Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Belastingen en overige inkomsten

 

Factsheet Belastingen Gemeente Zeist 


 

Lokale belastingen

 

 

OZB

 

De OZB is onder te verdelen in drie categorieën:

 

1.   Belasting op het gebruik van niet-woningen

 

2.   Belasting op het bezit van woningen

 

3.   Belasting op het bezit van niet-woningen

 

De gemeente verplicht ieder jaar de onroerende zaken te waarderen. Over deze waarde wordt een percentage berekend, het OZB-tarief. Het definitieve OZB-tarief voor 2014 wordt daarom na de herwaardering van de onroerende goederen berekend. Deze relatief late aanbieding aan de Raad biedt de gemeente de gelegenheid om de WOZ waarde zo goed mogelijk in te schatten en daarmee een zo nauwkeurig mogelijk tarief te berekenen voor de OZB.

 

Wanneer de WOZ-waarde daalt, zal het belastingpercentage evenredig stijgen. Hierdoor blijft de belastingdruk in principe gelijk, los van aanvullende tariefmaatregelen. De stijging van de belastingdruk komt niet tot uitdrukking in de mutatie van het tarief, maar in de mutatie van de opbrengst.

 

Aangezien de OZB valt onder de algemene dekkingsmiddelen is ook deze opbrengst in 2014 aangepast aan het prijsindexcijfer van 1,75%.

 

 

Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten

 

De kosten van inzameling en verwerking van huishoudelijk afval worden in Zeist in rekening gebracht via een afvalstoffenheffing, waarbij het tarief afhangt van de omvang van het huishouden. De opbrengst van de afvalstoffenheffing behoort niet tot de algemene middelen, maar moet worden gebruikt om de kosten te dekken van de afvalinzameling en -verwerking. Het uitgangspunt hierbij is dat de tarieven voor 100% kostendekkend zijn.

 

Naast inzameling en verwerking van huishoudelijk afval kan de gemeente ook zorgen voor het inzamelen en verwerken van bedrijfsafval van beperkte omvang of hoeveelheid. Om de kosten daarvan te dekken, heft de gemeente reinigingsrechten. Deze rechten worden in rekening gebracht bij degene die voor het verwijderen van bedrijfsafval gebruik maakt van de gemeentelijke vuilophaaldienst. Er is sprake van tariefsdifferentiatie op basis van frequentie van inzameling.

 

 

Rioolheffing

 

Rioolheffing wordt in Zeist, voor wat betreft woningen, geheven als vastrecht van de eigenaar. De bedrijven betalen tot 250 m3 waterverbruik het vaste tarief, daarboven een tarief dat afhankelijk is van het waterverbruik. De opbrengst van de rioolheffing is net als die van de afvalstoffenheffing geoormerkt, en mag alleen worden benut voor het beheren en in stand houden van het rioolstelsel. Naast de directe kosten van de riolering mogen ook met name genoemde andere kosten worden betrokken bij de tariefstelling. Het uitgangspunt in Zeist is 100% kostendekkendheid.

 

 

Hondenbelasting

 

Hondenbelasting wordt geheven van de houder van één of meer honden. De hoogte van de aanslag is afhankelijk van het aantal honden dat gehouden wordt. Er is sprake van progressieve tarieven voor de tweede, derde en volgende hond. Voor deze belasting geldt een aangifteplicht. Vier maal per jaar vindt steekproefsgewijze controle plaats. De tarieven voor 2014, en daarmee de opbrengst, zijn geïndexeerd met 1,75%.

 

De hondenbelasting is een algemeen dekkingsmiddel. Dit betekent dat het niet ingezet hoeft te worden voor specifieke taken binnen de gemeente. De opbrengsten hondenbelasting worden echter wel ingezet voor zaken die te maken hebben met hondenbezit en het beheer van de buitenruimte. Denk hierbij aan de uitlaatstroken, de losloopgebieden, de specifieke afvalverzamelpunten, de hondenpoepzuiger, gerichte informatievoorziening over het gebruik van deze faciliteiten en het toezicht op het uitlaatbeleid.

