Mobiliteit in de gemeente Zeist

Verkeersveiligheid en veilige schoolomgevingen

Alle inwoners of bezoekers van de gemeente Zeist zouden zich zonder zorgen over de veiligheid moeten kunnen verplaatsen. Maak jij je zorgen over de veiligheid van jouzelf of van jouw kinderen op bepaalde wegen of kruispunten? Of heb je een vraag over het principe van Duurzaam Veilig wat de komende jaren in de gemeente Zeist wordt toegepast? We horen graag hoe jij de verkeersveiligheid in onze gemeente ervaart!

14  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...
Vrijwilligster bij seniorencentrum 05-07-21 om 19:38

Verkeersveiligheid voor ouderen die wonen in seniorencentra aan Arnhemse Bovenweg en Heideweg.

Op de Heideweg wordt hard gereden en er is daar geen veilige oversteek voor bewoners van woonzorgcentrum Bovenwegen.

Ook de Arnhemse Bovenweg wordt als onveilig ervaren door ouderen, het fietspad en trottoir zijn aan de kant van tuincentrum van Ee erg smal en dicht bij de auto's en bussen. Er ontbreekt een goede oversteekvoorziening vanuit de seniorencentra aan de Arnhemse Bovenweg (o.a. Midland, Oldenborgh en Nijenhove) richting Hoge Dennen.

J. Meijs 05-07-21 om 18:37

De Mesdaglaan/Duinweg worden steeds meer gebruikt als sluiproute (en racebaan) als gevolg van de snelheidsremmende maatregelen in andere woongebieden in directe de omgeving (Palzerweg, Hobbemalaan, Dolderseweg). De hoeveelheid fijnstof en ongevallenscore is er dan ook hoog ten opzichte van andere wegen in de gemeente (zie de Mobiliteitsvisie tabel 6 en 7, pag. 12). Ook de geluidsoverlast is toegenomen, mede door het ontbreken van stil afvalt.

De onveilige verkeerssituatie wordt veroorzaakt doordat de maximumsnelheid van 60 km/u niet past bij de inrichting, functie en het gebruik van de weg. Dit volgt ook uit de visie van Duurzaam Veilig, die de gemeente volgt.

Er is sprake van een te smal wegprofiel, geen gescheiden rijbanen, veel bomen direct langs de weg, veel in- en uitritten naar woningen, kruispunten, geen oversteekplaatsen (voor fietsers en wandelaars), slecht zicht door bomen, beplanting en bochten en een rijbaan die wordt gebruikt door scooters, speed pedelecs en wielrenners. Omdat langs de weg een "onverplicht fietspad" ligt, moeten scooters en speed pedelecs op de rijbaan. Doordat het fietspad smal is en door wandelaars gebruikt mag worden (bij gebrek aan voetpad), gebruiken ook wielrenners regelmatig de weg. De snelheidsverschillen zijn hierdoor erg groot.

De onveilige verkeerssituatie is ook groot op andere wegen in Bosch en Duin, waar wandelaars, spelende kinderen, fietsers, scooters en automobilisten van één weg gebruik maken, waar op de weg wordt geparkeerd, waar veel in- en uitritten zijn en gelijkwaardige kruispunten, maar waar de maximumsnelheid 60 km/u is.

De gemeente heeft al aangegeven dat de wegen in Bosch en Duin erftoegangswegen zijn buiten de bebouwde kom (QenA Mobiliteitswebinar). Op erftoegangswegen zonder gescheiden verkeersstromen is een maximumsnelheid van 30 km/u passend en veilig, zo is te lezen in de Mobiliteitvisie.

Ook volgens de richtlijnen van DV3 "Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer, 2018-2030” (tabel 1, pag 6) is 60 km/u geen veilige en passende snelheid voor de wegen in Bosch en Duin. Om de veilige snelheid te bepalen wordt in de visie gekeken naar de inrichting, functie en het gebruik van de weg en wordt geen onderscheid gemaakt tussen binnen en buiten de bebouwde kom.

De gemeente heeft toegezegd (QenA Mobiliteitswebinar) dat in het Mobiliteitsplan expliciet aandacht zal worden besteed aan de wijze waarop de verkeersveiligheid in Bosch en Duin verbeterd kan worden. Ook heeft de gemeente in de wijkbijeenkomst op 1 juli aangegeven bij kruispunten een snelheid van 40 km/u te willen voorschrijven. Hiermee wordt echter maar een klein deel van de onveilige situatie opgelost, vooral als dat slechts een adviessnelheid is.

