Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Werkwijze

Missie

De Rekenkamercommissie levert door middel van haar onderzoeken, die gericht zijn op doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het gevoerde beleid, een bijdrage aan de verbetering van de kwaliteit van het bestuur en organisatie van de gemeente Zeist. Daarmee ondersteunt zij de controlerende en kaderstellende rol van de raad (sinds 29 maart 2011)

Werkwijze 

De Rekenkamercommissie verricht evaluatie onderzoek. In het ­onderzoek wordt het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan (beheer) getoetst aan doelstellingen van de gemeente. Door de rapportages krijgt de raad een beeld van hoe het beleid wordt uitgevoerd en in hoeverre de beoogde doelen worden bereikt. De raad kan de informatie gebruiken om desgewenst bij te sturen.Naast het aansturen op hoofdlijnen, kan de raad hierdoor ook op specifiekere gedeelten van het beleid sturen. De resultaten van de onderzoeken worden opgenomen op de gemeentelijke website. Er wordt een jaarverslag en jaarplan uitgebracht. In het onderzoeksprotocol en reglement van orde  zijn de belangrijkste werkwijzen en voorwaarden vastgelegd

Middelen

De Rekenkamercommissie heeft een jaarlijks onderzoeksbudget en een reserve waarin zij kan sparen voor onderzoeken en heeft eigen ambtelijke ondersteuning

Onderzoeksonderwerpen  

De onderzoeksonderwerpen bepaalt de Rekenkamercommissie zelf, maar iedereen kan onderwerpen aandragen bijvoorbeeld het College van burgemeester en wethouders, raadsfracties, de ambtelijke organisatie, de rekenkamer­commissie zelf en andere rekenkamercommissies. Ook burgers kunnen onderwerpen aandragen. De Rekenkamercommissie heeft hiervoor een ideeënbus.

Beroepsvereniging

Er is een beroepsvereniging voor Rekenkamers en Rekenkamercommissies. Via de website van de Nederlandse Vereniging voor Rekenkamers en Rekenkamer­com­missies kunt u meer informatie vinden (http://www.nvrr.nl/).

Beleidsdocumenten

 


Uitgelicht

Gemeente Zeist


Zoeken