 

 

Precariobelasting

 

Precariobelasting wordt geheven ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Denk bijvoorbeeld aan een terras, een luifel of een bouwsteiger. De belasting wordt geheven van degene die het voorwerp heeft, dan wel van degene ten behoeve van wie dat voorwerp aanwezig is. De belastbare feiten worden ontleend aan vergunningaanvragen, controles en andere waarnemingen in de openbare ruimte.

 

De tarieven 2014, en daarmee de opbrengst, zijn geïndexeerd met 1,75%.

 

 

Parkeerbelasting

 

Uit oogpunt van parkeerregulering wordt parkeerbelasting geheven. De parkeerbelasting is een belasting voor het parkeren van een voertuig. De belasting wordt geheven bij wege van aangifte. De aangifte gebeurt via de parkeermeter of de parkeerautomaat. Wanneer er niet of niet in voldoende mate is voldaan aan de aangifteplicht wordt door de parkeercontroleur een naheffingsaanslag uitgeschreven. De naheffingsaanslag bestaat uit de kosten, waarvan de hoogte jaarlijks door de gemeenteraad bij het vaststellen van de belastingtarieven wordt vastgesteld, vermeerderd met het tarief voor minimaal een uur parkeertijd (gebaseerd op het laagst mogelijke tarief voor een uur parkeren).

 

Daarnaast wordt parkeerbelasting geheven van houders van parkeervergunningen voor het parkeren in de vergunninggebieden.

 

Eind 2012 is men begonnen met het actualiseren van de Nota Parkeerbeleid. De visie uit de Nota is grotendeels afgerond, waarna in de tweede helft van 2013 de oplossingsrichtingen en daarmee de integrale nota volgt. De inhoud van de nota heeft zeer waarschijnlijk ook financiële consequenties, maar die zijn op dit moment nog onvoldoende helder om mee te nemen in de begroting 2014..

 

Het tarief voor de naheffingsaanslag is voor 2014 wettelijk gemaximeerd op een bedrag van € 58. Aangezien de kosten hoger uitvallen dan het maximum, wordt het maximumbedrag gehanteerd. Dit betekent een stijging van 3,6%. Met betrekking tot de tarieven voor parkeermeters, parkeerautomaten en parkeervergunningen zijn gemiddeld de tarieven vermeerderd met de index van 1,75%.

 

 

Toeristenbelasting

 

Voor het houden van verblijf met overnachten binnen de gemeente in o.a. hotels, pensions en andere vakantieonderkomens, door personen die niet als ingezetene in het bevolkingsregister zijn opgenomen, wordt de toeristenbelasting geheven.

 

De belasting wordt betaald door degene die verblijf houdt aan degene die de mogelijkheid tot verblijf biedt. Het jaarlijks aantal overnachtingen wordt door degene die de mogelijkheid tot verblijf biedt bij de gemeente aangegeven. De aangever wordt vervolgens voor het totaal aantal overnachtingen in dat jaar aangeslagen. Periodiek vindt controle van deze aangiften plaats.

 

De tarieven, en daarmee de opbrengst, zijn geïndexeerd met 1,75%.

 

 

Marktgelden

 

Marktgeld wordt geheven voor het gebruik of genot van een standplaats op de daarvoor aangewezen marktterreinen of op andere voor de openbare dienst bestemde plaatsen. Belast wordt degene, die gebruik maakt van de standplaats. Uitgangspunt voor marktgelden is dat het tarief voor 100% kostendekkend is.

 

 

Leges

 

De gemeente heft leges ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. Het gaat om verhaal van de kosten die de gemeente maakt voor de dienstverlening aan individuele burgers en bedrijven. Voorbeelden daarvan zijn o.a. leges voor de aanvraag van vergunningen, voor aanvraag van paspoorten en rijbewijzen e.d.

