Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Alternatieve route autoverkeer

Andreas FoxlaanDe gemeenteraad heeft in november 2008 besloten tot een driedelig plan om de spoorwegovergang in Den Dolder veiliger te maken. Onderdeel daarvan is gedeeltelijke afsluiting van de spoorwegovergang, een langzaamverkeertunnel bij de Tolhuislaan en een alternatieve route voor autoverkeer tussen Den Dolder Noord en Zuid (ook wel genoemd: 'kortsluitroute' of 'bypass').

Op 4 oktober 2011 heeft de gemeenteraad vervolgens besloten de langzaamverkeertunnel zo snel mogelijk aan te leggen. De raad heeft bovendien het college opdracht gegeven te onderzoeken hoe de meest veilige totale verkeerssituatie kan worden bereikt. De raad heeft in februari 2013 groen licht gegeven om het verkeersveiligheidsonderzoek uit te laten voeren door TNO.
Pas nadat de langzaamverkeertunnel gereed is en de uitkomst van het verkeersveiligheidsonderzoek aan de raad is voorgelegd, start mogelijk de aanleg van de alternatieve autoroute via de Andreas Foxlaan. en de mogelijke gedeeltelijke sluiting van de spoorwegovergang.

Doel

Als de spoorwegovergang wordt afgesloten voor autoverkeer, moet er voor het autoverkeer een alternatieve route worden gerealiseerd tussen de Dolderseweg en de Nieuwe Dolderseweg (N238) via de Andreas Foxlaan. Auto's gaan dan via de tunnel over de Nieuwe Dolderseweg onder het spoor door. Dat levert voor het autoverkeer waarschijnlijk niet veel vertraging op. Op de huidige route over het spoor moeten auto's vaak wachten voor passerende treinen. Die vertraging valt weg als het autoverkeer via de alternatieve route onder het spoor door kan rijden. Ook hoeven automobilisten straks niet meer door een druk winkelgebied te rijden om aan de andere kant van het spoor te komen.

Participatie en besluitvorming tot nu toe

In 2009 heeft de raad een klankbordgroep uit de Dolderse samenleving in het leven geroepen, die advies heeft uitgebracht over eventuele alternatieve aansluitingen tussen de Dolderseweg en de Nieuwe Dolderseweg. De klankbordgroep heeft in het najaar van 2010 haar (verdeeld) eindadvies afgegeven aan de gemeente en ProRail.

Met gebruikmaking van het advies van de klankbordgroep, heeft het college van burgemeester en wethouders de volgende oplossing als voorlopig ontwerp voor de alternatieve route voor autoverkeer ter inspraak voorgelegd aan de samenleving van Den Dolder: een route voor het autoverkeer, die loopt via de Andreas Foxlaan en het terrein van de voormalige gymzaal en die aansluit op de Nieuwe Dolderseweg ter hoogte van de bestaande aansluiting van de Fornheselaan.
Het college heeft de inspraakreacties via een inspraaknota beoordeeld.

Elders op deze site vindt u meer over de participatie rond dit project.

Meer Informatie

 

Op de foto: een deel van de Andreas Foxlaan. Ongeveer op deze locatie staat een mogelike aansluiting met de Nieuwe Dolderseweg gepland. Zie ook de overzichtkaart met projecten.


Uitgelicht


Zoeken