Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Krakelingweg (reconstructie)

De gemeente Zeist wil haar bereikbaarheid verbeteren en tegelijkertijd autoverkeer weren uit woonwijken. De nieuwe Krakelingweg zorgt voor een kortere verbinding tussen de afrit Den Dolder van de A28 en de Woudenbergseweg.

Wat heeft de gemeente gedaan?

In april 2012 is de nieuwe Krakelingweg geopend. Deze nieuwe weg is aangelegd naast de oude Krakelingweg en zorgt voor een kortere verbinding tussen de afrit Den Dolder van de A28 en de Woudenbergseweg. Andere wegen in Zeist worden hierdoor ontlast. Er zijn ook vrije fietspaden aangelegd.

De weg bestaat uit twee gescheiden rijstroken. Bij de bebouwing is de huidige weg omgevormd tot parallelweg of fietspad. De nieuwe weg is aangesloten op de kruising Boulevard / Zandbergenlaan / A28. De aansluiting op de Oude Woudenbergse Zandweg is vervallen voor autoverkeer en op de aansluitingen Woudenbergseweg en de Verlengde Slotlaan zijn 2 rotondes gerealiseerd. De ontsluiting van de sportverenigingen Schaerweijde en Shot loopt via de Verlengde Slotlaan.

Voor de aanleg van de weg is een deel bos gekapt. De hoeveelheid vierkante meters bos wordt gecompenseerd in Leusden. Daarbij moeten, vanwege de ecologische kwaliteit, meer vierkante meters gecompenseerd worden dan dat er is gekapt.

 

Evaluatie

De gemeente Zeist vindt het belangrijk om projecten te evalueren en dit geldt zeker voor het project ‘Krakelingweg’. Op 9 juli 2013 heeft het college kennis genomen van de evaluatieresultaten en een aantal verbeterpunten vastgesteld.

Bereikbaarheid

In het bestemmingsplan voor de Krakelingweg werd rekening gehouden met een toekomstige hoeveelheid autoverkeer van 11.772 motorvoertuigen per etmaal in 2020 tussen de Zandbergenlaan en de Verlengde Slotlaan. Uit verkeerstellingen blijken nu 11.340 motorvoertuigen per etmaal gebruik te maken van dit deel van de Krakelingweg. Het daadwerkelijke gebruik komt overeen met de voor aanleg opgestelde prognoses.
Uit een internetenquête (zie evaluatierapportage) blijkt dat een ruime meerderheid (86%) van de respondenten vindt dat de nieuwe Krakelingweg heeft geleid tot een betere bereikbaarheid van de gemeente Zeist.

Uit het reistijdenonderzoek blijkt dat de reistijd tussen het kruispunt van de Zandbergenlaan/N237 (Amersfoortseweg) en de N224 (Woudenbergseweg)/Zwitsersekade via de Krakelingweg in de nieuwe situatie met 1 tot 2 minuten is afgenomen ten opzichte van de oude situatie (van ongeveer 400 naar 300 à 350 seconden). Hiermee is deze route sneller en aantrekkelijker geworden en een alternatief voor de route via de Boulevard-Lindenlaan. Tevens blijven de reistijden tijdens de spits stabiel met weinig uitschieters. Hieruit kan worden afgeleid dat de route over voldoende capaciteit beschikt om een betrouwbare reistijd te garanderen. Ook zijn de reistijden tijdens de werkzaamheden gemeten om te bepalen hoe erg de overlast was. Tijdens de werkzaamheden traden vertragingen op van 1 tot 8 minuten.

