Doel
Het verbeteren van de verkeersdoorstroming op de Utrechtseweg.
Plannen
- het koppelen van de verkeerslichten op de Utrechtseweg, tussen Jordanlaan en Griftlaan
- het aanbrengen van extra detectie ver voor deze verkeerslichten
- het aanpassen van de programmatuur van deze verkeerslichten
Werking van het systeem
Het systeem werkt alleen als het druk is op de Utrechtseweg. Wanneer de hoeveelheid auto’s beperkt is, werken de verkeerslichten niet samen.
- Voor het eerste verkeerslicht detecteert het systeem de hoeveelheid auto's.
- Wanneer sprake is van een lange rij auto's (peloton), zet het systeem de verkeerslichten daarna op groen bij een snelheid van 50 kilometer per uur.
- Men kan dan in één keer doorrijden en hoeft niet steeds bij ieder verkeerslicht te stoppen.
Uitvoering
De werkzaamheden worden eind 2014 uitgevoerd.
Verkeershinder
De verkeershinder is beperkt. Het werk wordt buiten de spits uitgevoerd. Op de momenten dat een verkeerslicht buiten werking is gesteld, wordt het verkeer geregeld door een verkeersregelaar.
Wat ging vooraf
Vanuit de samenleving en enkele politieke partijen werd al langer gepleit voor verbetering van de doorstroming op de Utrechtseweg. Er is een quick-scan uitgevoerd naar de (on)mogelijkheden van een ‘groene golf’ op de Utrechtseweg (tussen de Jordanlaan en de Griftlaan) en de invoering daarvan.
Uitkomst onderzoek
Er is gekozen voor een ‘netwerkregeling’ waarbij groepen auto’s al ver voor de verschillende verkeerslichten gedetecteerd worden. Verschillende verkeerslichten wisselen onderling informatie uit over naderende groepen auto’s. Door de maatregelen valt tijdwinst te behalen.
Een ‘echte groene golf’ op de Utrechtseweg is niet mogelijk omdat:
- bij een groene golf de verkeerslichten zó zijn afgesteld, dat autoverkeer dat zich aan een constante snelheid houdt, in één keer door kan rijden. De vele inritten op de Utrechtseweg zorgen voor verstoring van het doorgaande autoverkeer, waardoor dat niet mogelijk is
- de aanwezigheid van bromfietsers, vrachtverkeer en landbouwverkeer er voor zorgen dat een groen golf niet goed functioneert, omdat hun snelheid lager is dan de snelheid waarop de groene golf is gebaseerd
- een groene golf voor langere wachttijden zorgt voor verkeer uit aanliggende woonwijken en voor overstekende fietsers en voetgangers
- de kruising Utrechtseweg - De Dreef – Kromme-Rijnlaan geen restcapaciteit kent, waardoor een groene golf hier zal leiden tot lange wachttijden vanuit De Dreef - Kromme-Rijnlaan
Uitkomst simulatie
In een simulatie is getest hoe het verkeer doorstroomt na het
invoeren van de netwerkregeling; de uitkomsten gaan uit van
gemiddelden. Dit betekent dat in sommige gevallen de wachttijden
langer- en in andere gevallen korter zijn.
Uit deze simulatie blijkt dat het doorgaande verkeer op de
Utrechtseweg, percentueel gezien, een stuk sneller
doorstroomt. Het doorgaande verkeer op de Utrechtseweg hoeft
minder vaak te stoppen voor een rood verkeerslicht en kan dus
doorrijden. Tegelijkertijd betekent dit dat verkeer uit
de zijwegen van de Utrechtseweg tijdens de spits langer moet
wachten voor het verkeerslicht. Buiten de spits om is er geen
verschil in wachttijd voor het verkeer uit de zijwegen van de
Utrechtseweg.
Meer informatie
In de lanen en straten waar de werkzaamheden worden uitgevoerd, worden de bewoners vooraf via een huis-aan-huis brief geïnformeerd. Heeft u nog vragen? Neemt u dan gerust contact op met de afdeling Beheer Openbare Ruimte van de gemeente Zeist via telefoonnummer 14 030 of e-mail [email protected].