Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Actiepuntenlijst Ronde Tafel 12 februari 2008



08RAAD0090


Beknopte actiepuntenlijst/Toezeggingen Ronde Tafel

 

Vergaderdatum : 12 februari 2008

Voorzitter : Karst Schuring

Griffier : Johan Janssen

Notuliste : Marja Vermeulen

Documentref. : 08RAAD0090



Aanwezig: Cor Doelwijt, Ans van Gelder, Sadegh Nazari, Ad van Strien (PvdA), Aat Grinwis, Floris Veenendaal, Marc Verdoes (VVD), Lia van Dijk, Paul Smink (CDA), Frank Dirkse, Arend Knot (GroenLinks), Rina van der Kolk, Peter Timofeeff (Seyst.nu), Koos van Gemeren, Jolanta Polomski (D66), David van Ballegooijen, Arend Schot (ChristenUnie/SGP), PieterWout Duquesnoy, Jeroen van Ravesteijn (SP), Sam van der Meij (Leefbaar Zeist)



Tevens aanwezig: meesprekers: dhr. Notenboom

Ambtelijk adviseurs: mevr. Hanselaar (directeur Milieudienst) en mevr. Speelman

De portefeuillehouder: Cees Berkhout


Raadsvoorstel uitbesteding NMC (aan Milieudienst ZuidOost Utrecht) (09RAAD0050)



De voorzitter opent de vergadering.

Meespreker dhr. Notenboom namens Stichting Vrienden van de Boswerf: bijgevoegd



Vragen raad aan meespreker

Seyst.nu: Zou graag duidelijk willen hebben hoe het gaat met samenwerking tussen de Boswerf en het Recreatieschap.

Dhr. Notenboom: Weet wel dat er sprake is van contacten, maar weet niet hoeveel dat er precies zijn geweest en wat er is uitgewisseld.

Seyst.nu: De Boswerf organiseert fietstochten, wandeltochten e.d. Dragen deze bij aan de recreatie?

Dhr. Notenboom: Ja, dat soort activiteiten draagt daar aan bij.

CDA: Er wordt aandacht gevraagd voor het behouden van de Boswerf als natuurgerichte recreatie. Er zijn ook gedachtes de Boswerf te verplaatsen naar het gebied van het station bij de poort Hart van de Heuvelrug. Is dat bekend?

Dhr. Notenboom: Het is bekend dat daarover wordt over gesproken. Dat kan pas als station helemaal klaar is. Tot die tijd is er een soort overgangssituatie. Wandelen in het Zeister bos betekent wel iets voor inwoners. Er zijn opin weekenden met mooi weer een paar honderd bezoekers. De Boswerf kan niet verplaatst worden. Als Bornia, Heidestein e.d. een aangesloten gebied worden is het wel een mogelijkheid daar een bezoekerscentrum te plaatsen. Dat is een mooie optie 

D66: Heeft de Boswerf voorkeur voor 1 van de drie partijen?

Dhr. Notenboom: Kan dat niet bepalen. De stichting heeft tot doel om de recreatieve mogelijkheden uit te breiden.

PvdA: Is de Boswerf tot stand gekomen met sponsorgelden?

Dhr. Notenboom: De Boswerf is van de gemeente geweest. Het bezoekerscentrum is er 10 jaar geleden bij gekomen. Toen is de St. Vrienden van de Boswerf opgericht.

GroenLinks: zijn er aanwijzingen dat de Boswerf niet door zou gaan?

Dhr. Notenboom: Maakt zich alleen zorgen dat het centrum niet als recreatieve voorziening is opgenomen binnen de begroting. Als dit niet op de rol staat worden er diensten verleend i.h.k.v recreatie waarvoor als de Boswerf is overgedragen aan gemeente gevraagd zal worden of ze willen betalen.

ChristenUnie/SGP: Er zijn toch meerdere scholen uit andere gemeenten die participeren. Dit zou toch in meerdere gemeentes op de begroting zichtbaar moeten zijn?

Dhr. Notenboom: Scholen van buiten de gemeente Zeist betalen aan de Boswerf.



Vragen raad aan college

De portefeuillehouder: Voor de helderheid is het goed te weten dat als het gaat over het NMC het gaat over de gemeente. Er is ook een recreatieve functie. Dit is meegenomen in de onderhandelingen. Via een zorgvuldige procedure is gemeente terecht gekomen bij de milieudienst. Deze zal op haar manier faciliterend treden naar gemeenten.

Directeur milieudienst: Heeft zorgen gehoord over de facilitatie van de groene groepen en de recreatieve activiteiten als het NMC bij de milieudienst is ondergebracht. Deze zaken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Men versterkt elkaar. Daar moet iets voor gebeuren. Recreatie en educatie vanuit Boswerf is dusdanig belangrijk dat er een projectgroep is opgericht gericht op behouden en verdere versterken van deze functies. Het Utrechts Landschap is eigenaar van de Boswerf. Er zijn al contacten geweest. De projectgroep heeft de opdracht van alles te onderzoeken. Er is de afgelopen jaren iets moois opgebouwd. Dat mag niet verloren gaan. Ziet verschillende mogelijkheden. Zoals met het Nationaal park. Er moet goed gekeken worden wat gedaan kan worden. Het lijkt erop dat bij het Stationsgebied Driebergen Zeist wellicht een interessante locatie kan ontstaan. Wat de milieudienst betreft is dat niet in de plaats van de Boswerf maar een en en situatie. Misschien gaat de milieudienst wel mee. Overal hangt een prijskaartje aan. Daarom worden nu met medewerkers van de milieudienst en medewerkers van het NMC onderzoeken gedaan. Heeft geen aanwijzing dat Boswerf verloren gaat. Onderwijstak is ontzettend belangrijk, dat is evident. Ziet meerdere mogelijkheden dit sterker neer te zetten.



