Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Langzaamverkeerstunnel

langzaamverkeertunnel noordzijde kleinOnder de spoorlijn, ter hoogte van de Tolhuislaan, komt een tunnel voor langzaam verkeer. De tunnel biedt een veilige verbinding tussen Den Dolder Zuid en – in het noorden van Den Dolder - de sportvelden van DOSC en de brede school De Schilden. Ten tijde van de planontwikkeling voor de brede school, heeft de gemeente toegezegd te streven naar een langzaamverkeerstunnel ter hoogte van de Tolhuislaan. Met de komst van de tunnel krijgt dit concreet invulling.

De raad heeft in februari 2013 groen licht gegeven voor overeenkomsten met Kompaan Dollard (eigenaar van grond die nodig is voor de tunnel) en ProRail (opdrachtgever voor de tunnel). De bouw wordt momenteel voorbereid.

Doel

Fietsers krijgen met de tunnel een veilig alternatief voor de gelijkvloerse oversteek bij de Dolderseweg en de route via de Willem Arntzlaan. Bovendien is dit voor veel fietsers een kortere route tussen het noorden en zuiden van Den Dolder. Als de tunnel er ligt, kiest naar verwachting een aantal inwoners eerder voor de fiets, dan voor een autorit via een alternatieve autoroute over de Nieuwe Dolderseweg.

Participatie en besluitvorming tot nu toe

Een klankbordgroep uit de Dolderse gemeenschap heeft zich over de verschillende varianten voor de ligging van de tunnel gebogen. In het najaar van 2010 heeft deze klankbordgroep haar (verdeeld) eindadvies afgegeven aan de gemeente en ProRail. Met gebruikmaking van het advies van de klankbordgroep heeft het college van burgemeester en wethouders in februari 2011 besloten de volgende oplossing als voorlopig ontwerp voor de langzaamverkeerstunnel ter inspraak voor te leggen aan de samenleving van Den Dolder: een optimaal sociaal veilige en befietsbare tunnel voor fietsers en voetgangers onder het spoor, parallel aan de Tolhuislaan en op redelijke afstand van de bestaande bebouwing.
De inspraakreacties zijn in een inspraaknota beantwoord. Alles overwegende, kwam het college tot de conclusie dat het voorgelegde ontwerp voor de tunnel, de beste optie vormt.

Elders op de site vindt u meer over de participatie rond dit project.

Ontwerp van de tunnel

In de tunnel komt een fietspad in twee richtingen en een voetpad. Doordat de tunnel nagenoeg recht is, krijgen de gebruikers vanaf beide zijden een goed zicht in de tunnel. Dit draagt bij aan de veiligheid in de tunnel. Ook een goede inpassing in de omgeving maakt de tunnel overzichtelijk. Omdat de hellingen aan beide zijden niet te stijl worden, is de tunnel goed te befietsen.
Deze oplossing wordt in het huidige bouwplan voor het voormalige Overtoomterrein ingepast, dat hiervoor moet worden aangepast. Deze oplossing is de minst ingrijpende voor de wegen in de omgeving.

Hoe de tunnel er precies uit gaat zien is nog niet bekend. In het ontwerp zal veel aandacht zijn voor de sociale veiligheid. Bijvoorbeeld door te zorgen voor voldoende verlichting. Daarnaast wordt bekeken of en welke aanvullende maatregelen nodig zijn om bijvoorbeeld verkeersoverlast tegen te gaan. De afmetingen van de tunnel worden zodanig, dat hij alleen geschikt is voor langzaam verkeer, zoals fietsers en voetgangers. 

Hoe verder: de uitvoering

ProRail zal, in samenwerking met de gemeente, het gekozen ontwerp uitwerken. Er moet verder nog grond worden aangekocht, vergunningen worden aangevraagd, bestemmingsplanprocedures worden doorlopen, er moet nog een bouwbedrijf worden gekozen en de feitelijke bouw moet nog plaatsvinden. Als er geen tegenvallers zijn, start de bouw van de tunnel in het 1e kwartaal van 2015.

Meer informatie

 

Op de foto: de beoogde locatie van de langzaamverkeerstunnel, gezien vanaf de noordzijde van het spoor. Rechts in beeld de terreinen van DOSC, links een gebouw van Remia.


Uitgelicht


Zoeken