Direct naar hoofdmenu / zoekveld
Home / Wonen en leven / Zorg en welzijn / Wmo / Huishoudelijke hulp via de Wmo: hoe werkt de toewijzing van hulp?

Huishoudelijke hulp via de Wmo: hoe werkt de toewijzing van hulp?

Hier wordt uitgelegd hoe wordt besloten door welke zorgaanbieder u geholpen wordt en waarom de gemeente voor dit toewijzingssysteem gekozen heeft.

16 aanbieders

Via de Wet maatschappelijke voorzieningen kunt u, als u een lichamelijke - en/of psychische beperking heeft, hulp in het huishouden krijgen via de gemeente. Deze organisaties zijn:

  • Accurate Zorg Morselt (alleen werkzaam in Zeist Oost)
  • Alfa & Zorg BV
  • Axxicom Thuishulp BV
  • BiOns
  • CSU Total Care BV (handelend onder de naam TZorg)
  • Joost Zorgt Nederland BV
  • PrivaZorg WMO BV
  • Simply-Care (onderdeel van BetuweZorg)
  • Stichting Residentiële en Ambulante Zorg (RAZ)
  • Stichting Vitras CMD
  • Stichting Warande (alleen werkzaam in Zeist Oost)
  • Stichting Zorgondersteuning Midden-Nederland
  • Stichting Zorg Thuis (Residentie Zonneburg, alleen werkzaam in Zeist Centrum) 
  • ThuiszorgInHolland BV
  • TSN Thuiszorg BV
  • Vitaal Thuiszorg BV

Digitale toewijzing

Als u via de Wmo huishoudelijke hulp toegekend krijgt en gekozen heeft om dit door de gemeente te laten regelen (zorg in natura), dan bepaalt de gemeente welke van de thuiszorgorganisaties de hulp aan u gaat verlenen. Dit gebeurt met een digitaal toewijzingssysteem. Uw individuele hulpvraag wordt door eenWmo-consulent van de gemeente in dit systeem ingevuld.

Als de zorgvraag in het systeem staat, kunnen de zorgaanbieders via internet de volgende gegevens van u zien:

  • De eerste 3 cijfers van uw postcode
  • Het niveau van de hulp die u nodig heeft (HH1, HH2 of HH3)
  • Het aantal uur hulp dat u per week nodig heeft
  • Uw naam, uw adres en dergelijke zijn in dit stadium voor de zorgaanbieders dus niet te zien.

Toewijzing op basis van prijs en voorkeur

Op basis van bovenstaande gegevens kunnen de zorgaanbieders aangeven tegen welk uurtarief ze hulp kunnen leveren aan u. Een zorgaanbieder die op dat moment weinig opdrachten heeft, zal een lagere prijs bieden dan een zorgaanbieder die het al erg druk heeft met andere cliënten. Maar het is niet alleen de prijs die een rol speelt. Ook uw voorkeur weegt mee. Net als een lagere prijs, levert ook uw voorkeur punten op. Dat betekent dat de zorgaanbieder van uw voorkeur, minder met de prijs hoeft te zakken om de opdracht te krijgen dan de andere aanbieders.

Elke 2 jaar opnieuw toewijzen

Uw zorgvraag wordt elke 2 jaar opnieuw via het toewijzingssysteem aan de aanbieders aangeboden. U kan op dat moment weer uw voorkeur en anti-voorkeur voor een aanbieder aangeven. Als u bij uw huidige aanbieder wil blijven, dan kan u deze aanbieder een voorsprong geven door uw voorkeur aan deze aanbieder te geven. Ook kan u een antivoorkeur aangeven als u een aanbieder juist niet wil. De gemeente heeft ervoor gekozen om de toewijzing per 2 jaar te laten plaatsvinden om de partijen (aanbieders en cliënten) flexibiliteit te geven. Binnen de periode waarvoor de zorg is toegewezen, kan u namelijk niet van zorgaanbieder wisselen. Ook kan de zorgaanbieder de zorg niet binnen deze periode opzeggen.

Bijna elk voordeel heeft zijn nadeel (en andersom)

Het toewijzingssysteem dat de gemeente Zeist hanteert, heeft voordelen en nadelen.

Voordelen 16 verschillende aanbieders:

  • Er is altijd wel een aanbieder die in de gelegenheid is om hulp te bieden. Er zijn geen wachtlijsten
  • De gemeente is niet teveel afhankelijk van één aanbieder. Als een aanbieder wegens omstandigheden wegvalt, dan zijn er andere aanbieders om dit gat op te vullen.

Nadelen 16 verschillende aanbieders:

  • Geen 

Voordelen bieden op individuele aanvragen:

  • De gemeente betaalt lagere prijzen voor de hulp. Dat is natuurlijk belangrijk in een tijd van bezuinigingen
  • De aanbieders kunnen hun prijs afstemmen op hun nog beschikbare capaciteit

Nadelen bieden op individuele aanvragen:

  • Cliënten krijgen niet altijd de zorgorganisatie van hun voorkeur

Voordelen 2-jaarlijks opnieuw de zorgvraag toewijzen:

  • Duidelijkheid voor de aanbieders. Ze weten dat ze 2 jaar hulp kunnen bieden tegen een bepaalde prijs
  • Flexibiliteit voor aanbieders en cliënten. Als partijen uit elkaar willen, dan kan dat.

Nadelen 2-jaarlijks de zorgaanvraag toewijzen:

  • Cliënten kunnen in theorie 2-jaarlijks een andere zorgaanbieder krijgen. Dit wordt deels voorkomen door de voorkeur van de cliënt mee te nemen. Maar deze voorkeur wordt dus niet gehonoreerd tegen elke prijs

Uitgelicht


Zoeken