Direct naar hoofdmenu / zoekveld
Home Digitale balie

Hondenbeleid

In 2005 is de Gemeente Zeist gestart met de invoering van het hondenbeleid. Overlast van hondenuitwerpselen is, zo blijkt uit de stadspeiling, een van de grootste ergernissen van de inwoners van Zeist. Wij hebben daarom in 1997 een hondenbeleid vastgesteld. Dit beleid is bij wijze van proef in Zeist-Noord ingevoerd. Na evaluatie van de proef is  besloten dit beleid in heel Zeist in te voeren.

Hoofdpunten van dit beleid zijn:

  • In het openbaar gebied moeten hondenuitwerpselen worden opgeruimd met uitzondering van de uitwerpselen op uitlaatstroken en in losloopgebieden.
  • Honden moeten in het openbaar gebied, met uitzondering van de losloopgebieden, zijn aangelijnd.

In 2005 is gestart met de inspraakprocedures over de manier waarop het beleid wordt vorm gegeven. De inspraak heeft per wijk plaatsgevonden. De inspraak in alle wijken zijn afgerond en sinds 2007 is overal in de gemeente Zeist het nieuwe beleid ingevoerd. Op  basis van deze  inspraak  zijn in alle wijken uitlaatstroken en de locaties voor afvalbakken  aangewezen. In het centrum zijn, omdat hiervoor geen ruimte is, geen losloopgebieden aangewezen. De bestaande depodogs zijn overal verwijderd. Nieuwe afvalbakken zijn geplaatst. Dit zijn de afvalbakken, die ook nu al voor het kleine afval, overal in Zeist voorkomen. De uitlaatstroken worden regelmatig gereinigd en de afvalbakken regelmatig geleegd. Alle geregistreerde hondenbezitters zijn op de hoogte gesteld en hebben een folder, een kaartje en een set afvalzakjes ontvangen. Ook is de Algemene Plaatselijk Verordening gewijzigd, waarin de regels zijn vastgelegd.

Wanneer  onze toezichthouders constateren dat men zich niet aan de regels houdt, dan zullen zij overgaan tot het uitschrijven van bekeuringen. Overigens gelden de regels niet voor eigenaren van een blindengeleide hond. 

Mochten er  alsnog vragen onbeantwoord blijven, kunt u deze altijd via de mail stellen aan [email protected].

 


Uitgelicht


Zoeken