De functie van de Oranje Nassaulaan werd ruim 20 jaar geleden veranderd van een 50 km hoofdautoroute naar een 30 km woonstraat. vervolgens werden bordjes '30 km' neergezet en bij enkele kruispunten drempels geplaatst. daar bleef het bij. Dat zich hier een knelpunt van jewelst aan het ontwikkelen was, wist de gemeente al na snelheids- en intensiteitsmetingen in 2010. Dit werd nog eens bevestigd in een Rekenkamerrapport uit 2015 ('Drempelvrees'). Vervolgens gebeurde er...helemaal niets.
De Oranje Nassaulaan wordt nog altijd massaal gebruikt als doorgaande route (overdag elke minuut 3-4 auto's), er wordt veel te hard gereden (V85 is 58 km/uur, dagelijks rijden enkele tientallen auto's harder dan 80 km/uur), auto's halen in - desnoods via de ventweg - als iemand zich wel enigszins aan de maximum snelheid houdt. Er rijdt dagelijks veel zwaar vrachtverkeer, lijnbussen gebruiken de laan als afsnijroute van en naar hun dienst, er komen hele groepen motoren in het weekend langs. Bezorgdiensten en vuilniswagens veroorzaken op de ventwegen gevaarlijke situaties voor fietsers/kinderen. Lawaai, vervuiling, onveiligheid, allemaal midden in een woonwijk die omsloten is door natuurgebieden.
Er is nu subsidie voor de kruispunten, ongeveer de enige plekken waar wel drempels liggen. Aanpassing hiervan helpt hooguit een heel klein beetje. De lange, rechte, 7m brede asfalstrook tussen de kruispunten, die moet na 20 jaar dralen nu eindelijk eens aangepakt worden. Versmalling, drempels, klinkers, de oplossingen zijn allang bekend. Vandaar deze 'noodkreet' aan de gemeente(raad): maak van de gehele Oranje Nassaulaan een echte 30 km woonstraat, leg dit vast in het Mobiliteitsplan en begin nog dit jaar aan een volledige herinrichting.