Meer met minder? : Rekenkamercommissie Zeist presenteert rapport over de gemeentelijke reorganisatie van 1998
Zeist, 22-11-2004. De Rekenkamer heeft onderzoek verricht naar de reorganisatie van de gemeente Zeist van 1998. Een aantal positieve effecten van de reorganisatie is duidelijk. Uit dit onderzoek blijkt echter dat de bezuinigingsdoelstelling niet werd gehaald, dat er niet centraal gestuurd is op de kwaliteit van de nieuwe organisatie en dat de raad onvoldoende werd geïnformeerd over de voortgang en de uitkomsten van de reorganisatie.
De aanleiding voor het onderzoek door de rekenkamer was de bezorgdheid van de raad over de kwaliteit van de organisatie. Deze werd in 1998 gereorganiseerd op basis van het Bedrijfsplan Herstructurering. Het bedrijfsplan had tot doel om de organisatie goedkoper te maken (€ 2,18 miljoen per jaar) en tegelijkertijd de klantgerichtheid en slagvaardigheid te verbeteren.
De rekenkamer constateert dat de reorganisatie zeker positieve
effecten heeft gehad, zoals een slankere organisatie, vorming van
een Publiekshal en ontwikkeling van het wijkgericht werken. De
bezuiniging op de organisatie is echter achtergebleven bij de
doelstelling. In 2003 bedraagt de bezuiniging € 0,95 miljoen. Er
zijn ook minder arbeidsplaatsen verdwenen dan de bedoeling was en
bovendien zijn deze na 1998 gedeeltelijk weer teruggekomen. De
reorganisatiekosten van € 6,7 miljoen zullen pas in
2005 zijn terugverdiend.
Over de kwaliteit van de organisatie kan de rekenkamer nu geen
uitspraak doen. Wel is vastgesteld dat er niet centraal gestuurd is
op de klantgerichtheid en slagvaardigheid van de organisatie en dat
er geen integrale systematiek is waarmee de kwaliteit van de
organisatie kan worden beoordeeld en beheerst.
Door de wijze waarop de reorganisatie werd aangepakt ontstonden
risico’s voor de bedrijfsvoering en voor het welzijn van het
personeel. Bezuinigingen werden namelijk al doorgevoerd voordat aan
de daarvoor benodigde randvoorwaarden (zoals bijvoorbeeld
automatisering en terugdringen ziekteverzuim) werd voldaan.
Bovendien concludeert de rekenkamer dat de gemeenteraad onvoldoende
geïnformeerd werd over de voortgang en de resultaten van de
reorganisatie en dat de raad onvoldoende controle heeft
uitgeoefend.
De rekenkamer doet aanbevelingen die er op gericht zijn om bij grote projecten in de toekomst een gang van zaken als bij de reorganisatie te voorkomen. Zoals het zorgen voor een compleet projectvoorstel met risico-analyse, goede rapportering aan de raad en het bijhouden van een projectadministratie. Met betrekking tot de organisatie adviseert de rekenkamer een nulmeting uit te voeren naar de kwaliteit van de organisatie, van de dienstverlening en processen en op basis hiervan een discussie te voeren over de gewenste mix van kwaliteit, producten en geld. Deze discussie kan worden gevoerd aansluitend aan de lopende kerntakendiscussie. Tenslotte adviseert de rekenkamer de gemeenteraad zich te bezinnen op het invullen van zijn controlerende rol en de daarbij horende instrumenten.
Het rapport Meer met Minder? Is door de rekenkamer aangeboden aan de gemeenteraad. Het zal eerst worden besproken in een vergadering van de raadscommissie Bestuur op 2 december.
Exemplaren van het rapport zijn tegen kostprijs te verkrijgen
bij het secretariaat van de Rekenkamer op telefoonnummer:
030-6987531 (€ 10,00 per exemplaar) of te downloaden via de website
www.zeist.nl. Bovendien ligt het ter inzage in de
Publiekshal.
Opmerkingen en reacties kunnen worden gestuurd naar [email protected]
Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Henk Streefkerk, voorzitter Rekenkamercommissie Zeist, tel:
030-6987531 (via secretariaat) of via e-mail [email protected]