Direct naar hoofdmenu / zoekveld
Home / Rekenkamercommissie Zeist

Rekenkamercommissie Zeist

De rekenkamercommissie is een onafhankelijk orgaan, ingesteld door de gemeenteraad in 1998. De commissie wil met onderzoek een bijdrage leveren aan een goed functionerende gemeente. De rekenkamercommissie wil voor de gemeenteraad en de inwoners zichtbaar maken wat er terechtkomt van de beleidsvoornemens van de gemeente Zeist.Gemeentehuis

Centrale vragen

Elke gemeente in Nederland is wettelijk verplicht een rekenkamercommissie of rekenkamer te hebben. De commissie houdt zich onder andere bezig met de volgende vragen:

  • Bereikt de gemeente de doelen die ze wil bereiken?
  • Voldoet zij hierbij aan wet- en regelgeving?
  • Kan de gemeente hetzelfde doen voor minder geld?

Doel van het onderzoek

De rekenkamercommissie richt haar onderzoek vooral op de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid van de gemeente. Werkt het beleid in de praktijk zoals de gemeente het had bedoeld? Voldoet dit aan wet- en regelgeving? Maatschappelijke effecten staan hierbij centraal. De commissie zoekt met haar onderzoek naar mogelijkheden om het bestuur en het functioneren van de gemeente te verbeteren. Ook zoekt ze naar handvatten om de sturing en controle door de gemeenteraad te verbeteren. Tot slot helpt ze de gemeenteraad bij het beter opstellen van kaders.

Klik op de blokjes voor meer informatie over:
 

samenstelling   werkwijze   onderzoeken   ideeenbus

vergaderstukken   jaarverslagenplannen   eerderepublicaties

 

 


Uitgelicht

Gemeente Zeist


Zoeken