Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik bij de nieuwe parkeerautomaat betalen?
U betaalt bij de nieuwe automaat op straat met uw PIN-pas, creditcard of met behulp van uw mobiele telefoon (mobiel parkeren). U kunt niet meer met uw Chipknip, real time parkeerkaart of muntgeld betalen.
In 4 parkeergarages kan dus wel met contact geld betaald worden.

Waarom kan ik alleen met een PIN-pas betalen bij de nieuwe automaten?

Steeds vaker komt de vraag om het betalen met PIN-pas mogelijk te maken. Hierdoor heeft u altijd de mogelijkheid om te betalen. U hoeft geen geld meer te wisselen en u heeft ook geen problemen meer met muntjes die niet worden geaccepteerd. Automaten zonder muntgeld zijn kostenbesparend en ook beter voor het milieu. De nieuwe automaten gaan langer mee en zijn minder gevoelig voor storingen. Daarnaast hebben automaten zonder muntgeld minder risico op inbraak.

Wat is betalen met ‘Dip &Ggo’?
Bij de nieuwe parkeerautomaat betaalt u met uw PIN-pas zonder uw pincode te gebruiken. Deze vorm van betalen wordt ook wel ‘dip & go’ genoemd. Doordat u uw PIN-code niet hoeft te gebruiken, verloopt de betaling veel sneller waardoor er minder wachtrijen ontstaan. Bovendien kan de PIN-code ook niet worden afgekeken. Alle Nederlandse bankpassen zijn geschikt voor Dip & Go. Informeert u bij uw bank naar de mogelijkheden en voorwaarden van uw betaalpas voor Dip & Go.

Wat gebeurt er met de Zeister real time parkeerkaart?
De betaalmogelijkheid met de unieke Zeister real time parkeerkaart verdwijnt vanaf begin november 2014. De reden hiervoor is dat de Zeister real time parkeerkaart is gebaseerd op de Chipknip, die volgend jaar ook in heel Nederland als betaalmiddel verdwijnt.
Het is mogelijk om overgebleven krediet op uw real time parkeerkaart terug te krijgen. Meer informatie hierover volgt begin november.

Waarom worden de parkeerautomaten vervangen?
Gemeente Zeist wil dat alle inwoners veilig en snel een parkeerkaartje kunnen kopen. De huidige parkeerautomaten op straat zijn echter verouderd en inbraakgevoelig. Met de nieuwe parkeerautomaten en het invoeren van kenteken parkeren kunt u veilig, efficiënt en milieubewust betalen.

Waar staan de nieuwe parkeerautomaten?
Op deze plattegrond kunt u de locatie van de parkeerautomaten vinden. De plattegrond geeft alleen nog de locatie van de parkeerautomaten vanaf begin november weer. Op korte termijn komt er een kaart met meer parkeerinformatie.

Wat is kenteken parkeren?
Kentekenparkeren houdt in dat u altijd het kenteken van uw auto nodig hebt als u betaalt voor parkeren op straat. U voert bij de parkeerautomaat uw kenteken in, bepaalt de parkeertijd en betaalt met uw PIN-pas of creditcard. Een parkeerkaartje achter de voorruit leggen is (begin januari 2015) niet meer nodig, dus u kunt meteen naar uw bestemming lopen. Door het invoeren van uw kenteken legt u digitaal vast dat u betaald heeft.

Hoe wordt straks gecontroleerd of ik betaald heb?
Parkeerbeheerders controleren vanaf begin januari 2015 op kenteken. Het kenteken dat u bij uw parkeeractie invoert, wordt opgenomen in een centrale database. Met handterminals scannen de parkeerbeheerders uw kenteken. Zo kunnen zij controleren of u voor uw parkeerplaats heeft betaald.

Wat kost parkeren op kenteken?

Het tarief voor kenteken parkeren is gelijk aan de ‘oude’ manier van parkeren. Wel wordt er ieder jaar een inflatiecorrectie toegepast op de tarieven van het betaald parkeren.

Wat gebeurt er met het parkeerkaartje?
Om de overgang prettig te laten verlopen, zal de parkeerautomaat de eerste maanden (vanaf begin november tot begin januari 2015) nog een kaartje printen dat u achter uw voorruit moet leggen. De parkeerautomaat vraagt u echter ook het kenteken van uw auto in te voeren.
Vanaf begin januari 2015 ontvangt u geen parkeerkaartje meer; het invoeren van uw kenteken is dan voldoende. Na het invoeren kunt u direct doorlopen naar uw bestemming.

Hoe zit het met betalen in parkeergarages en vergunningsgebieden?
Voorlopig kunt u bij 4 parkeergarages en in alle vergunningsgebieden nog wel met contant geld betalen. De parkeergarages waar u voorlopig nog wel met contant kunt betalen, zijn de parkeergarage aan de Hogeweg, Belcour, Gemeentehuis en Steynlaan.

Blijven de dagen en tijdstippen waarop ik betaald moet parkeren hetzelfde?
Ja, de parkeertijden zijn niet gewijzigd.

Wat is mobiel parkeren?

Mobiel parkeren is parkeergeld betalen met behulp van de mobiele telefoon. U start de parkeertijd door te bellen, sms’en of gebruik te maken van de app. Bij het wegrijden meldt u zich op dezelfde manier weer af. De parkeerkosten worden achteraf in rekening gebracht via bijvoorbeeld automatische incasso of een factuur. Dit gaat buiten de gemeente om.

Hoe werkt mobiel parkeren?

  • u meldt zich eenmalig aan bij een aanbieder van mobiel parkeren (bijvoorbeeld Parkline, Parkmobile of Yellowbrick.
  • u parkeert uw auto op een betaald parkeren plaats en meldt de parkeeractie aan via de telefoon, per sms of mobiele app
  • u geeft uw parkeerlocatie door met het zonenummer. Dit nummer vindt u op de borden in het betaald parkeren gebied en op de parkeerautomaat.
  • u meldt de parkeeractie bij vertrek weer af

Wat zijn de voordelen van mobiel parkeren?

  • u betaalt per minuut
  • u betaalt achteraf voor parkeren
  • u hoeft niet meer in de rij te staan bij de parkeerautomaat
  • u heeft geen parkeerkaartje meer nodig
  • u kunt ook mobiel parkeren in andere gemeenten

De parkeerautomaat is defect. Hoef ik nu niet te betalen?
Ook als de parkeerautomaat defect is dient u te betalen. Er is altijd een parkeerautomaat in de buurt die het wel doet. U krijgt dus geen ontheffing van de betalingsplicht. Wanneer u niet betaalt, loopt u het risico een parkeerboete te krijgen.

Ik heb een parkeervergunning. Verandert er iets in mijn situatie?
U kunt uw parkeervergunning gewoon blijven gebruiken, de situatie is ongewijzigd.

Ik heb een gehandicapten parkeerkaart. Wat verandert er voor mij?
Uw gehandicapten parkeerkaart blijft geldig, de parkeersituatie verandert niet.


Uitgelicht


Zoeken