Wetgeving vormt geen belemmering voor lagere snelheden. In de "Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens" is bepaald dat op wegen buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60 km/u of van 30 km/h kan gelden op wegvakken. Bij gevarenpunten kan dat 60 of 50 km/h zijn en buiten de bebouwde kom kunnen ook 30 km-zones worden ingesteld. De maximumsnelheid moet dan wel voortvloeien uit de aard en de inrichting van de weg en zijn omgeving. De richtlijnen van Duurzaam Veilig geven al aan dat 60 km/u niet passend is bij de huidige inrichting, functie en het gebruik van de wegen in Bosch en Duin.

Daarnaast kan de gemeente de woongebieden in Bosch en Duin aanwijzen als bebouwde kom in de zin van de Wegenverkeerswet. De dichtheid van de bebouwing en het karakter van de wegen zijn hiervoor geen belemmering. Er zijn binnen de bebouwde kom van de gemeente namelijk gebieden waar de bebouwing minder aaneengesloten is en de wegomgeving minder het karakter heeft van een bebouwde kom dan in Bosch en Duin, zoals bij de Dolderseweg in Den Dolder en de Hobbemalaan in Huis ter Heide. Het wijzigen van deze komgrens heeft alleen gevolgen voor de toepasselijke verkeersregels en niet voor de Rode Contour en komgrenzen op grond van andere wetgeving (deze grenzen kunnen verschillend zijn).

Aangezien de gemeente de visie van Duurzaam Veilig volgt, zal voor de wegen in Bosch en Duin een oplossing gezocht moeten worden. Oplossingen kunnen zijn: een lagere maximum snelheid vaststellen (bij gevarenpunten, op wegvakken en/of in zones), markeringen/kleuren aanbrengen op de weg voor niet vrij liggende fietspaden en oversteekpunten, drempels en/of wegversmallingen aanbrengen en het gebied aanwijzen tot bebouwde kom met bijbehorende bebording (signaalfunctie). Dergelijke maatregelen zijn des te belangrijker als de gemeente in andere woongebieden in de directe omgeving verkeersmaatregelen neemt, anders verslechtert de situatie in Bosch en Duin nog verder.

Inwoner Zeist die op de fiets regelmatig de Utrech 04-07-21 om 23:50

Op de Utrechtseweg rijdt het gemotoriseerd verkeer regelmatig zeer hard, beduidend harder dan 50 km per uur welke snelheid sowieso al te hoog. Dit maakt de Utrechtseweg zeer onveilig voor overstekende voetgangers en fietsers. Neem maatregelen die ervoor zorgen dat er veel minder hard wordt gereden op de Utrechtseweg. Maak het voor gemotoriseerd verkeer zeer onaantrekkelijk om bijv. een A12 af te gaan wanneer daar files staan en door Centrum Zeist richting Utrecht te gaan rijden door streng te handhaven op snelheidsovertredingen en de snelheid op de Utrechtseweg te verlagen.

Bewoner nabij Panweg 04-07-21 om 23:24

Door de nodige auto's wordt op de Panweg tussen kruising Bergweg/Scharweijdelaan en het viaduct over de A28 veel te hard gereden. Dit leidt tot gevaarlijke situaties voor zwakkere verkeersdeelnemers als voetgangers en fietsers en nog te meer voor ouderen en anderszins minder mobiele inwoners. Leg drempels aan op de Panweg die de snelheid van het autoverkeer dempen, ga over tot actieve handhaving en neem al die maatregelen die zorgen dat de snelheid op de Panweg wordt afgeremd. Leg o.a. in ieder geval drempels op de Panweg aan nabij de kruising van de Panweg met de Dijnselweg/ Van der Heijdenlaan of leg daar stoplichten aan.. 

Richt ook de kruising van de Bergweg met de Panweg zodanig in dat deze kruising veel veiliger wordt nu ook aldaar een gevaarlijk punt.

job boot 04-07-21 om 14:20

De kleurrijke paaltjes voorkomen wild parkeren in en bij scholen in Zeist. Dat is een goede zaak. Voorheen veroorzaakten ouders die hun kind met de auto naar school brachten door hun parkeergedrag gevaarlijke situaties. Al wordt een snelheid van 15 km. geadviseerd, het nog altijd bij Het Spoor aan de Stationslaan een grote chaos als de school begint en eindigt. Waarom geen eenrichtingsverkeer, op z'n minst op tijden dat de school begint en eindigt. Elders in het land zijn voorbeelden van succesvol beleid.

Bezorgde bewoner 01-07-21 om 9:51

Bij de scholen De Griffel en Al Alamana is voor de auto een heel circuit aangelegd.
Heel gemakkelijk voor ouders die hun kinderen per auto naar school willen brengen.
Dat die auto's 2 maal het fietspad en voetpad moeten kruisen is blijkbaar geen bezwaar.

