Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Arnhemse Bovenweg

 

Het asfalt van de Arnhemse Bovenweg, tussen de kruising met de Molenweg / Charlotte de Bourbonlaan en hotel Bilderberg / De Breul, moet vervangen worden. Dit biedt kansen om tegelijkertijd enkele verkeersmaatregelen te nemen. Als de weg toch open ligt, kunnen tegen geringe meerkosten verbeteringen doorgevoerd worden.

Doel

Inrichten van de Arnhemse Bovenweg in overeenstemming met de verkeerskundige uitgangspunten uit het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan 2014-2023. Hierin is per type weg beschreven welke maatregelen toepasbaar zijn en hoe men kruispunten vorm kan geven. Zie ook www.zeist.nl/gvvp.

Wat ging vooraf

Het pakket aan verkeersmaatregelen is vooraf met de belangenverenigingen besproken. Op de inspraakavond van 16 december 2013 zijn belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun wensen en opmerkingen te geven op de voorgestelde verkeersmaatregelen.
Een overzicht van de inspraakreacties zijn verwerkt in de inspraaknota.

Gewijzigd ontwerp

Naar aanleiding van de inspraak is het ontwerp op onderdelen gewijzigd. Niet alle verzoeken zijn ingewilligd.  Het ontwerp is op 4 maart 2014 vastgesteld door het college.

Waaruit bestaan de plannen?

Ten opzichte van het voor inspraak vrijgegeven ontwerp, zijn de volgende wijzigingen aangebracht:

  1. de voorgestelde oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de Prinses Beatrixlaan is vervallen
  2. de hellingshoek van de opritjes van en naar het fietspad ter hoogte van de Prinses Beatrixlaan wordt minder steil
  3. aanbrengen van haaientanden bij de doorsteekjes tussen fietspad en hoofdrijbaan (om aan te geven dat verkeer op de hoofdrijbaan voorrang heeft)
  4. behouden van de middengeleider in de uitritconstructie bij de Frederik Hendriklaan/Louise de Colignyplein
  5. creeeren van opstelruimte tussen fietspad en hoofdrijbaan bij de uitritconstructie voor flat 'Oldenborgh'
  6. minder steil maken van diverse uitritbanden, die door voetgangers die slecht ter been zijn als steil worden ervaren
  7. de uitritconstructie bij de Sophialaan vervalt; deze valt buiten het onderhoudswerkvlak en wordt daarmee te kostbaar

De volgende onderdelen van de oorspronkelijk voorgestelde maatregelen blijven ongewijzigd:

  1. aanbrengen dubbele asmarkering
  2. aanbrengen van blokmarkering in fietsoversteken bij zijwegen
  3. aanbrengen markering ter hoogte van bestaande oversteekplaatsen
  4. wijzigen van de huidige ‘korte’ drempels in busvriendelijke plateaudrempels
  5. aanbrengen van uitritconstructie bij zijwegen
  6. aanbrengen van markering ‘bromfietsers op rijbaan’ bij komgrens
  7. aanbrengen van rood asfalt op fietsoversteken bij zijwegen

Wanneer worden de plannen uitgevoerd?

De uitvoering van de werkzaamheden vindt naar verwachting plaats in het najaar van 2014.

Meer informatie?

Heeft u een vraag? Kijkt u dan bij veelgestelde vragen. Vindt u het antwoord niet? Neemt u dan gerust contact op met de afdeling Beheer Openbare Ruimte van de gemeente Zeist via telefoonnummer 14 030 of e-mail [email protected].


Uitgelicht


Zoeken