Direct naar hoofdmenu / zoekveld
Home / Wonen en leven / Plannen en projecten / Den Dolder / Centrum Den Dolder (Drieluik) / Klankbordgroepen en inspraak (interactie)

Klankbordgroepen en inspraak (interactie)

In de loop der jaren hebben gemeente en ProRail op diverse momenten overleg gezocht met de samenleving van Den Dolder. Hieronder vindt u informatie over de meest recente acties op dat vlak.

 

Advies klankbordgroepen

Het raadsbesluit van november 2008 hebben gemeente en ProRail voor elk van de drie deelprojecten klankbordgroepen samengesteld. Deze bestonden grotendeels uit bewoners van Den Dolder, ondernemers en belangenverenigingen, ondersteund door extern deskundigen. De bewoners en ondernemers die deelnamen aan de klankbordgroepen, hadden zich hiervoor aangemeld na een huis-aan-huis oproep van de gemeente.

Er waren drie klankbordgroepen, met elk ongeveer 25 leden. Elke groep adviseerde over één van de volgende onderwerpen:

Het raadsbesluit van november 2008 was uitgangspunt voor het werk van de klankbordgroepen. Elke klankbordgroep heeft uitgebreid en zorgvuldig diverse varianten uitgewerkt en onderzocht. Daarbij is ook overleg geweest met andere partijen die bij de mogelijke uitvoering van de verschillende varianten betrokken zijn, zoals de Rijksgebouwendienst, Provincie Utrecht, Remia, DOSC, De Duif en Kompaan.

Vervolgens heeft elke klankbordgroep eind 2010 een eindadvies uitgebracht aan het college van B&W over de mogelijke oplossingen voor de drie onderwerpen langzaamverkeerstunnel. Ondanks de levendige en opbouwende sfeer in de klankbordgroepen, kwamen de groepen niet tot unanieme adviezen. De adviezen van de klankborgroepen zijn te vinden bij de langzaamverkeertunnel Tolhuislaan, de alternatieve route autoverkeer en de omvorming spoorovergang / herinrichting centrumgebied.

Het treffen van geluidswerende maatregelen bij de flat aan de Fornheselaan is een wettelijke plicht. Tegen het besluit over de soort maatregel, kan te zijner tijd alleen bezwaar en beroep worden aangetekend.

Collegebesluit en inspraak

Het college heeft begin februari 2011 een besluit genomen over welke oplossingen er als 'voorlopig ontwerp' voor inspraak aan de inwoners van Den Dolder worden voorgelegd. De gemeente heeft via het inspraaktraject 523 reacties van particulieren of organisaties ontvangen. Deze reacties zijn gebundeld in de inspraaknota. In deze nota staan ook de antwoorden van het college op de inspraakreacties. Op pagina 3 van de inspraaknota staat een uitsplitsing van deze reacties. Ongeveer de helft van de inspraakreacties gaat over de langzaamverkeertunnel.

Het college heeft de inspraakreacties beoordeeld. Alles overwegende, kwam het college in mei 2011 tot de conclusie dat de voorgelegde ontwerpen de beste optie vormen om de (verkeers)veiligheid rond de spoorwegovergang in Den Dolder te verbeteren, de files en wachttijden bij het spoor op te lossen en het centrumgebied aantrekkelijker te maken.

Dat betekent dat het college als voorstel aan de raad heeft voorgelegd:

  • een langzaamverkeertunnel onder het spoor, parallel aan de Tolhuislaan en in te passen in het bouwplan voor het voormalige Overtoomterrein
  • een alternatieve autoroute als gevolg van het afsluiten van de spoorwegovergang (‘kortsluitroute’) te realiseren via de Andreas Foxlaan en het terrein van de voormalige gymzaal en deze aan te sluiten op de Nieuwe Dolderseweg
  • een herinrichting van het winkelgebied in het centrum van Den Dolder volgens het principe van een middenberm met daarop dwarsparkeerhavens en aan weerszijden rijbanen met éénrichtingsverkeer, fietssuggestiestroken en brede trottoirs voor de winkels

Raadsbehandeling oktober 2011

Na de zomer van 2011 heeft de raad besloten over het raadsvoorstel dat het college heeft voorgelegd. Dit ging in vier stappen:

Raadsbehandeling februari 2013

In januari en februari 2013 behandelde de raad het voorstel van het college dat ging over de opzet van het verkeersveiligheidsonderzoek van TNO, en de afspraken met Kompaan Dollard en ProRail. Dit ging in drie stappen:

  • iedereen kon de raad toespreken tijdens de Ronde Tafel over het raadsvoorstel omtrent het Drieluik, de raad kon vragen stellen
  • raadsdebat  over het Drieluik
  • raadsvergadering waarin de raad besluit over het Drieluik

Audionotulen en andere relevante stukken zijn te vinden op www.zeist.nl/bis.

Bezwaar en beroep

Voor alle ontwikkelingen wordt de gebruikelijke planologische procedure gevolgd. Dat betekent dat belanghebbenden, op het moment van vergunningaanvraag en / of bestemmingsplanwijziging, een zienswijzen kunnen indienen en vervolgens eventueel formeel bezwaar kunnen maken. Zowel voor de tunnel ter hoogte van de Tolhuislaan als voor de alternatieve route autoverkeer is een wijziging in het bestemmingsplan nodig.


Uitgelicht


Zoeken