Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Opzet inkoopproces Wmo-zorg

Wat gebeurt er

De begeleiding en het kortdurend verblijf uit de Awbz, gaat per 1 januari 2015 over naar de gemeenten, naar de Wmo. De gemeenten worden dan verantwoordelijk voor de organisatie en financiering van alle ondersteuning en begeleiding van zelfstandig wonende, hulpbehoevende inwoners.

De gemeenten gaan vóór 1 januari 2015 de benodigde soorten ondersteuning en begeleiding inkopen. In de regio Zuid-Oost Utrecht werken de gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist daarin samen. De gezamenlijke inkoop betreft alleen de soorten die overkomen vanuit de Awbz. De gemeente Zeist coördineert dit gezamenlijke inkooptraject. Deze pagina bevat informatie voor zorgaanbieders, over hoe deze gemeenten het inkoopproces gaan inrichten.

De gemeenten in de regio zullen de zorg anders gaan organiseren. De gemeenten kijken breder naar de situatie en de mensen om de cliënt heen. De gemeenten kijken met de cliënt naar wat men zelf kan met behulp van het eigen netwerk (wat kunnen zij bijdragen?) en naar wat men nodig heeft om de eigen mogelijkheden te benutten. Ook wordt bekeken van welke algemene voorzieningen een cliënt gebruik kan maken. Daarnaast willen de gemeenten meer samenhang brengen in de zorg voor een cliënt. Uitgangspunt is: één gezin, één regisseur, één plan. Dit zorgt voor afstemming tussen de verschillende organisaties en hulpverleners waar een cliënt mee te maken heeft. Zo organiseren we samen zorg op maat. Dit moet leiden tot een betere kwaliteit van zorg, maar ook tot efficiëntere zorg, want de gemeenten krijgen minder budget dan er in het verleden beschikbaar was. De gemeenten blijven een vangnet bieden voor de meest kwetsbare inwoners. Meer hierover in de beleidsnota’s van de vijf gemeenten: Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist.

(De inkoop van de Wmo-zorg die al onder de gemeenten valt, wordt ingekocht door de afzonderlijke gemeenten, volgens de gebruikelijke wijze. Daarover gaan deze pagina’s dus niet.)

Inkoopproces

De gemeenten willen vanaf 1 januari 2015 contracten hebben afgesloten met aanbieders van de soorten begeleiding die van de Awbz overgaan naar de Wmo. De gemeenten doen dit via een zogeheten ‘bestuurlijke aanbesteding’. Concreet gaat die aanbesteding op de volgende wijze.

  • De gemeenten organiseren een overlegstructuur via een overlegtafel. Die noemen we ‘Zorg om Tafel’. Doel van dat overleg is vast te leggen aan welke voorwaarden de diensten die zorgaanbieders leveren, moet voldoen. Het overleg start met een procesovereenkomst COB, waarin afspraken worden gemaakt over de communicatie, het overleg en de besluitvorming. Daarna start het overleg over de overeenkomst waarin zaken worden vastgelegd als kwaliteitseisen en prijsstelling en het proces rond de verwerking van Wmo-aanvragen. De overeenkomst omvat dus in feite de eisen die de gemeenten stellen aan de Wmo-zorg die de gemeenten willen inkopen. De overeenkomst heet formeel ‘maatwerk begeleiding’.
  • Iedere aanbieder die inhoudelijk wil meepraten over de ‘maatwerk begeleiding’ en/of daarvoor in aanmerking wil komen, moet eerst zijn handtekening zetten onder de procesovereenkomst COB.
  • Aan het overleg ‘Zorg om Tafel’ zit een vertegenwoordiging van 15 aanbieders en 15 maatschappelijke organisaties.  Maatschappelijke organisaties zijn bijvoorbeeld Wmo-raden, cliëntvertegenwoordigers en welzijnsorganisaties. De gemeenten hebben via een beproefde selectiemethode ervoor gezorgd dat de selectie van aanbieders een reële afspiegeling is van het huidige veld aan aanbieders binnen alle gemeenten (van groot tot klein, soorten zorg, et cetera).
  • Alleen aanbieders die de COB hebben ondertekend kunnen input aanleveren voor de overlegtafel. Iedereen heeft toegang tot de agenda’s, notulen en andere stukken voor de overlegtafel op www.zeist.nl/zorgomtafel. Aanbieders kunnen vragen, opmerkingen, zorgen of suggesties indienen via het reactieformulier.
  • De vergaderingen van de overlegtafel zijn openbaar. Iedereen mag als toehoorder op de tribune zitten en meeluisteren. Het is niet de bedoeling dat toehoorders meepraten.
  • Als de ‘maatwerk begeleiding’ is vastgesteld, kunnen alle aanbieders die aan de voorwaarden voldoen, daarop inschrijven. Zij kunnen alleen als aanbieder in aanmerking komen om begeleiding te leveren. Het streven van de gemeenten is, dat cliënten te zijner tijd kunnen kiezen uit een breed veld van zorgaanbieders.

Zo blijft u als zorgaanbieder op de hoogte

Houd de agenda’s  en notulen in de gaten via www.zeist.nl/zorgomtafel, zodat u kunt reageren op wat er aan de overlegtafels wordt besproken. Uw vraag, opmerking, zorg of suggestie kunt u indienen via het reactieformulier. Hieronder vindt u de geplande data van de overleggen (onder voorbehoud).

Iedereen die reageert, krijgt via mail een reactie en/of terugkoppeling over wat er is gedaan of besloten naar aanleiding van zijn of haar ingediende reactie.

Planning overlegtafel ‘Zorg om Tafel’

De vergaderingen van de overlegtafel zijn openbaar. Iedereen mag als toehoorder op de tribune zitten en meeluisteren. Het is niet de bedoeling dat toehoorders meepraten.

Overlegdata

Datum

Tijd

Locatie

maandag 19 mei 2014

9.00 uur - 12.00 uur

´t Rond 1 te Zeist, nieuwe raadszaal

dinsdag 3 juni 2014

13.30 uur - 16.30 uur

´t Rond 1 te Zeist, nieuwe raadszaal

maandag 16 juni 2014

10.00 uur - 13.00 uur

´t Rond 1 te Zeist, nieuwe raadszaal

donderdag 3 juli 2014

10.00 uur - 13.00 uur

´t Rond 1 te Zeist, nieuwe raadszaal

dinsdag 19 augustus 2014

10.00 uur - 13.00 uur

´t Rond 1 te Zeist, nieuwe raadszaal

dinsdag 2 september 2014

10.00 uur - 13.00 uur

´t Rond 1 te Zeist, nieuwe raadszaal

dinsdag 16 september 2014

10.00 uur - 13.00 uur

´t Rond 1 te Zeist, nieuwe raadszaal

maandag 29 september 2014

10.00 uur - 13.00 uur

´t Rond 1 te Zeist, nieuwe raadszaal

dinsdag 25 november 2014

10.00 uur - 13.00 uur

 gemeentehuis De Bilt

logos 5 gemeenten Zorg om Tafel

 


Uitgelicht


Zoeken