Factsheet Sociaal Domein Gemeente Zeist
De gemeente wil bereiken dat mensen die kunnen werken betaalde arbeid verrichten, zodat zij economisch en sociaal zelfstandig zijn en een bijdrage leveren aan de samenleving. Voor de inwoners die dit niet kunnen en geen zelfstandig inkomen hebben, zetten wij ons in. Wij zorgen ervoor dat zij (ruim 1.000 huishoudens) een bijstandsuitkering ontvangen. Wij bieden financiële ondersteuning aan inwoners met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm (minima) omdat wij willen voorkomen dat zij in een (structurele) economische en sociale achterstandspositie raken. Ook zorgen wij ervoor dat inwoners die door een opeenstapeling van schulden in een financieel problematische situatie verkeren, begeleiding krijgen om op termijn weer economisch zelfstandig te leven. Wij vinden het belangrijk dat ook mensen met een ‘arbeidshandicap’ de kans krijgen om betaalde arbeid te verrichten, wat hun economische en sociale zelfstandigheid bevordert. Daarom treffen wij maatregelen om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.
De gemeente voert ook andere (regie)taken uit bijvoorbeeld op het terrein van onderwijs en welzijn. Door deze beleidsterreinen en voorzieningen met elkaar te verbinden en verknopen kunnen wij inwoners meer kansen bieden om beter te participeren in de samenleving al dan niet met (betaalde) arbeid (maatschappelijk rendement). Uiteraard doen wij een beroep op de eigen kracht van onze inwoners, maar daar waar die extra steun nodig is, bieden wij deze.
Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten
De gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Een deel van deze taken hebben zij nu ook al, een deel nemen zij over van de Rijksoverheid. Dit heet ook wel decentralisatie.
Vanuit de gemeente zal 1 persoon ondersteuning en begeleiding bieden aan mensen die dat nodig hebben. Deze persoon doet dat op basis van 1 plan voor het hele huishouden. Gemeenten zitten het dichtst bij de inwoners en kunnen deze zorg effectiever, met minder bureaucratie en goedkoper leveren.
Nieuwe taken voor gemeenten
Gemeenten krijgen er de komende jaren belangrijke taken bij of de huidige taken worden uitgebreid. Het gaat om:
- zorg bieden aan langdurig zieken of ouderen (huidige AWBZ-taken);
- hulp bij het vinden van werk (of een uitkering verstrekken) via de nieuwe Participatiewet;
- de jeugdzorg.
De gemeenten kunnen voor de uitvoering van de nieuwe taken met elkaar samenwerken. Het Rijk biedt beleidsvrijheid hun nieuwe taken uit te voeren.
Maatregelen decentralisatie overheidstaken naar gemeenten
Het kabinet neemt een aantal maatregelen zodat gemeenten hun nieuwe taken goed kunnen uitvoeren, zoals:
- Minder regeldruk voor inwoners. De regels moeten zo eenvoudig mogelijk zijn. Inwoners met ingewikkelde problemen kunnen terecht bij 1 aanspreekpunt.
- De geldstromen aan gemeenten voor de taken in het sociaal domein worden eenvoudiger en eenduidiger ingericht. Gemeenten krijgen uiteindelijk 1 budget om de participatie in de maatschappij te bevorderen. Besteding van en verantwoording over dit budget wordt zo voor gemeenten overzichtelijker.
De gemeenten hebben het voortouw en een eigen verantwoordelijkheid bij decentralisatie van overheidstaken. Het merendeel van deze taken zullen gemeenten op lokaal niveau uitvoeren. Daarvoor moeten gemeenten op bestuurlijk, ambtelijk en financieel gebied samenwerken. Alleen op die manier kunnen gemeenten hun nieuwe verantwoordelijkheden adequaat invullen en hun taken goed uitvoeren. Andere taken in het sociale domein zullen (boven)regionaal worden opgepakt
De plannen van het kabinet staan in de brief Aanpak decentralisaties op terrein van ondersteuning, participatie en jeugd. Het sociaal akkoord en zorgakkoord hebben geleid tot veranderingen in de plannen. Deze veranderingen staan in de brief Actualisering van de brief over decentralisaties op het terrein van ondersteuning, participatie en jeugd. In de brief Beeld ontwikkeling, ondersteuning en monitoring decentralisaties staan de recente ontwikkelingen in de aanpak bij de decentralisaties in het sociale domein. Deze brieven kunt u vinden op onderstaande website van het Rijk.