Uit het routekeuzeonderzoek blijkt dat ongeveer 40% van al het autoverkeer tussen het kruispunt 2e Dorpsstraat/Laan van Beek en Royen en het kruispunt Boulevard/Krakelingweg en vice versa, gebruik maakt van de Krakelingweg. Dat dit aandeel niet hoger ligt, komt doordat de reistijd via de Krakelingweg ongeveer vergelijkbaar is met de reistijd via de Boulevard-Lindenlaan of via andere routes én doordat veel weggebruikers gebruik maken van navigatiesystemen die de nieuwe route nog niet kennen. Als wegbeheerder kan geen invloed uitgeoefend worden op de vervanging of update van navigatiesystemen van weggebruikers. Dit duurt gemiddeld 6 jaar. Wel kan invloed uitgeoefend worden op de reistijd via de Krakelingweg in verhouding tot de reistijd via alternatieve routes. In het concept-GVVP is hiervoor de basis gelegd door doorgaand autoverkeer te weren uit het centrum en woonwijken en te concentreren op wegen van de 1e orde (hoofdwegen). Een uitgebreider onderzoek, waarbij reistijden via meerdere routes in beeld worden gebracht, zou nauwkeuriger aangeven welke routes voor doorgaand verkeer worden gevolgd. Vanwege de vele werkzaamheden op straat, was een dergelijk onderzoek niet zinvol.

Verkeersveiligheid

De verkeersveiligheid in de oude situatie (zie evaluatierapportage) werd als overwegend onveilig tot zeer onveilig ervaren (ruim 70% van de automobilisten en ruim 60% van de fietsers.) In de nieuwe situatie vindt nog maar 3% van de automobilisten en 13% van de fietsers de weg onveilig tot zeer onveilig.

Sociale veiligheid

Volgens de internetenquête (zie evaluatierapportage) voelde 38% van de respondenten zich in de oude situatie (zeer) onveilig. In de nieuwe situatie is dat nog maar 5%. 21% voelde zich in de oude situatie (zeer) veilig en in de nieuwe situatie is dat verbeterd tot 82%. Het rapportcijfer voor de sociale veiligheid in de oude situatie bedraagt 5,5 en in de nieuwe situatie een 7,2.

Geluid en lucht

Eind 2012 is, naar aanleiding van een klacht over geluidhinder ten gevolge van de nieuwe Krakelingweg, onderzocht of de akoestische situatie voldoet aan de wettelijke vereisten door de controleren of eerder akoestisch onderzoek procedureel en inhoudelijk juist is uitgevoerd (zie onderzoek geluidsoverlast Krakelingweg.) Dit bllijkt het geval te zijn. Aanvullende maatregelen zijn daarom niet noodzakelijk.

Ten behoeve van de evaluatie van de akoestische situatie, is een verkeerstelling uitgevoerd. Daarmee is beoordeeld of de uitgangspunten van de akoestische berekening (hoeveelheid, snelheid en samenstelling van het verkeer en  de verdeling van het verkeer over de dag), overeen komen met de werkelijke situatie na aanleg. Dit bleek het geval te zijn. Aangezien de berekeningen voor de luchtkwaliteit op dezelfde gegevens zijn gebaseerd als de berekeningen voor de akoestische situatie, zal ook de luchtkwaliteit overeen komen met de vooral berekende waarden.

Kwaliteit openbare ruimte

In de evaluatie is ook gevraagd naar de waardering van de openbare ruimte van de Krakelingweg. Geïnterviewden en respondenten van de internetenquête zijn tevreden tot zeer tevreden over de nieuwe Krakelingweg. De gemiddelde rapportcijfers voor de kwaliteit van de gereconstrueerde weg is een 8,5 (interviews) en een 7,9 (internetenquête.) Men heeft waardering voor het eindresultaat en de aanpak van de gemeente Zeist. Men vindt dat de nieuwe weg een mooie uitstraling heeft en een aanmerkelijke verbetering is ten opzichte van de oude situatie.

Communicatie tijdens de werkzaamheden

In de evaluatie is ook gevraagd naar de waardering van de communicatie tijdens de realisatie van de weg. Het merendeel van de geïnterviewde personen en respondenten van de internetenquête vindt dat zij voldoende op de hoogte zijn gehouden van de voorbereiding en de aanleg en dat de omleidingsroutes goed stonden aangegeven.

Overlast foutrijdend verkeer Oude Woudenbergse Zandweg

Tijdens de evaluatie van de verkeers- en sociale veiligheid van de Krakelingweg is het probleem van het fout rijdende autoverkeer via de Oude Woudenbergse Zandweg genoemd. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld ongeveer 150 motorvoertuigen per dag fout rijden tot aan het einde van de Oude Woudenbergse Zandweg. Door een groep bewones is tijdens een afzonderlijk bezoek een aantal ideeën aangedragen om de overlast van fout rijdend verkeer te beperken. In een memo is aangegeven hoe de ideeën zijn omgezet in maatregelen.

