Direct naar hoofdmenu / zoekveld

Actiepuntenlijst 7 februari

08RAAD0089







Beknopte actiepuntenlijst Ronde Tafel

 

Vergaderdatum : 7 februari 2008

Gespreksleider : Koos Janssen

Griffier : Johan Janssen

Notuliste : Dieneke van de Flier

Documentref. : 08RAAD0089



Aanwezig: Ans van Gelder, Bodes de Vries (PvdA), Joke Bottema, Floris Veenendaal (VVD), Marcel Fluitman, Koos Keestra (CDA), Frank Dirkse, Peter Spoelstra (GroenLinks), Koos van Gemeren, Pieter van der Ploeg (D66), David van Ballegooijen (ChristenUnie/SGP), PieterWout Duquesnoy, Jan Voogdt (SP), Sam van der Meij, Renée Tessels (Leefbaar Zeist )



Tevens aanwezig: meesprekers: dhr. en mevr. Zandstra, dhr. Snel, dhr. Zee, dhr. Van den Brink, dhr. Runne, dhr. Van der Linden, mevr. Van Kruistem, dhr. Pleines, dhr. Van Leeuwen, dhr. Wilhelm, dhr. Klootwijk, dhr. Van Beelen

Ambtelijk adviseur: Dic van Vulpen

Prorail: dhr. Thijssenraat

Movaris: dhr. De Zwart

De portefeuillehouder: Joke Leenders

ca. 200 belangstellenden/toehoorders


_________________________________________________________________________________________________________________________________


Maatregelen in Den Dolder ter beveiliging van de spoorwegovergang (08RAAD0026)



De gespreksleider opent de bijeenkomst en het iedereen welkom. In het kort wordt de gang van zaken van de vergadering toegelicht. Tevens wordt de vergadering vanavond via Slotstad Radio uitgezonden. Zodra het verslag van de avond gereed is, wordt dit op de website van de gemeente geplaatst. Alle bijdragen van de insprekers worden hieraan toegevoegd. Vanavond is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Mochten niet alle vragen beantwoord kunnen worden, dan volgt er een nabericht, wat ook op internet gezet zal worden.

Voor de pauze komen alle meesprekers aan het woord. De pauze kan benut worden voor interactie met de raadsleden en kunnen de raadsleden verduidelijkende vragen aan de meesprekers stellen. Na de pauze is er gelegenheid tot het stellen van vragen aan het college en ProRail.



Op 4 maart vindt in het gemeentehuis te Zeist (19.30 uur) het Debat plaats over het raadsvoorstel. Aan de hand van de uitkomsten van het Debat, zal op 18 maart besluitvorming plaatsvinden over het raadsvoorstel.



Desgevraagd wordt toegezegd, dat de notulen van deze bijeenkomst niet alleen op internet geplaatst zullen worden, maar ook op een aantal plekken in Den Dolder kopieën neergelegd zullen worden o.a. voor mensen die niet over internet beschikken.



Meesprekers dhr. en mevrouw Zandstra: Als de spoorwegovergang wordt afgesloten, wordt de infrastructuur in Den Dolder vernietigd. 50% van de bewoners moet dan steeds omrijden. De woningen aan de oostzijde van Den Dolder zullen in waarde dalen. De bus verliest halteplaatsen, brandweer en ambulance moeten bij noodgevallen omrijden. Er gaan sociale contacten verloren. Bij wegonderhoud worden we afhankelijk van de Provincie. De ingang van Remia is slechts van één zijde bereikbaar. De tunnel voor voetgangers en fietsers krijgt een helling met een lange aanlooproute en zal niet in één rechte lijn aangelegd kunnen worden. Er komen hoeken en bochten in de tunnel. Daardoor wordt deze sociaal onveilig. Kunnen de hulpdiensten door de tunnelheen? Het weglaten van het geluidsscherm geeft slechts schijnveiligheid. Er zal bovendien geluidsoverlast ontstaan. Als alleen een ondertunneling in Den Dolder plaatsvindt, zal dat een kostenbesparing geven.



Meespreker dhr. Snel (voorzitter Medezeggenschapsraad Openbare Montessorischool Den Dolder): bijdrage bijgevoegd.



