Direct naar hoofdmenu / zoekveld
Home / Raadsstukken 2010 en ouder / Nieuwsflits / 2009 / Nieuwsflits week 33 / Mma kwaliteit hulp in het huishouden

Mma kwaliteit hulp in het huishouden

Kwaliteit hulp in het huishouden


De voorbereidingen voor de aanbesteding van hulp in het huishouden zijn in volle gang. De meeste Wmo-raden hebben zich al over een programma van eisen of bestek gebogen en bereiden het advies voor of hebben dit al verstuurd.

Juist nu heeft Vitras/CMD het bijgevoegde persbericht verstuurd. Zij gaat geen nieuwe contracten meer aan voor hulp in het huishouden. Ook andere grote zorgaanbieders hebben gelijke geluiden laten horen, maar (nog) geen definitief standpunt ingenomen.


CliëntenBelang Utrecht heeft in 2006 voor de aanbesteding al een document opgesteld met aandachtspunten vanuit cliëntenperspectief. De essentie hiervan is niet gewijzigd en is in bijgevoegd document opgenomen.


CliëntenBelang Utrecht pleit voor

  1. het vooropstellen van de kwaliteit.

Dit betekent dat in de aanbesteding de criteria voor kwaliteit zwaarder moeten wegen dan de prijs. Dat is het vertrekpunt.

  1. aandacht voor het traject ná de aanbesteding

  • Hoe gaat het met de uitvoering?

  • Wordt de kwaliteit gerealiseerd?

  • Hoe wordt met klachten omgegaan?

  1. diverse aanbieders met een gespreid marktaandeel

Meerdere aanbieders zorgen voor keuzevrijheid voor de gebruikers. Het betekent ook dat wanneer een van de aanbieders zich terugtrekt dit slechts voor een beperkt deel van de gebruikers gevolgen heeft (hoe vervelend ook) en dat dit (relatief) eenvoudiger is op te vangen.


CliëntenBelang Utrecht hoort graag hoe deze discussie in uw gemeente wordt gevoerd en welke strategie is gekozen. Met deze informatie willen wij goede voorbeelden aan iedereen bekend maken én mogelijke gezamenlijke knelpunten in de provincie Utrecht en ook landelijk aankaarten.


Voor vragen of ondersteuning kunt u contact opnemen met ondergetekenden.


CliëntenBelang Utrecht, het Wmo-team

Jan Achterberg, Anita Kamminga en Marjan Maarschalkerweerd, tel 030 – 262 80 24, email: [email protected]





Uitgelicht

Gemeente Zeist


Zoeken