Dat terwijl er een oceaan aan parkeerruimte in de directe omgeving is.
Maar ja, dan moeten die ouders 100 meter lopen....

Wat wil de Gemeente nu eigenlijk als zij dit gedrag faciliteert?
Wil zij werkelijk de ouders "verleiden" de fiets te nemen?

onveilige omgeving basisschool Nijekroost 30-06-21 om 19:11

De situatie om de school Nijekroost is onveilig voor kinderen.

1. de situatie bij het kleuterplein: tussen de stoep en het schoolplein ligt het fietspad. ouders staan te wachten en kleuters moeten over fietspad naar de ouders. Veiliger zou zijn het voetpad tussen fietspad en schoolplein te plaatsen. Hierdoor word thet wachtgedeelte voor ouders groter en worden fietsers minder gehinderd door ouders en kinderen.

2. oirschotlaan langs school: hier zijn naast fietsende kinderen, ouders met auto's en autoverkeer dat in en uit de wijk rijden. Dit is onveilig. Het tijdelijk afsluiten van de straat tijdens halen en brengen is een optie. Auto's die de wijk uit moeten kunnen via de kroostweg naar de grinftlaan of via de harmonielaanrijden. Ouders die kinderen met de auto brengen moeten dan verder lopen en dit kan het effect hebben dat ze minder snel met de auto hun kinderen komen brengen.

Graag gaan wij als MR van Nijekroost met jullie in gesprek over de situatie rond de school, want er zijn misschien nog meer verbeteringen mogelijk om het zo veilig mogelijk voor de kinderen te maken.

Jelmer de Wal 22-06-21 om 12:40

De entree van scholengemeenschap De Breul wordt gedeeld met die van Heerenweegen. Op drukke dagen parkeren bezoekers van Heerenweegen op het parkeerterrein van De Breul. De leerlingen slingeren al fietsend tussen auto's door om de school te bereiken. Ook rijden leerlingen daar op gezette tijden in grote aantallen gelijktijdig over dat deel van het terrein. Dit kruisverkeer wat met slecht weer nog onoverzichtelijker is leidt tot een onveilige situatie. De politie, Heerenweege en ook wij van De Breul zien dit als een 'accident waiting to happen' situatie. 

De oplossing ligt in een aparte oprit naar De Breul vanaf de kruising Prinses Sophialaan waardoor het fietsverkeer gescheiden kan worden. 

job boot 14-06-21 om 11:31

basisschool het spoor op de stationslaan is gesitueerd in een woonwijk, een beschermd dorpsgezicht. Het is er vaak druk, ook op tijden dat de school begint en eindigt. De meeste ouders komen lopend of op de fiets. Ook zijn er ouders die hun kind met de auto brengen of halen. De drukte rond de school, waar weliswaar 15 km. wordt geadviseerd, is groot en leidt vaak tot onveilige situaties. De laan is bovendien volgens de normen van CROW veel te smal voor 2-richtingverkeer (4,5 meter). Er wordt vaak te hard gereden.  Graag aandacht voor het aspect veiligheid rond de school en het terugdringen van verkeer door aanvullende maatregelen, zoals 1-richtingverkeer (b.v. in periodes dat de school begint of eindigt), fietsstraat, verbod voor vrachtwagens,  o.i.d. 

Mark 11-06-21 om 11:54

de route door Bosch en Duin mesdaglaan duinweg - Biltseweg / Baarnseweg is veel te veel een verbindingsroute dan wel sluiproute voor allerlei verkeer, waar regelmatig op de plekken waar het kan, het gaspedaal behoorlijk wordt ingetrapt. 

Allerlei gebruikers (vracht/auto/fiets/scooter/voetgangers (ook kwetsbare groepen) zitten elkaar hier in de weg en de infrastructuur is er absoluut niet op ingericht. Kinderen met begeleiding moeten de berm in bij passeren van auto's, wielrenners fietsen met 20+km over fietspaden waar de voetganger met hond ook (vlak naast) loopt... dagelijkse situaties met ongemak en verhoogd risico op ongelukken.

Verbreden van wegen extra paden aanleggen ed lijkt me niet het antwoord. 

Wat dan wel? 
Het autoverkeer van Zeist / Den Dolder / Bilthoven moet rigoureus worden toegeleid naar de hoofdwegen. Er is veel te weinig belemmering om de 'binnendoorroute' te nemen.