Verbeterpunten

Uit de evaluatie komen de volgende verbeterpunten voor de verkeersveiligheid naar voren:

  • aanbrengen van rode verharding op het fietspad op de rotonde Verlengde Slotlaan
  • aanpassen van de bochtstraal van de aansluiting van het fietspad van de rotonde naar de Verlengde Slotlaan, richting Shot
  • aanleggen van een stukje half-verhard voetpad vanaf de voetgangersoversteek bij de rotonde Verlengde Slotlaan tot aan de aansluiting Hein Bottingalaan
  • doortrekken van het voetpad van de Professor Lorentzlaan tot aan de Krakelingweg en het aansluitend realiseren van een voetgangersoversteek-voorziening over de Krakelingweg
  • plaatsen van extra onderborden bij de fietsoversteken bij de rotonde Woudenbergseweg en het gedeeltelijk in rode verharding uitvoeren van de fietsoversteken
  • verplaatsen van een bord 'zone 30' en plaatsen van een herhalingsbord 'zone 30' bij de aansluiting Laantje zonder Eind
  • aanpassen van de vorm van de bestaande drempels op de Krakelingweg
  • de bestaande wallen ter hoogte van Krakelingweg 71/73 iets te verlengen
  • diverse maatregelen op de Oude Woudenbergse Zandweg

Uit de evaluatie komen beperkte verbeterpunten voor de sociale veiligheid naar voren. Omwonenden geven aan graag betrokken te willen worden bij veiligheidskwesties. Ook heeft men behoefte aan meer toezicht. Dat is niet zozeer omdat er zich veel incidenten voordoen, maar om mensen op hun gemak te stellen.
De Krakelingweg bevindt zich in een bosrijk gebied en dit roept sneller gevoelens van onveiligheid op. Het onderzoeksrapport adviseert om als buurt alert te zijn en onderling contactgegevens uit te wisselen, zodat men elkaar (ook preventief) snel weet te vinden en kan informeren.

Wanneer worden de verbeterpunten uitgevoerd?

De verbeterpunten worden zo snel mogelijk en uiterlijk dit jaar uitgevoerd. Voor enkele maatregelen gelden beperkingen in een snelle uitvoering:

  • verplaatsen van de bomen kan pas in de herfst plaatsvinden
  • aanpassen van de drempels kan pas plaatsvinden na afronding van de werkzaamheden aan de Panweg (oktober 2013)

Wat ging vooraf?

In 2001 is door de gemeenteraad het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan  (GVVP) vastgesteld. In dit plan is de hoofdverkeersstructuur 1e orde vastgesteld. Daarbij is gesteld dat de nieuwe Krakelingweg voorwaardelijk is voor de gehele verkeersafwikkeling in Zeist. Dit betekent dat de nieuwe Krakelingweg een voorwaarde is om een groot deel van Zeist van een goede verkeersafwikkeling te voorzien.

De tracékeuze van de nieuwe Krakelingweg kent een voorgeschiedenis. Een 1e ontwerpbestemmingsplan (2007) ging uit van de Krakelingweg als 80 kilometer per uur weg buiten de bebouwde kom. In 2009 is een gewijzigd plan voor een 50 kilometer per uur weg (binnen de bebouwde kom) gepresenteerd. Het ontwerp bevatte middenbermen met bomen en vrijliggende fietspaden. In dit ontwerp is meer tegemoetgekomen aan ecologische belangen zonder nadelige effecten voor de verkeersveiligheid en doorstroming van de weg.

Archief

Meer informatie?

In de lanen en straten waar de werkzaamheden worden uitgevoerd, worden de bewoners, vooraf via huis-aan-huis brieven geïnformeerd. Heeft u toch nog een vraag dan kan uw vraag bij de veelgestelde vragen op deze website staan. Staat uw vraag over de uitvoering hier niet bij? Neemt u dan gerust contact op met de afdeling Beheer Openbare Ruimte van de gemeente Zeist via telefoonnummer 14 030 of e-mail [email protected].

 

 

"

 


Uitgelicht


Zoeken