Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Vliegbasis Soesterberg

Bestemmingsplan

Het bestemmingsplan heeft betrekking op het gedeelte van de voormalige Vliegbasis Soesterberg dat binnen het Zeister grondgebied ligt. Het planologisch kader voor de rest van de voormalige vliegbasis (dat gelegen is binnen de gemeente Soest) is geregeld in het gelijknamig bestemmingsplan van de gemeente Soest.

Procedure

Het bestemmingsplan voor Vliegbasis Soesterberg is geheel onherroepelijk in werking.

De gemeenteraad van Zeist heeft op 28 juni 2012 het bestemmingsplan Vliegbasis Soesterberg vastgesteld. Dit besluit heeft vervolgens vanaf 23 augustus 2012 6 weken ter inzage gelegen ten behoeve van de beroepstermijn. Door één belanghebbende is beroep ingesteld tegen het plan. Op 19 juni 2013 heeft de Raad van State uitspraak gedaan over dit beroep. Daarbij is het beroep voor het overgrote deel ongegrond verklaard en zijn de regels slechts op 1 punt aangepast: Een uitzondering op het aanlegvergunningenstelsel binnen de bestemming natuur is komen te vervallen (voormalig artikel 5.4.2. onder e).

Plangebied

Globaal gaat het voor het Zeister gedeelte om het gebied tussen de N237, N414, N238 en de spoorlijn Utrecht-Amersfoort.

Ruimtelijkeplannen.nl

Op de website ruimtelijkeplannen.nl vindt u bestemmingsplannen, structuurvisies en algemene regels die zijn gemaakt door gemeentes, provincies en het Rijk. Bestemmingsplan Vliegbasis Soesterberg

Samenwerking

De herinrichting van de vliegbasis is een samenwerkingsverband van 3 partners:

  • de provincie Utrecht
  • de gemeente Soest
  • de gemeente Zeist

De provincie Utrecht is nu eigenaar van bijna 380 hectare van Vliegbasis Soesterberg. Het Projectbureau Vliegbasis Soesterberg is hiervoor verantwoordelijk. De samenwerkende partijen zijn hierin vertegenwoordigd. Andere betrokken partners zijn:

  • het Utrechts Landschap
  • defensie
  • Amsterdamse Zweefvlieg/club

De belangrijkste ontwikkelingen op de vliegbasis zijn:

  • De vliegbasis wordt in belangrijke mate een natuurgebied, met plekken die beschermd worden en plekken waar ruimte is om te fietsen en te wandelen. Het schraalgrasland rond de landingsbanen blijft behouden voor de bijzondere dieren en planten die er leven, net als het noordelijk bosgebied. Het militair erfgoed zoals de munitiedepots, shelters, bunkers en de landingsbaan blijven ook behouden.
  • Over het terrein komen twee ecologische verbindingen, zodat dieren zich tussen het noordelijk en zuidelijk deel van de Heuvelrug kunnen verplaatsen. Aan de oostkant een heidecorridor en aan de westkand, via Camp New Amsterdam, een boscorridor.
  • Aan de noordkant komt een museumkwartier met een nationaal defensiemuseum (legermuseum en luchtvaartmuseum gezamenlijk) en een informatiecentrum voor de Heuvelrug. Naar verwachting zal dit op zijn vroegst in 2014 open gaan.
  • De bestaande wandel- en fietspaden rondom de basis worden flink uitgebreid met paden over de basis. Ook vanuit het museumkwartier kunnen bezoekers straks het gebied verkennen, onder andere via een zogenaamd boomkroonpad.
  • Aan de randen van de huidige basis komt op drie plekken bebouwing met in totaal zo'n 440 woningen, op Zeister grondgebied ongeveer 275 woningen. De kern van de bebouwing grenst aan Soesterberg-Noord. Met de opbrengsten van de bebouwing worden de investeringen in het groen betaald.
  • Het thema Duurzaamheid loopt als een rode draad door het plan. Materiaal wordt hergebruikt en bij de bestrating en woningbouw is duurzaamheid uitgangspunt. De recreatieve OV-verbinding van station Den Dolder via de vliegbasis naar Soesterberg is hier ook een voorbeeld van.
  • Het gebied krijgt 4 bijzondere markeringspunten. Door materiaalgebruik en uitstraling herkennen bezoekers deze punten als entree, uitzichtpunt en onderdeel van het gebied.

Bijlagen 

 


Uitgelicht


Zoeken