Rond 2001 heeft het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat Prorail opdracht gegeven de spoorwegovergang in Den Dolder veiliger te maken (ProRail beheert de railinfrastructuur). De gemeenteraad heeft, naar aanleiding daarvan en onder enkele voorwaarden, in november 2008 besloten tot een plan dat bestaat uit drie onderdelen:
- een langzaamverkeerstunnel (fietstunnel) ter hoogte van de Tolhuislaan;
- een alternatieve route voor autoverkeer tussen Den Dolder Noord en Zuid (kortsluitroute, bypass);
- afsluiting van de huidige spoorwegovergang voor autoverkeer (onder voorwaarden).
Daarnaast had de gemeente al eerder de intentie om het centrumgebied van Den Dolder opnieuw in te richten.
Samengevoegd in één project
De gemeenteraad heeft in 2008 besloten de drie hierboven genoemde verkeersmaatregelen en de herinrichting van het centrum in één project uit te voeren. Ook moeten er geluidswerende maatregelen worden getroffen ter hoogte van de flat aan de Fornheselaan. Al deze projecten zijn om praktische redenen samengevoegd in het project ‘Centrum Den Dolder’ (ook wel: 'Drieluik').
Recente besluitvorming
Vervolgens heeft de gemeenteraad op 4 oktober 2011
besloten het college opdracht te geven te onderzoeken hoe de
meest veilige totale verkeerssituatie kan worden bereikt. Bij dat
onderzoek wordt uitgegaan van een aangelegde
langzaamverkeerstunnel. Verder wordt in het
onderzoek vergeleken: de situatie met deels afgesloten
spoorwegovergang en een alternatieve autoroute, en de situatie met
een open spoorwegovergang, zoals nu het geval is.
Pas nadat de fietstunnel gereed is en de uitkomst van het
verkeersveiligheidsonderzoek aan de raad is voorgelegd, start
mogelijk de aanleg van de alternatieve autoroute via de
Andreas Foxlaan, en de gedeeltelijke sluiting van de
spoorwegovergang.
Ook heeft de raad opdracht gegeven om – in overleg met ondernemers
en bewoners – te komen tot méér varianten voor de herinrichting van
het centrumgebied. Dit alles staat vastgelegd in het raadsvoorstel
en het
amendement en dat is aangenomen (een amendement is een
wijziging van het raadsvoorstel).
De raad heeft
op 12 februari 2013 ingestemd met de opzet van het integraal
verkeersveiligheidsonderzoek van TNO. Ook heeft de raad groen licht
gegeven aan het college om de overeenkomst met ProRail af te
sluiten die nodig is voor de bouw van de tunnel. Bovendien heeft de
raad ingestemd met de afspraken met Kompaan Dollard rond de verkoop
van de grond die nodig is voor de aanleg van de tunnel.
Gemeente, ProRail èn u
De gemeente Zeist en ProRail werken samen om alle maatregelen te realiseren. ProRail verzorgt de uitvoering van de tunnel en eventueel de alternatieve route voor autoverkeer en de gedeeltelijke afsluiting van de spoorwegovergang. De gemeente is de opdrachtgever voor de herinrichting van het centrumgebied en het aanbrengen van een geluidsscherm. Bij alle deelprojecten hebben inwoners en ondernemers meegepraat via klankbordgroepen.
Meer informatie
- Klankbordgroepen en inspraak (interactie)
- Achtergrondinformatie over afsluiting spoorwegovergang voor autoverkeer
- Langzaamverkeerstunnel
- Alternatieve route autoverkeer
- Spoorwegovergang Dolderseweg / herinrichting centrumgebied
- Geluidswerende maatregelen bij Fornheselaan
- Projectorganisatie
- Planning
- Financiering
- Meer weten?
- Archiefstukken