Factsheet Onderwijs Gemeente Zeist
Lokaal onderwijsbeleid
• Via het beleidsinstrument van de Lokaal Educatieve Agenda geeft de gemeente Zeist samen met schoolbesturen en welzijnsinstellingen vorm en uitvoering aan het lokale onderwijsbeleid.
• Voorwaardenscheppend voor het onderwijs en regievoerend richting zorg en welzijn, dat is de positie van de gemeente Zeist. Schoolbesturen zijn op hun beurt verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en voor onderwijsinhoudelijke zaken.
• Het doel van de lokaal educatieve agenda is, dat de betrokken partijen met elkaar afspraken maken over onderwerpen die met onderwijs en jeugdbeleid te maken hebben. Van de gemeente wordt in ieder geval verwacht dat zij als meest nabije (lokale) overheid zich zal inzetten op de samenhang in voorzieningen en de sociale infrastructuur voor de jeugd.
• Uitgangspunt is, dat dit overleg gevoerd wordt door gelijkwaardige partijen die ieder vanuit de eigen taken en verantwoordelijkheden een bijdrage leveren aan het realiseren van de doelstellingen op lokaal niveau. Belangrijk daarbij is, dat er voor betrokken partijen voldoende ruimte moet zijn voor maatwerk op lokaal niveau.
• Met de Wet OKE (Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie) wordt aangestuurd op meer en betere voorschoolse educatie in de kinderopvang en peuterspeelzalen. Kinderen met een taalachterstand kunnen zo beter worden geholpen om die achterstand weg te werken. Peuterspeelzalen en kinderopvanginstellingen gaan hiervoor meer samenwerken.
Onderwijshuisvesting
• De gemeente heeft een huisvestingsplicht van scholen voor het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs, het speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs. Dit betekent dat de gemeente, op basis van wettelijke regelgeving, dient te zorgen voor voldoende huisvestingscapaciteit voor de scholen. Deze regelgeving is vastgelegd in de ‘Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs’. Dit vormt de basis voor het gemeentelijk onderwijshuisvestingsbeleid zoals dat is vastgelegd in het Integraal huisvestingsplan onderwijs.
• De gemeente streeft ernaar om, waar mogelijk en gewenst, Brede scholen te realiseren in de wijken. Zo ontstaat een samenhangend netwerk voor kinderen en ouders in de buurt. Participatie van schoolbesturen, welzijns- en zorgorganisaties is van groot belang voor het doen slagen van het concept van de Brede scholen.
Documenten:
VNG-uitgaven: |
Omschrijving |
Titel |
dd. feb 2009 |
Factsheet OnderwijsachterstandenbeleidPrimair Onderwijs |
FS Onderwijsachterstandenbeleid Primair Onderwijs |
dd. feb 2010 |
Factsheet Onderwijs |
FS Onderwijs |
dd. feb 2010 |
Factsheet Governance Onderwijs |
FS Governance Onderwijs |
dd. feb 2010 |
Factsheet Speciaal Onderwijs – leerlingenvervoer wet en regelgeving |
FS Speciaal Onderwijs – leerlingenvervoer wet en regelgeving |
|
|
|
dd. feb 2010 |
Factsheet Speicaal Onderwijs – wet en regelgeving |
FS Speciaal Onderwijs – wet en regelgeving |
Gemeentelijke documenten: |
|
|
dd. mrt 2009 |
Raadsvoorstel Verordening leerlingenvervoer 2009 incl. verordening |
09RAAD0089 rv Verordening leerlingenvervoer 2009 |
dd. nov 2010 |
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Gemeente Zeist |
Verordening 2010 Onderwijshuis-vesting |
dd. okt 2013 |
Raadsvoorstel Investeringsbesluit Brede School Kercekbosch |
13RV0043 rv Investeringsbesluit brede school Kerckebosch |
|
Raadsinformatiebrief inzake MFA Zeist-Oost |
13TI.0079 – 13uit05335 T.I. MFA Zeist Oost |
dd. jan 2014 |
Integraal Huisvestingsplan 2014 |
IHP 2014 versie 08012014, prijs-peil 2014 |