 

De tarieven 2014, en daarmee de legesopbrengsten, zijn geïndexeerd met 1,75%.

 

 

Reclamebelasting

 

Per 1 juli 2012 is de reclamebelasting ingevoerd. Aanleiding hiervoor is de behoefte bij ondernemers in het centrumgebied van Zeist om te investeren in zaken als veiligheid, ruimtelijke kwaliteit en promotie van het centrumgebied. Reclamebelasting wordt opgelegd aan degene die openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg heeft. Voorbeelden van dergelijke openbare aankondigingen zijn: reclameborden, naamborden, zonneschermen, lichtreclames, vlaggen, vitrines. De opbrengsten worden, na aftrek van administratieve kosten, beschikbaar gesteld aan de Stichting Centrummanagement. Het tarief 2014 is in overleg met de Stichting Centrummanagement gelijk gebleven aan 2013. In 2014 vindt een evaluatie plaats van de Reclamebelasting.

 

 

Tarieven begraafplaats

 

Baten en lasten m.b.t. de begraafplaats zijn voor 2014 geïndexeerd met 1,75%. Ook de tarieven zijn geïndexeerd met 1,75% in afwachting van de uitkomsten van het onderzoek m.b.t. de exploitatie van de begraafplaats. De Raad zal op een later moment separaat een gewijzigd tariefvoorstel 2014 voor de begraafplaats ontvangen.

 

Kwijtscheldingsmogelijkheden

 

Voor de afvalstoffenheffing kan een belastingschuldige een verzoek om kwijtschelding indienen. De beleidsvrijheid hierin is beperkt, gemeenten kunnen alleen afwijken als de rijksregeling hiertoe ruimte biedt. Sinds kort is er de mogelijkheid om op specifieke onderdelen een ruimhartiger beleid te voeren. Dit betreft verruiming van de kwijtscheldingsnormen voor 65-plussers en het in aanmerking nemen van kosten van kinderopvang. In 2013 is de Raad akkoord gegaan met een verruiming van deze kwijtscheldingsnormen.

 

1.   Aanpassen kwijtscheldingsnormen 65-plussers: Door een wetswijziging zouden 65-Plussers in mindere mate in aanmerking komen voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen dan voorheen het geval was. De norm voor de kosten van bestaan voor personen van 65 jaar of ouder wordt gebaseerd op de toepasselijke netto AOW-bedragen in plaats van op de toepasselijke bijstandsnorm. Door deze maatregel wordt voorkomen dat de 65-plussers onbedoeld de mogelijkheid tot kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen kwijt raken.

 

2.   Het in aanmerking nemen van de uitgaven van de kosten van kinderopvang: De netto kosten voor kinderopvang worden aangemerkt als uitgaven. Door deze maatregel wordt voorkomen dat de mogelijkheid van kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen voor deze doelgroep vervalt.

 

Documenten: 

 

VNG-uitgaven

 

Omschrijving

 

Naam bestand

 

dd. sept. 2013

 

Factsheet Belastingen

 

FS Raadgever gemeentebelastingen

 

dd. jan. 2014

 

Raadgever kostenonderbouwing lokale heffingen

 

Raadgever kostenonderbouwing van lokale heffingen

 

dd. jan. 2014

 

Raadgever Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ)

 

Raadgever wet WOZ

 

 

 

 

Gemeentelijke documenten

 

Omschrijving

 

Naam bestand

 

dd. nov. 2013

 

Raadsvoorstel Regionale samenwerking belastingen

 

13RV0070 rv Regionale samenwerking belastingen

 

dd. nov. 2013

Raadsinformatiebrief Regionale samenwerking belastingen

13RV0070 Bijlage 02 Raadsinformatiebrief 

 

dd. okt. 2013

 

Verordeningen publiekrechtelijke tarieven 2014

 

13RV0062 Bijlage 4 Verordening Publiekrechtelijke tarieven 2014 (bijlage rv Begroting 2014)

 

 


Uitgelicht

Gemeente Zeist


Zoeken