Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Veranderingen in de ondersteuning (Wmo)

 

Vragen en antwoorden over veranderingen in de ondersteuning

Kijk ook bij vragen en antwoorden rond de veranderingen in de begeleiding en ondersteuning

Ondersteuning (Wmo) 2015

De gemeenten worden vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk voor bijna alle ondersteuning en begeleiding van mensen die hulp nodig hebben om thuis te kunnen blijven wonen. En van mensen die hulp nodig hebben om deel te kunnen nemen aan de samenleving. Het kabinet heeft dit besloten. Dit is geregeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015.

Doel: langer thuis wonen

Eén van de doelen is om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Waar nodig met ondersteuning van de gemeente, of met wat extra zorg via de zorgverzekering. Het kabinet wil daarmee de zorg betaalbaar houden.
De keuze om de ondersteuning van mensen die thuis wonen bij de gemeente neer te leggen heeft verschillende voordelen. De ondersteuning kan dichterbij huis worden georganiseerd. En doordat de gemeente een centrale rol krijgt bij ondersteuning, (jeugd)hulp, arbeid en onderwijs voor kwetsbare groepen, kan er beter worden afgestemd.

Minder geld én beter organiseren

Voor de Wmo-zorg  is vanaf 1 januari 2015 minder geld beschikbaar. Maar we besparen op een verstandige manier: door goede afstemming, door verstandig inkopen van zorg en door problemen vroeg in beeld krijgen, voordat ze verergeren.

Veranderingen rond de Awbz

Op 1 januari 2015 houdt de Algemene wet bijzondere ziektekosten (Awbz) op te bestaan. De begeleiding en zorg die in die wet is geregeld, wordt dan op een andere manier geregeld:

  • Begeleiding (waaronder dagbesteding en kortdurend verblijf) gaat over naar de gemeenten en komt onder de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 te vallen. Denk hierbij aan hulp bij praktische zaken in het dagelijks leven, dagbesteding voor ouderen of verstandelijk gehandicapten of een zwaar gehandicapt kind dat thuis woont, maar af en toe een paar dagen in een instelling wordt verzorgd.
  • Persoonlijke verpleging en verzorging bij mensen thuis, wordt geregeld via en de Zorgverzekeringswet en de zorgverzekeraars. Denk hierbij aan hulp bij douchen, aankleden, scheren, pillen innemen, ogen druppelen of naar de wc gaan.
  • Zorg voor mensen die permanente toezicht en zorg nodig hebben, wordt geregeld via de nieuwe Wet langdurige zorg. Denk bijvoorbeeld aan mensen die in een verpleeghuis wonen.

Waarvoor kan men bij de gemeente terecht

Vanaf 1 januari 2015 kunnen inwoners bij de gemeente terecht voor begeleiding, dagbesteding, kortdurend verblijf. Voor andere vormen van ondersteuning kón men al bij de gemeente terecht: hulp bij het huishouden, ondersteuning bij de administratie, woningaanpassingen, hulpmiddelen zoals rolstoelen en scootmobielen, bepaalde vormen van dagbesteding, een pas voor de regiotaxi, of een bijdrage in de vervoerskosten.

Uitgangspunten bij de veranderingen

  • We zorgen dat inwoners van Zeist met hulpvragen terecht kunnen bij herkenbare loketten, wijkpunten of personen.
  • We organiseren samen met cliënten de benodigde hulp. We kijken met de cliënt naar wat hij of zij zelf nog kan. En naar hoe familie, bekenden of vrijwilligers kunnen helpen. Daarna kijken we wat de cliënt verder nog nodig heeft aan hulpmiddelen of professionele ondersteuning. Voor kwetsbare inwoners blijft er de mogelijkheid van intensieve hulp en zorg.
  • We kijken niet alleen naar de cliënt, maar naar de situatie van het hele huishouden. We maken samen met de cliënt één compleet plan. Dat plan is afgestemd op de persoonlijke situatie van de cliënt en zijn of haar huishouden. Dat noemen we maatwerk.
  • We zorgen dat de cliënt te maken heeft met één persoon die het overzicht heeft.
  • De gemeente gaat niet zelf Wmo-ondersteuning verlenen. We gaan wel goede ondersteuning organiseren: we maken afspraken met zorg- en welzijnsorganisaties. Zij blijven de hulp uitvoeren.

Bestaande afspraken

Inwoners van Zeist die tot en met 2014 begeleiding (inclusief dagbesteding)  vanuit de Awbz ontvangen, houden tot 1 januari 2016 het recht op die begeleiding. Tenzij in het indicatiebesluit dat die cliënt destijds kreeg, staat dat  het recht op die begeleiding al eerder afloopt.
De cliënt krijgt van de gemeente een vergelijkbaar aanbod voor begeleiding. Dit betekent niet per definitie dat de begeleiding door dezelfde aanbieder, of op precies dezelfde wijze wordt geleverd.

Ook cliënten die zorg inkopen met een persoonsgebonden budget (pgb), houden het recht op dit pgb tot uiterlijk 2015, tenzij de indicatie eerder afloopt.
Voor inwoners die beschermd wonen (een GGZ-C indicatie) geldt dat zij minimaal 5 jaar beschermd kunnen blijven wonen. Tenzij de indicatie eerder afloopt.

Wijkspreekuren

De Wmo-consulenten hebben ook regelmatig wijkspreekuren. U hoeft daarvoor geen afspraak te maken.

  • Zeist Centrum, Bergweg 1 (achter Kesler) op woensdag van 13.00 tot 14.00 uur
  • Zeist Noord, Johan van Oldenbarneveltlaan 103 op woensdag van 10.00 tot 11.00 uur
  • Zeist Oost, Graaf Adolflaan 4 (kerkelijk centrum) op woensdag van 9.30 tot 10.30 uur
  • Zeist West, De Clomp 1904 (De Koppeling) op donderdag van 14.00 tot 15.00 uur
  • Den Dolder, Schroeder van der Kolklaan 1 (Brede school) op donderdag van 15.30 tot 16.30 uur

Meer informatie

Voor meer informatie over de toekomst van de Wmo in Zeist, kunt u bellen met de gemeente via het vijfcijferig telefoonnummer 14 030. Of u kunt mailen naar [email protected].


Uitgelicht


Zoeken