2. Ik daarom behalve stimuleren van gebruik hoofdroutes door auto en vracht, ook ontmoediging door aanleg van meer drempels als oplossing voor een veiliger en prettiger verkeer op de route mesdaglaan duinweg - Biltseweg / Baarnseweg.  
 

 

 

Nicole 09-06-21 om 15:02

De oversteeklocatie op Hoog Kanje (bij de kruising met Graaf Adolflaan) richting de scholen Brede SChool Kerckebosch levert dagelijks gevaarlijkse situaties op.

Dagelijks steken daar honderden kinderen over om naar school te gaan (of terug) op de fiets.

Tegelijk met vrachtverkeer voor het winkelcentrum, auto's voor de parallelweg binnenbos en middelbare scholieren op brommers. 

Met regen is het nog gevaarlijker omdat dan overal in bermen wordt geparkeerd. 

Kan hier geen andere oplossing voor gevonden worden dan een paar streepjes die de oversteekstrook op de weg aangeven? 

Bas 08-06-21 om 21:49

Er is een gevaarlijk oversteekpunt van leerlingen (lager en voortgezet onderwijs) ter hoogte van de Blikkenburgerlaan en de Driebergseweg te Zeist. Er is daar een 50km weg waar altijd enorm hard wordt gereden door auto's. Maak van alle doorgaande wegen voor autoverkeer in Zeist gewoon 30km/h wegen. Waarom harder? Voor die paar seconden snelheidswinst? Alle wegen auto te gast. Het zou zo mooi kunnen zijn als Zeist een voorloper zou zijn met dit soort ideeen. Fietsers en voetgangers zouden altijd voor moeten gaan. Ook bij gelijkwaardige kruisingen.

Paulien Eisma 08-06-21 om 11:25

De Prins Alexanderweg bij de basisschool Oud Zandbergen in Huis ter Heide is nog steeds een gevaarlijke oversteekplek (zebrapa), in combinatie met het naastliggende fietspad. Daar wordt steeds harder gefietst (je hoort ze niet aankomen) door het toenemende aantal electrische scooters en fietsen. Schoolgaande kinderen te voet moeten zowel de Prins Alexanderweg als het fietspad oversteken.

Veel kinderen worden met de auto gebracht en gehaald, grotendeels via de Amersfoortseweg en de Prins Alexanderweg met een gevaarlijke oversteekplek (zebrapad).

Bovendien groeit het aantal schoolgaande kinderen en wordt de Prins Alexanderweg drukker door de nieuwbouwplannen in en rond Huis ter Heide (west en zuid), en op termijn mogelijk op landhoed Dijnselburg. De beoogde ontsluiting van auto's loopt via de autoboulevard en de Amersfoortseweg (brug over de A28 wordt voor auto's afgesloten). Dus de ontsluiting via de Prins Alexanderweg wordt steeds drukker, en dat is dus ook bij de oversteek naar CBS Oud Zandbergen!

Oplossingen:

- Verleg het zebrapad naar de school op de Alexanderweg naar het noorden, zodat alle brengende en halende ouders niet over het zebrapad hoeven.

- Organiseer een extra ontsluitingsweg voor auto's van en naar school aan de Amersfoortseweg (N237) of de Krakelingweg (N238), zonder doorsteek naar de Prins Alexanderweg om sluipverkeer te voorkomen. 

- Houd de brug over de A28 open voor autoverkeer, zodat de spreiding van het autoverkeer groter is in Huis ter Heide.

- Zorg voor een bredere ontsluitingsweg door het nieuwbouwplan HtH zuid (nu is het profiel te smal, ook volgens de ontwikkelaar).

Liane van Herk 03-06-21 om 9:43

Op de Noordweg zijn twee locaties voor speciaal onderwijs. Maar de Noordweg wordt ook als fietsroute naar de Uithof gebruikt en door veel basisschool leerlingen van o.a. Nije-Kroost. Twee keer per dag levert dat gevaarlijke situaties op, als zo'n 70 taxibusjes het straatje inrijden om leerlingen te brengen en op te halen en daarnaast nog vele ouders met auto's. 

In de straat geldt één richtingsverkeer, maar fietsers rijden vaak "bovenlangs" tegen het verkeer in; auto en fiets kunnen elkaar niet passeren, dat past niet en levert gevaarlijke situaties op.

Taxibusjes en auto's parkeren op de stoepen en blokkeren daarmee ook de voetgangers die dan over de rijbaan moeten lopen.

De scholen doen hun best door verkeersregelaars bij het VSO in te zetten, maar misschien zijn er nog meer mogelijkheden om de verkeersveiligheid te verbeteren?

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.