Zo goed als alle gemeenten zijn onderdeel van een samenwerkingsverband gericht op de decentralisatie van Jeugdzorg en AWBZ-taken. In korte tijd hebben gemeenten daarmee een belangrijke eerste stap gezet naar een goede uitvoering van de decentralisaties (Zie Kamerbrief over samenwerkingsverbanden gemeenten van 12 juli 2013).
Ondersteuning gemeenten
Gemeenten krijgen ondersteuning via het BZK-programma Gemeenten van de toekomst. Op het webplatform van dit programma vinden gemeenten alles over de 3 decentralisaties. Bijvoorbeeld handreikingen, goede voorbeelden, bijeenkomsten, etc. Op het webplatform is ook informatie te vinden over de ondersteuning die BZK aan gemeenten en samenwerkingsverbanden biedt zoals handreikingen en bijeenkomsten en de expertteams. Deze helpen de gemeenten op weg met regionale samenwerking, Wgr, privacy, e-overheid en burgerkracht.
Verder krijgen gemeenten ondersteuning via het VNG-project Slim Samenwerken. Dit helpt de gemeenten bij de invulling en operationalisering van de samenwerking. De VNG en het ministerie van BZK hebben 3 ambassadeurs gemeentelijke samenwerking aangesteld. Zij gaan gemeenten helpen bij het verder opzetten van gemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Verdere informatie treft u aan op onderstaande website:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/decentralisatie-van-overheidstaken-naar-gemeenten
Zeist
Voor Zeist heeft elke decentralisatie zijn eigen plan op lokaal en regionaal niveau. Daarnaast ligt er een gezamenlijk Transitieplan. De aanpak vertoont bij alle decentralisaties een sterke overeenkomst, omdat het beleidskeuzes bevat binnen de kaders van de [Brede Sociale Visie]. Het gaat steeds om het bevorderen van zelfredzaamheid en meedoen aan de maatschappij. Alles is erop gericht minder specialistische zorg te verlenen en mensen meer aan te spreken op hun eigen kracht. Daar waar die eigen kracht niet voldoet, is er ondersteuning op maat. Wij hebben ervoor gekozen om te werken met de insteek één gezin, één regisseur en één plan.
VNG-uitgaven:
|
Omschrijving |
Titel |
dd feb 2012 |
Factsheet Decentralisatie AWBZ-vervoer |
FS Decentralisatie AWBZ-vervoer |
dd mrt 2012 |
Factsheet Samenwerking op het terrein van de maatschappelijke ondersteuning |
FS Samenwerking op het terrein vd maatsch. Ondersteuning |
dd juni 2012 |
Raadgever AWBZ |
FS Raadgever AWBZ |
dd juni 2013 |
Raadgever Hoe de decentralisaties samenhangen |
FS Raadgever hoe de decentralisaties samenhangen |
dd juni 2013 |
Raadgever Jeugdzorg |
FS Raadgever Jeugdzorg |
dd juni 2013 |
Raadgever Participatiewet |
FS Raadgever Participatiewet |
Gemeentelijke documenten:
dd mei 2012 |
Brede Sociale Visie |
12RAAD00061 rv Brede Sociale visie gemeente ZeistBrede Sociale visie gemeente Zeist |
dd nov 2012 |
Meerjarenbeleidskader sociale en economische participatie |
13RV0003 Meerjarenbeleidskader sociale en economische participatie |
dd april 2013 |
Visie op de zorg voor de jeugd |
Visie op de Zorg voor de Jeugd Zeist (13RV0034) |
dd jan 2014 |
Beleidsplan Decentralisatie AWBZ/WMO |
Beleidsplan Decentralisatie AWBZ/WMO (14RV0010) |
dd feb 2014 |
Stand van zaken invoering participatiewet (brief RSD) |
14TI.0010 – 0108041 T.I. Stand van zaken invoering Participatiewet |
dd mrt 2014 |
Raadvoorstel beleid transitie jeugd |
Beleid Transitie Jeugd Zeist(14RV0015) |