030. Het nummer begint met de cijfers 14, gevolgd door het netnummer van de gemeente. Dit geldt ook voor inwoners van Austerlitz die een ander netnummer hebben. Omdat 14 030 vanuit het buitenland niet gebeld kan worden, blijft het oude nummer 030-6987911 wel beschikbaar. U kunt 14 030 bellen voor al uw vragen en voor het melden van klachten, zoals een defecte lantaarnpaal. Het nummer is in 2013 bijna 50.000 keer gebeld. In 2012 werd het nummer bijna 37.000 keer gebeld.

Stel uw vraag via [email protected]

U kunt uw vraag ook stellen per mail via [email protected]. Elke maand komen er meer dan duizend mails binnen.

Meest gestelde vragen

De meeste vragen die via 14 030 of [email protected] kwamen, gingen over hulp en verzorging. Ook werden er veel vragen gesteld over wonen en de vergunningen die hier bij komen kijken. Daarnaast waren er met name vragen over de belastingen en heffingen, het parkeren en vragen over identiteitsbewijzen zoals een paspoort.


Uitgelicht


Zoeken