Meespreker dhr. Zee (voorzitter belangenvereniging Den Dolder): Bijdrage bijgevoegd. Had een power point presentatie voorbereid (bijgevoegd). Spreker biedt 182 handtekeningen aan van mensen die getekend hebben voor de aanleg van een Tolhuistunnel.



Meespreker dhr. Van den Brink (werkgroep verdiept spoor): bijdrage bijgevoegd.



Meespreker dhr. Runne: Sluit zich voor een groot deel aan bij het betoog van de heer Zee en ondersteunt het betoog van de belangenvereniging Den Dolder. Er komt steeds meer vervoer over het spoor met sneltreinen (hogere snelheden). Mensen, vooral kinderen kunnen daardoor op het perron meegezogen worden. Daar moet iets aan gedaan worden. Als het spoor 4 sporen heeft, zouden de sneltreinen niet langs het perron moeten komen. Verkeer en Waterstaat voert momenteel een capaciteitsonderzoek uit. De resultaten daarvan moeten afgewacht worden. Het BRU en/of de gemeente zouden aan Movares een opdracht kunnen verstrekken om het treinverkeer tussen Utrecht en Amersfoort te onderzoeken. Er zullen maatregelen getroffen moeten worden ter veiligstelling van de perrons.



Meespreker dhr. Van der Linden (ondernemersvereniging Den Dolder ): In 2005 zijn inspraakavonden georganiseerd over de toenmalige plannen. Nu kan men alleen zijn verhaal kwijt en vragen stellen. Dat is natuurlijk geen inspraak. Via een persbericht voor de Kerst wat onder embargo is verstrekt, heeft men kennis kunnen nemen van de plannen. ProRail heeft nu financiën beschikbaar, dus zou er snel besloten moeten worden. Er is daarom een oud plan van stal gehaald. Dit plan heeft geen draagvlak en er is veel weerstand. De ondernemersvereniging heeft 2.200 reacties tegen de plannen ontvangen. Deze worden aangeboden aan de burgemeester. De huidige plannen zijn een nekslag voor de middenstand. De spoorbomen zijn onlangs 2 weken dicht geweest en dat had een omzetverlies van 8 tot 15% tot gevolg. Spreker heeft geen goed woord over voor de plannen. Er komt een fietstunnel met veel kronkels en de spoorwegovergang gaat dicht. Denk hierbij aan vrachtverkeer en de bevoorrading van winkels. Dé oplossing is de Tolhuistunnel. Dat is beter voor de scholieren en de sportverenigingen. Valt dit onder de subsidiemogelijkheden van ProRail? Zo niet, dan moet de gemeente maar bijspringen. Er zijn immers ook opbrengsten uit de verkoop van het DOSC terrein en de Delta. Dan komen deze opbrengsten ook weer ten goede aan de inwoners van Den Dolder. Spreker roept de raad op naar de inwoners te luisteren en het raadsvoorstel in te trekken en niet in de raad te brengen.



Meespreekster mevrouw Kruistem: Eerst was een verdiept spoor dé oplossing. Spreekster ziet niet wat gewijzigd is ten opzichte van eerder. Wat is gewijzigd dat nu deze plannen worden ingebracht? Het enige argument is, dat ProRail een potje geld heeft en dat er nu wat gedaan zou moeten worden. Spreekster pleit voor een Tolhuistunnel, maar dat zou buiten het potje vallen. Het aanbrengen van dubbele spoorbomen zou buiten het beleid vallen. Spreekster ervaart dit als bewoner als rechtsonzekerheid.



Meespreker dhr. Pleines: bijdrage bijgevoegd.

 

 

Meespreker dhr. Van Leeuwen (vertegenwoordigt de bewonersgroep Schroeder van de Kolklaan en omgeving): bijdrage bijgevoegd.



Meespreker dhr. Wilhelm (Vereniging van Eigenaren Winkels Dolderseweg): In de plannen mogen de gemeente en ProRail de bewoners van Bilthoven noord niet vergeten. In 2005 waren er bezwaren tegen de gepresenteerde plannen. ProRail vond de afsluiting van de overweg een goede oplossing. De Tolhuistunnel is geannuleerd. Of deze tunnel geschikt gemaakt zou kunnen worden voor autoverkeer is niet bekeken. ProRail wil de bewoners het dorp uitjagen. De huidige plannen komen met een gekunstelde tunnel met veel bochten. Dat is (sociaal) onveilig en betekent een nekslag voor de winkeliers (denk ook aan leegstand). Het vestigen van nieuwe winkels is in afwachting van de plannen al uitgesteld. Indien de plannen doorgaan, kan de gemeente een schadeclaim van de eigenaren van winkels verwachten.



