De verkeersdrukte in de Stationslaan is de laatste jaren enorm toegenomen. De straat is veranderd in een zeer drukke doorgaande weg, waar met een veel te hoge snelheid in twee richtingen doorheen wordt gereden. De maximale snelheid is 15 en 30 km per uur, maar daar houdt vrijwel niemand zich aan. Sluip- en vrachtverkeer maakt massaal gebruik van onze laan die deel uit maakt van een woonwijk en beschermd dorpsgezicht. De bedoeling van het oorspronkelijke verkeersplan was om in de woonwijken rondom het centrum meer rust te creëren, de straten veiliger te maken en verkeer dat niet specifiek in de woonwijk hoeft te zijn te weren. In de Stationslaan is op dit moment sprake van het tegenovergestelde. De bewonders van de Stationslaan maken zich hier ernstig zorgen over en hebben hierover begin 2020, middels een onder de bewoners gehouden enquête al bij de gemeente Zeist aan de bel getrokken.
Het verzoek is om de Statioslaan weer toegankelijk te maken met een paar eenvoudige maatregelen zodat het onaantrekkelijk wordt voor sluipverkeer om deze route te nemen.
Maatregelen om het rijden door de Stationslaan onaantrekkelijk te maken voor sluipverkeer:
Obstakels, zoals bijvoorbeeld vernauwingen, zigzagroute of plantenbakken plaatsen in de Stationslaan die de maximale snelheid afdwingen en de route door de woonwijk voor sluipverkeer onaantrekkelijk maken.
Verbod voor vrachtwagens door de Statioslaan.
Eenrichting verkeer in de Stationlaan vanaf de Prins Hendriklaan naar de Slotlaan (dus de woonwijk uit).
Het openstellen van de busbaan de Slotlaan uit, zodat verkeer makkelijker vanuit de Slotlaan het centrum uit kan en niet de route door de Stationslaan hoeft te nemen.
Het weren van extra verkeer dat via de Stationslaan onze wijk in komt op zoek naar een gratis parkeerplaats,door een goede constructie met vergunningparkeren eventueel in combinatie met betaald parkeren in de Prins Hendriklaan. Dit eventueel in combinatie met het aanbieden van gratis parkeren in het centrum.
Opheffen eenrichtingverkeer in omliggende lanen, waardoor de Stationslaan minder als enige beschikbare doorgaande weg dienst doet.
Extra parkeerruimte creëren in het centrum door eventueel de leegstaande winkelgebieden en ruimtes in het centrum, zoals bijvoorbeeld het gebouw van de V&D, om te bouwen tot gratis parkeergarages. Hiermee trek je extra winkelend publiek direct naar de plek van bestemming in plaats van naar de woonwijken waar ze veel extra verkeershinder veroorzaken.