Hoe kan ik bij de nieuwe parkeerautomaat
betalen?
U betaalt bij de nieuwe automaat op straat met uw PIN-pas,
creditcard of met behulp van uw mobiele telefoon (mobiel parkeren).
U kunt niet meer met uw Chipknip, real time parkeerkaart of
muntgeld betalen.
In 4 parkeergarages kan dus wel met contact geld betaald
worden.
Waarom kan ik alleen met een PIN-pas betalen bij de
nieuwe automaten?
Steeds vaker komt de vraag om het betalen met PIN-pas mogelijk te
maken. Hierdoor heeft u altijd de mogelijkheid om te betalen. U
hoeft geen geld meer te wisselen en u heeft ook geen problemen meer
met muntjes die niet worden geaccepteerd. Automaten zonder muntgeld
zijn kostenbesparend en ook beter voor het milieu. De nieuwe
automaten gaan langer mee en zijn minder gevoelig voor storingen.
Daarnaast hebben automaten zonder muntgeld minder risico op
inbraak.
Wat is betalen met ‘Dip &Ggo’?
Bij de nieuwe parkeerautomaat betaalt u met uw PIN-pas zonder uw
pincode te gebruiken. Deze vorm van betalen wordt ook wel ‘dip
& go’ genoemd. Doordat u uw PIN-code niet hoeft te gebruiken,
verloopt de betaling veel sneller waardoor er minder wachtrijen
ontstaan. Bovendien kan de PIN-code ook niet worden afgekeken. Alle
Nederlandse bankpassen zijn geschikt voor Dip & Go. Informeert
u bij uw bank naar de mogelijkheden en voorwaarden van uw betaalpas
voor Dip & Go.
Wat gebeurt er met de Zeister real time
parkeerkaart?
De betaalmogelijkheid met de unieke Zeister real time parkeerkaart
verdwijnt vanaf begin november 2014. De reden hiervoor is dat de
Zeister real time parkeerkaart is gebaseerd op de Chipknip, die
volgend jaar ook in heel Nederland als betaalmiddel verdwijnt.
Het is mogelijk om overgebleven krediet op uw real time
parkeerkaart terug te krijgen. Meer informatie hierover volgt begin
november.
Waarom worden de parkeerautomaten vervangen?
Gemeente Zeist wil dat alle inwoners veilig en snel een
parkeerkaartje kunnen kopen. De huidige parkeerautomaten op straat
zijn echter verouderd en inbraakgevoelig. Met de nieuwe
parkeerautomaten en het invoeren van kenteken parkeren kunt u
veilig, efficiënt en milieubewust betalen.
Waar staan de nieuwe parkeerautomaten?
Op deze
plattegrond kunt u de locatie van de parkeerautomaten vinden.
De plattegrond geeft alleen nog de locatie van de parkeerautomaten
vanaf begin november weer. Op korte termijn komt er een kaart met
meer parkeerinformatie.
Wat is kenteken parkeren?
Kentekenparkeren houdt in dat u altijd het kenteken
van uw auto nodig hebt als u betaalt voor parkeren op straat. U
voert bij de parkeerautomaat uw kenteken in, bepaalt de parkeertijd
en betaalt met uw PIN-pas of creditcard. Een parkeerkaartje achter
de voorruit leggen is (begin januari 2015) niet meer nodig, dus u
kunt meteen naar uw bestemming lopen. Door het invoeren van uw
kenteken legt u digitaal vast dat u betaald heeft.
Hoe wordt straks gecontroleerd of ik betaald
heb?
Parkeerbeheerders controleren vanaf begin januari 2015 op kenteken.
Het kenteken dat u bij uw parkeeractie invoert, wordt opgenomen in
een centrale database. Met handterminals scannen de
parkeerbeheerders uw kenteken. Zo kunnen zij controleren of u voor
uw parkeerplaats heeft betaald.
Wat kost parkeren op kenteken?
Het tarief voor kenteken parkeren is gelijk aan de ‘oude’ manier
van parkeren. Wel wordt er ieder jaar een inflatiecorrectie
toegepast op de tarieven van het betaald parkeren.
Wat gebeurt er met het parkeerkaartje?
Om de overgang prettig te laten verlopen, zal de
parkeerautomaat de eerste maanden (vanaf begin november tot begin
januari 2015) nog een kaartje printen dat u achter uw voorruit moet
leggen. De parkeerautomaat vraagt u echter ook het kenteken van uw
auto in te voeren.
Vanaf begin januari 2015 ontvangt u geen parkeerkaartje meer; het
invoeren van uw kenteken is dan voldoende. Na het invoeren kunt u
direct doorlopen naar uw bestemming.
Hoe zit het met betalen in parkeergarages en
vergunningsgebieden?
Voorlopig kunt u bij 4 parkeergarages en in alle
vergunningsgebieden nog wel met contant geld betalen. De
parkeergarages waar u voorlopig nog wel met contant kunt betalen,
zijn de parkeergarage aan de Hogeweg, Belcour, Gemeentehuis en
Steynlaan.
Blijven de dagen en tijdstippen waarop ik betaald moet
parkeren hetzelfde?
Ja, de parkeertijden zijn niet gewijzigd.
Wat is mobiel parkeren?
Mobiel parkeren is parkeergeld betalen met behulp
van de mobiele telefoon. U start de parkeertijd door te bellen,
sms’en of gebruik te maken van de app. Bij het wegrijden meldt u
zich op dezelfde manier weer af. De parkeerkosten worden achteraf
in rekening gebracht via bijvoorbeeld automatische incasso of een
factuur. Dit gaat buiten de gemeente om.
Hoe werkt mobiel parkeren?
- u meldt zich eenmalig aan bij een aanbieder van mobiel parkeren (bijvoorbeeld Parkline, Parkmobile of Yellowbrick.
- u parkeert uw auto op een betaald parkeren plaats en meldt de parkeeractie aan via de telefoon, per sms of mobiele app
- u geeft uw parkeerlocatie door met het zonenummer. Dit nummer vindt u op de borden in het betaald parkeren gebied en op de parkeerautomaat.
- u meldt de parkeeractie bij vertrek weer af
Wat zijn de voordelen van mobiel parkeren?
- u betaalt per minuut
- u betaalt achteraf voor parkeren
- u hoeft niet meer in de rij te staan bij de parkeerautomaat
- u heeft geen parkeerkaartje meer nodig
- u kunt ook mobiel parkeren in andere gemeenten
De parkeerautomaat is defect. Hoef ik nu niet te
betalen?
Ook als de parkeerautomaat defect is dient u te betalen. Er is
altijd een parkeerautomaat in de buurt die het wel doet. U krijgt
dus geen ontheffing van de betalingsplicht. Wanneer u niet betaalt,
loopt u het risico een parkeerboete te krijgen.
Ik heb een parkeervergunning. Verandert er iets in mijn
situatie?
U kunt uw parkeervergunning gewoon blijven gebruiken, de situatie
is ongewijzigd.
Ik heb een gehandicapten parkeerkaart. Wat verandert er
voor mij?
Uw gehandicapten parkeerkaart blijft geldig, de
parkeersituatie verandert niet.