Meespreker Klootwijk: bijdrage bijgevoegd.



Meespreker dhr. Van Beelen: bijdrage bijgevoegd.



Meespreker dhr Van Zeeland (namens ouderen in Den Dolder): bijdrage bijgevoegd.



Na de pauze is er gelegenheid tot het stellen van vragen door de fracties aan het college.



ChristenUnie/SGP: bedankt namens de gehele raad alle insprekers voor hun inbreng. Er komt 15 miljoen beschikbaar van ProRail. Spreker vraagt waarom niet sprake kan zijn van een én én situatie. Waarom is het niet mogelijk om de overgang te hoogte van de Dolderseweg te verdiepen. Er blijft dan 1 rijstrook open, die met verkeerslichten een wisselende rijrichting kan krijgen. Door middel van hoogteverschil kan een afgebakend gebied voor langzaam verkeer worden gemaakt. De VVD constateert dat er unaniem gevraagd wordt om een tunnel aan de Tolhuislaan. Waarom is het niet mogelijk dubbele bomen op de spoorwegovergang aan te brengen?



Leefbaar Zeist vraagt hoeveel stations er al beveiligd zijn met dubbele bomen en was dat succesvol? Er is veel geld beschikbaar voor de ondertunneling van het spoor. Kan er ook geld besteed worden om één lijn te verdiepen voor sneltreinverkeer? Is dat mogelijk met het beschikbare geld?



D66 vraagt wie nu eigenlijk uitmaakt wat er gebeurt: is dat ProRail of de wegbeheerder? Rijksuitgangspunt is de gedragsbeïnvloeding en alternatieve beveiliging. Wordt dit in de plannen meegenomen? Wat heeft de verantwoordelijk wethouder in de afgelopen tijd aan dit dossier gedaan? Met wie is gesproken en met welk resultaat. Is er ook gesproken met de Dolderse gemeenschap?



PvdA wil meer informatie over het verkeer in de Andreas Foxlaan en provinciale weg indien de spoorwegovergang wordt afgesloten. Vraagt tevens om feitelijke informatie als de spoorbomen langer/korter dicht blijven.



GroenLinks: Zijn er mogelijkheden om de tunnel aan de Tolhuislaan sociaal veiliger te maken? Had het tijdig aanbrengen van dubbele spoorbomen – in combinatie met de Tolhuistunnel – kunnen voorkomen dat er 4 doden en 2 gewonden zijn gevallen?



SP: Vraagt zich af of de Andreas Foxlaan straks al het te verwachten verkeer aankan en mist de interactieve planvorming in de huidige plannen.



Wethouder Joke Leenders: Het aanbrengen van dubbele spoorbomen is mogelijk en er hoeven minder ingrepen in het dorp gedaan te worden, maar het draagt niet voldoende bij aan de veiligheid. Samen met ProRail is daarom gezocht naar oplossingen. In 2005 bleef er slechts één variant over: een onderdoorgang. Dat is onderzocht in 2006. Er waren geen barrières voor een verdiept spoor, maar wel was goedkeuring door de minister nodig. Het lag moeilijk en bleek niet haalbaar. De lobby met de gemeente De Bilt is niet goed op gang gekomen. Gemeente De Bilt heeft voor een korte termijn oplossing gekozen en Zeist kwam alleen te staan. De route naar de brede school is uitgewerkt. De klankbordgroep verdiept spoor en de klankbordgroep veilige schoolroute zijn steeds geïnformeerd. De second best oplossing is gekozen. Met de bewoners zijn veel varianten besproken. Daarna is de balans opgemaakt. Er moet nu eerst een besluit genomen worden, waarna dit verder uitgewerkt kan worden.



De VVD vraagt of dubbele overwegbomen niet veel veiliger zijn. Kijk maar naar de Leijenseweg waar het aantoonbaar veiliger is geworden.



ChristenUnie/SGP verzoekt de plannen bij de Tolhuislaan in het raadsvoorstel op te nemen.

