Laat ons weten wat u nog meer belangrijk vindt als het gaat om mobiliteit in de gemeente Zeist.
Velden met een * zijn verplicht.
Weer al die post- en pakketbusjes en -auto's uit het Centrum. Laat mensen deze pakketten ophalen in een hub buiten het Centrum. Dat maakt digitaal bestellen ook minder aantrekkelijk voor inwoners hetgeen positief kan uitwerken op 'Koop Lokaal'
Krommerijnlaan, Oude Arnhemseweg, CENTRUM-schil, Kruising Bergweg, Schaerwijdelaan.... Laat men dat nu eerst even 'rechtzetten'. Veel te smalle wegen, onbegrijpelijke en gevaarlijke bochten, betonnen blokken tegen de 'afscheiding' aan (voor het geval je per abuis te dicht lansg de kant rijdt... Het wordt er niet beter van.
Gelukkig maakt de raad zich wel sterk voor deelauto's in de Zeister wijken (waar bijna niemand op zit te wachten).
Het al jaren heersend probleem in Huis ter Heide is dat van het sluipverkeer en de grote hoeveelheid bussen die over daarvoor niet bedoelde en daarvoor niet geschikte bestemmingswegen rijdt. De bestemmingswegen worden als doorgangswegen gebruikt. Het probleem wordt door de aanwonenden als zeer serieus beschouwd en ervaren. Veel niet aan deze wegen wonenden zien 'het probleem' niet. Gevolg een schisma in de wijk.
Verkeersveiligheid, logica en doorstroming mis ik in de visie van de gemeente Zeist. Kies wat doorgaande wegen zijn en zorg daar voor doorstroming in plaats van obstructie. Woonwijken moeten veilig zijn, maar doorgaand verkeer moet vooral kunnen rijden en niet met chicanes, drempels en versmallingen worden vertraagd. Immers, remmend en optrekkend verkeer geeft geluidsoverlast en milieuvervuiling.
De gemeente Zeist kampt met geldgebrek en we gaan geld steken in een fietstunnel tussen de Kromme Rijnlaan en de Dreef. Uiteraard blijft overig verkeer nog steeds dezelfde ongelijkvloerse kruising gebruiken. Kortom: geen wezenlijke verandering in de verkeersstroom, maar wel weer tonnen aan belastinggeld de grond in gestopt. Rendement??
Besteed meer aandacht aan het ontwerp. Betrek verkeerspsychologen bij de inrichting en denk in termen van duidelijkheid doorstroming. Een voorbeeld is de onduidelijke inrichting van de Slotlaan, die alweer snel op de schop moest. Nog steeds is niet duidelijk wat nu fietspad is en wat nu gebruikt mag worden voor lossende vrachtwagens auto's of overig verkeer. Hierdoor doen de fietsers en voetgangers maar wat. Waarom heeft het fietspad niet gewoon het kenmerkende rode kleur en de rijbaan in contrastkleur? Pas dat toe op alle fietspaden in Zeist, logica kun je organiseren!
Nog een voorbeeld: De Kromme Rijnlaan is vernieuwd en heeft een aantal levensgevaarlijke bochtjes in het ontwerp meegekregen. Waarschijnlijk met het doel om de snelheid naar beneden te krijgen en de verkeersveiligheid te verhogen. Helaas: als automobilist gaat de volle concentratie naar het laveren tussen de stoepranden. Ik reed al haast het rode verkeerslicht voorbij, omdat mijn aandacht bij de weg nodig was. Waar waren de verkeerspsychologen toen dit ontwerp werd goedgekeurd?
In de visie van Zeist zie ik dat OV en fiets een belangrijke plek wordt gegeven. Frustrerend is dan om te zien dat op dezelfde vernieuwde Kromme Rijnlaan kruising met de Griffensteijnselaan de kruising zo krap is ontworpen dat de bus vooral lang moet wachten om de Kromme Rijnlaan op te kunnen. De bus heeft namelijk de volledige kruising nodig om de draai te maken. Automobilisten hebben dat niet in de gaten en de bus staat te wachten tot er eindelijk een gaatje is. Ook hier is de constructie al weer aangepast omdat de boel aan gort werd gereden door zwaar verkeer. Niet zo gek, als er zo slecht (=krap) ontworpen wordt. Dit gaat zeker niet de laatste reparatie zijn...
Kortom: volg de wetten van de logica en de verkeerspsychologen.
Nog een tip: als OV belangrijk is, zorg dan voor nette drempels die goed aan te rijden zijn, zonder dat de assen onder je auto het begeven. Bovendien zijn hulpdiensten beslist langer onderweg als slecht ontworpen drempels op doorgaande wegen liggen. Hier is niemand bij gebaat.
Kunt u die volstrekt idiote drempels aan de Doldersewqeg die ook voor fietsers extra gevaar opleveren weghalen?
Mobiliteit heeft effect op onze gezondheid. Positief door te wandelen, fietsen of bijv. skaten. Maar ook negatief door uitstoot en geluidsoverlast, met serieuze consequenties voor onze gezondheid. In onze verzetswijk hebben we rondom dat laatste een opeenstapeling aan problematiek. Helaas is de verdere overkapping van de A28 (ambitie structuurvisie) er nooit van gekomen.
Ik roep op voor aandacht voor onze gezondheid in de verzetswijk. Specifiek voor geluidsarm asfalt en snelheidsbeperking (30km) op de Panweg.
Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.
Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.