Vragen raad aan college

Leefbaar Zeist: zijn er al concrete kansen? Projectgroep onderzoekt mogelijkheden. Er zijn vragen over de zichtbaarheid van kostenposten in begroting. Worden deze posten in de projectgroep nu zichtbaar gemaakt?

Directeur milieudienst: Ziet concrete kansen. 6 gemeenten zijn eigenaar van de milieudienst. Niet alle 6 nemen diensten van het NMC af. Daarnaast zijn er 6 contractgemeenten. Deze zouden meer af kunnen nemen. Er is Gekeken naar de rest van het land. Samenwerking tussen educatiecentra met milieudienst is heel gebruikelijk. Verwacht meer klanten binnen te kunnen halen. Projectgroep zoekt ook uit waar wat gedaan wordt en wat de kansen zijn. Eerst wordt de huidige stand van zaken geïnventariseerd. Het inzichtelijk maken van de kosten maken hoort bij de opdracht van de projectgroep.

D66: De terminologie in het raadsvoorstel is wat vaag. Kan dit bij het formuleren van het raadsvoorstel wat concreter? Wil graag een toelichting op de compensatie desintegratiekosten vanuit andere projecten. Welke kosten zijn dat en welke projecten moeten dat compenseren?

De portefeuillehouder: Er komt verder geen raadsvoorstel meer. Er wordt aan de raad gevraagd in te stemmen met het laten afhandelen door het college Desintegratie. Er is een aantal (overhead)kosten die worden toegerekend aan de organisatie. Nu de NMC wordt ondergebracht bij de milieudienst moeten deze Desintegratiekosten door andere Op weg naar de Kern Projecten worden opgevangen.

CDA: Kan aangegeven worden waarom het college heeft gekozen voor de milieudienst. Hoe wordt de eigenheid van het beleid van het NMC en het werken met vrijwilligers geborgd?. Hoe kan de raad regie voeren, b.v. op het eventueel vestigen op een andere locatie? Hoe kan de raad dat blijven volgen. Wat houdt regievoeren nog precies in?

De portefeuillehouder: Er is gekozen voor de milieudienst omdat het klikt. Er is een overlap waardoor een win/ win situatie ontstaat.

Ambtelijk adviseur: Verwijst naar pagina 2 en 3 rapport Wagenaar Hoes. Geeft scores aan en waarom er voor milieu dienst is gekozen. . Het gaat vooral om continuïteit, borgen kwaliteit en de verschillen in rechtspositie bij de overgang naar een gemeenschappelijke regelingnaar zijn minder groot dan uitbesteden bij organisatie die veraf staat van gemeente.

Directeur Milieudienst: Er wordt gevraagd naar het borgen van de eigenheid beleid. Dit heeft te maken met hoe de NMC zou passen binnen de milieudienst. De dienst is net gereorganiseerd. De NMC kan als team met eigen identiteit worden ondergebracht. Dat past binnen de structuur en werkwijze van de milieudienst. Er wordt zoveel mogelijk als zelfsturend team gewerkt, maar wel met een leidinggevende die het team aanstuurt. Het borgen van het werken met vrijwilligers is een speciaal aandachtspunt. Binnen de milieudienst wordt nu niet met vrijwilligers gewerkt. De projectgroep moet een voorstel voor borging maken.

De portefeuillehouder: De raad kan regie voeren door de milieudienst als leverancier te behandelen. Daarnaast heet de gemeente zeggenschappen over de milieudienst. De NMC wordt zo op afstand gezet.

CDA: Hoe moet dan de zin gelezen worden dat de raad kan aangeven hoe ze regie wil voeren?

De voorzitter: In het debat kan de raad aangeven hoe ze regie wil gaan voeren.

De portefeuillehouder: binnen het afgesproken verhaal kan de raad aangeven hoe accenten moeten komen te liggen.

CDA: Straks is er alleen nog een jaarrekening. Wil hier in debat verder vorm aan geven,

De portefeuillehouder: Nu is de contractvorming aan de orde en niet zozeer hoe de relatie moet worden onderhouden.

Directeur milieudienst: De milieudienst is gebaseerd op een gemeenschappelijke regeling. De portefeuillehouder neemt deel aan het bestuur. Vanuit die rol is er zicht. Alle wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling worden besproken in de raad.

CDA: Er loopt ook nog een discussie op weg naar de Kern.

De voorzitter: Deze materie kan terugkomen in het debat.

Seyst.nu: In het rapport van Wagenaar Hoes staan conclusies. Worden die bij overgang naar de milieudienst uitgewerkt?

Ambtelijk adviseur: Het rapport is mede naar aanleiding van gesprekken met de gemeente en de milieudienst tot stand gekomen. Aan de projectgroep is een aantal zaken ter uitwerking meegegeven, die mede gebaseerd zijn op de conclusies in het rapport van Wagenaar Hoes.

De voorzitter: Het voorstel kan worden besproken in het debat over 2 weken.







































Actiepuntenlijst



Actiepunt/Omschrijving

Actie door:







 

1

 Ronde Tafel 12 februari 2008

Uitgelicht

Gemeente Zeist


Zoeken