D66 hoort dat er eerst een bestuurlijk besluit genomen wordt. Waarom vindt er geen overleg met de Doldenaren plaats? De fractie verzoekt om een chronologisch overzicht van alle ondernomen stappen rondom de plannen.



Wethouder Joke Leenders antwoordt, dat de ene overweg niet vergeleken kan worden met de andere. De raad heeft gevraagd om de spoorwegovergang te beveiligen. Daartoe is naar alternatieven gekeken. Alle ondernomen stappen zijn openbaar en mogen ingezien worden. Bij het realiseren van een veilige schoolroute naar de brede school werd, ontstonden twijfels over de bruikbaarheid van een brug bij de Tolhuislaan.



ProRail: krijgt veel over zich heen vanavond. ProRail wil geen plannen er door drukken maar in gezamenlijk belang samen met de gemeente de problemen oplossen. De spoorwegovergang bij Den Dolder is gevaarlijk en onveilig en dit moet snel aangepakt worden mede doordat het treinverkeer nog gaat toenemen (Randstadspoor). Uit restbudgetten zijn gelden gealloceerd voor Den Dolder. ProRail is geen voorstander van dubbele spoorbomen. Gedurende 25 minuten per uur wordt het station dan onbereikbaar. Als de overweg geheel wordt afgesloten, ontstaat risicovol gedrag m.n. door de jeugd. Dubbele bomen maken de Dolderse situatie niet veiliger en hiervoor wordt daarom geen geld beschikbaar gesteld. De situatie rond de Leijenseweg is bij spreker niet bekend. Dit wordt nog beantwoord. In reactie op de vraag van ChristenUnie/SGP antwoordt spreker dat het technisch mogelijk is een bak te maken. Deze moet dan wel 5 à 6 meter de grond is. Het is wel de vraag of dit praktisch is en of je dat zou willen. In antwoord op Leefbaar Zeist antwoordt spreker dat er langs het traject Utrecht/Zwolle alleen bij de Leijenseweg in De Bilt dubbele bomen zijn aangebracht. Schriftelijke informatie over de veiligheid van dubbele bomen volgt. Het is volstrekt onmogelijk om een tunnel voor de sneltrein voor 25 miljoen te realiseren.



D66 vraagt waarom de hele overweg afgesloten zou moeten worden met dubbele bomen. Er zal een flankerende oplossing gezocht moeten worden met maatschappelijke steun. Er is een hoge mate van onveiligheid op de spoorwegovergang op dit moment. Wat betekenen dubbele bomen in deze?



ProRail antwoordt dat hiernaar eerst onderzoek gedaan zal moeten worden. Samen met de gemeente wordt naar de beste oplossing gezocht. De aansluiting van de Andreas Foxlaan is met de wegbeheerder besproken. Ingestemd wordt met een aansluiting ter hoogte van de Fornheselaan. Dit wordt dan geregeld met een verkeersinstallatie.



GroenLinks vraagt naar de sociale veiligheid van de Tolhuistunnel.

Dic van Vulpen antwoordt dat het gevoel van (on)veiligheid wordt beïnvloed door de inrichting van de tunnel. Bij de Tolhuislaan is slechts geringe ruimte beschikbaar voor een tunnel.



Leefbaar Zeist heeft gehoord dat het vervoer over spoor zal stijgen. Is deze toename op te vangen door de treinen langer te maken? Dit mag schriftelijk beantwoord worden.



Omdat het 23.00 uur is, stelt de gespreksleider voor de bijeenkomst af te sluiten. Mochten er nog vragen zijn, dan kunnen deze gemaild worden aan de gemeente ([email protected]). Deze zullen dan alsnog beantwoord worden.



Actiepuntenlijst



Actiepunt/Omschrijving

Actie door:

Verslag op papier neerleggen op diverse plekken in Den Dolder

Gemeente

Situatie spoorwegovergang Leijenseweg, De Bilt beantwoorden

ProRail

Schriftelijke informatie veiligheid dubbele spoorbomen

ProRail

Toename spoorverkeer oplossen door treinen langer te maken?

ProRail


Reactie Readshop (alleen schriftelijk ingediend)/Reactie dhrn. Driegen en Tuynman (alleen schriftelijk ingediend)

 

 


Uitgelicht

Gemeente Zeist


Zoeken